9.-Xenofanés-Parmenidés-Zenon-Melissos-12.-4.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. Xenofanés, Parmenidés, Zenon, Melissos (12. 4. 2016)
- Škola Eleatů a její významní představitelé 
- Bývají považování za nehlavnější filozofy předsokratovského období 
- Je pro ně důležitá existence, podle nich nemůže něco nebýt 
- Podle filozofů byl první bůh (ani slepice, ani kohout) – pořád tu něco je, nemůže to ani znovu vzniknout, ani zaniknout – nejdříve je je! (jejování) 
- Tvrdí, že to co je, už nemůže nebýt → kritizují tak tvrzení Miléťanů 
- Tvrdí, že všude na světě něco je 
- Původní pravda filozofie je, že bytí je nám přístupno, nebytí není a bavíme se o tom, co to bytí je? Co je jsoucno? Co je být? Co znamená, když řeknu „jest“? 
- Smysly nás klamou, rozum nám říká pravdu 
- Pravda se definuje jako nehybná 
- Není vznik, není zánik, není dělení, je to věčné → jejich hypotéza 
- Xenofanés 
- Řečník, filozof 
- Racionalistická kritika běžných náboženských představ 
- Pojetí božstev – skuteční bohové nemohou vypadat tak, jak si je lidé představují 
- Člověk má bytostnou tendenci přenášet své vlastnosti nadpřirozeným jevům 
- Bůh je lidem nepřístupný – je zcela jiný, jinak vidí, slyší, myslí 
- Kritika lidského, naivního přenosu svých vlastností na věci neviditelné, neznáme → kritika smyslového poznání, která se později prohloubí v sofistice 
- Rozlišuje to, co je od přírody a co je od člověka (ze zákona) 
- Podle něj je jen jedno božstvo, které se nepodobá tělem ani myšlením nikterak smrtelníkům (není ateista) 
- Parmenidés 
- Kniha básní „O přírodě“, která má dvě části (ale dochovány pouze střípky) 
- První část „Alethea“ (pravda) 
- Kritizují se Milétské bádání, která se řídí hlavně smyslovým poznáním 
- Začne se zdůrazňovat rozum, poznání by mělo být hlavně rozumové 
- Zdůrazňuje se myšlení 
- Máme dvě cesty (ale závěrem zjistíme, že jsou tři): 
- Cesta pravdy – ukazuje, že jest existuje a není neexistuje 
- Kamkoli se podíváme, nacházíme něco. Zkuste najít nic – bude to marné hledání 
- Cesta neschůdná – kde není existuje a nebytí je nutné 
- Představte si, že chcete zkoumat nicotu. To nikdy není možné, protože myslíte. Pokud myslíte, tak jste. Pokud nejste, nemůžete zkoumat nebytí 
- Cesta zdání - Cesta běžného člověka 
- Bytí je zaměňováno za nebytí, jest za není. Bytí a nebytí je a není totéž 
- Všechny věci na světě spojuje bytí (jedno, vzniklé, nezanikající) → vše ostatní jsou klamy (smysly nám klamou, jen rozum nám říká pravdu) – ale klamy jsou 
- Druhá část „Doxa“ (mínění) 
- Mínění chce podřídit pravdě 
- Věci jsou jenom jedny, pouze se mísí a vznikají jiné tvary 
- Svět se nevyvíjí sám od sebe, ale zvenku jej někdo tvoří (míchá), svět se neděje spontánně, existuje nějaký hybatel 
- Zdůrazňuje přítomnost – bytí se naléhavě projevuje tou naléhavostí, která nám říká „je“ 
- Svět mínění je podřízen světu pravdu 
- Zavádí do filozofie pojem substance – něco, co je základem, co je podkladem, co hledáme jako neměnnou podstatu 
- Představa nedělitelných substancí – substance se nehýbe, ale díky tomu vysvětluje pohyb 
- Jeho paradoxy spojené s pohybem přivádějí spoustu komických situací (Diogénes) 
