Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9.-Xenofanés-Parmenidés-Zenon-Melissos-12.-4.-2016

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9. Xenofanés, Parmenidés, Zenon, Melissos (12. 4. 2016)

  • Škola Eleatů a její významní představitelé

  • Bývají považování za nehlavnější filozofy předsokratovského období

  • Je pro ně důležitá existence, podle nich nemůže něco nebýt

  • Podle filozofů byl první bůh (ani slepice, ani kohout) – pořád tu něco je, nemůže to ani znovu vzniknout, ani zaniknout – nejdříve je je! (jejování)

  • Tvrdí, že to co je, už nemůže nebýt → kritizují tak tvrzení Miléťanů

  • Tvrdí, že všude na světě něco je

  • Původní pravda filozofie je, že bytí je nám přístupno, nebytí není a bavíme se o tom, co to bytí je? Co je jsoucno? Co je být? Co znamená, když řeknu „jest“?

  • Smysly nás klamou, rozum nám říká pravdu

  • Pravda se definuje jako nehybná

  • Není vznik, není zánik, není dělení, je to věčné → jejich hypotéza

  • Xenofanés

  • Řečník, filozof

  • Racionalistická kritika běžných náboženských představ

  • Pojetí božstev – skuteční bohové nemohou vypadat tak, jak si je lidé představují

  • Člověk má bytostnou tendenci přenášet své vlastnosti nadpřirozeným jevům

  • Bůh je lidem nepřístupný – je zcela jiný, jinak vidí, slyší, myslí

  • Kritika lidského, naivního přenosu svých vlastností na věci neviditelné, neznáme → kritika smyslového poznání, která se později prohloubí v sofistice

  • Rozlišuje to, co je od přírody a co je od člověka (ze zákona)

  • Podle něj je jen jedno božstvo, které se nepodobá tělem ani myšlením nikterak smrtelníkům (není ateista)

  • Parmenidés

  • Kniha básní „O přírodě“, která má dvě části (ale dochovány pouze střípky)

  • První část „Alethea“ (pravda)

  • Kritizují se Milétské bádání, která se řídí hlavně smyslovým poznáním

  • Začne se zdůrazňovat rozum, poznání by mělo být hlavně rozumové

  • Zdůrazňuje se myšlení

  • Máme dvě cesty (ale závěrem zjistíme, že jsou tři):

  1. Cesta pravdy – ukazuje, že jest existuje a není neexistuje

  • Kamkoli se podíváme, nacházíme něco. Zkuste najít nic – bude to marné hledání

  1. Cesta neschůdná – kde není existuje a nebytí je nutné

  • Představte si, že chcete zkoumat nicotu. To nikdy není možné, protože myslíte. Pokud myslíte, tak jste. Pokud nejste, nemůžete zkoumat nebytí

  1. Cesta zdání - Cesta běžného člověka

  • Bytí je zaměňováno za nebytí, jest za není. Bytí a nebytí je a není totéž

  • Všechny věci na světě spojuje bytí (jedno, vzniklé, nezanikající) → vše ostatní jsou klamy (smysly nám klamou, jen rozum nám říká pravdu) – ale klamy jsou

  • Druhá část „Doxa“ (mínění)

  • Mínění chce podřídit pravdě

  • Věci jsou jenom jedny, pouze se mísí a vznikají jiné tvary

  • Svět se nevyvíjí sám od sebe, ale zvenku jej někdo tvoří (míchá), svět se neděje spontánně, existuje nějaký hybatel

  • Zdůrazňuje přítomnost – bytí se naléhavě projevuje tou naléhavostí, která nám říká „je“

  • Svět mínění je podřízen světu pravdu

  • Zavádí do filozofie pojem substance – něco, co je základem, co je podkladem, co hledáme jako neměnnou podstatu

  • Představa nedělitelných substancí – substance se nehýbe, ale díky tomu vysvětluje pohyb

  • Jeho paradoxy spojené s pohybem přivádějí spoustu komických situací (Diogénes)

Témata, do kterých materiál patří