Předmět Evaluační výzkum v organizacích SSP (KAS / 3EVAK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAS / 3EVAK - Evaluační výzkum v organizacích SSP, Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Další informace
Obsah
1. Debata o historických souvislostech tohoto typu výzkumu, o různých typech evaluace a odpovídajících teoriích.2. Úvod do problematiky evaluace (definice, historie, cíle, formy, iniciátoři evaluace).3. Metodologie, metody a techniky evaluace (nástroje tvorby, nikoliv sběru dat).4. Základní typy a modely evaluace, formulace specifik programu.5. Kvantitativní, kvalitativní strategie, evaluační plán; programový plán jako východisko pro evaluaci.6. Evaluace procesu, implementace programového plánu. Identifikace výsledku a kritérií úspěchu dosažení výsledku na konkrétních příkladech ze sociálních služeb.7. Evaluace výsledků, vlivu programu. Důsledky pro evaluaci.8. Zapojování uživatelů služby do evaluace.9. Zapojování členů týmů a personálu organizace do evaluace.10. Využití evaluačních zjištění. Závěrečná zpráva z evaluace.11. Benchmarking, jeho meze a možnosti .12. Hodnocení různých druhů evaluace s ohledem na cíle týmů a organizace.Důsledky evaluačních výzkumů pro teorii a praxi v sociální práci.13. Etické a politické otázky evaluace.Požadavky na evaluátora. Role výzkumníka a stakeholders.
Získané způsobilosti
- Schopnost zhodnotit a udržet kvalitu produkce- Schopnost nezávislé práce- Schopnost navrhovat a řídit projekty- Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy- Schopnost udělat zdůvodněná rozhodnutí- Schopnost zabývat se výzkumem na jisté úrovni- Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů
Literatura
SMUTEK, M. Evaluace sociálních programů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ROSSI, P. H., FREEMAN, H. E., LIPSEY, W. M. Evaluation : a systematic approach. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1999. Hall, I., Hall, D. Evaluation and Social Research. Palgrave Macmillan, 2004. ISBN 0-333-93095-9.Loučková, I. Integrovaný výzkumný přístup v sociálně vědním výzkumu. SLON, 2010. Loučková, I. Směrem k integrovaným strategiím nejen ve výzkumu v sociální práci. Sociologický časopis, 2001. Kol. autorů. Benchmarking ve veřejné správě. Praha: Tiskárna Ministerstva Vnitra, 2004. Früchtel, F. Evaluierung in der sozialen Praxis. Sankt Augustin: Asgadr-Verlag Dr. Werner Hippe KG, 1995. WINKLER, J. Implementace. Brno: MU, 2002. Loučková. I., Adams, A. Research and Social Work." Pp.27-38, in Adams, A., Erath, P. and Shardlow S.M. ( Eds.). Key Themes in European Social Work. Lyme Regis: Russell House, 2001. GRINNELL, R. M., UNRAU, Y.A. Social Work Research and Evaluation. Oxford University Press., 2005. ISBN 0-19-517949-8.ERATH, P. Von der Konzeption zum Qualitätshandbuch. München: Don Bosco Verlag, 2001.
Požadavky
Aktivní účast na cvičeních (2 omluvené absence), práce na zadaných úkolech (provedení evaluačního výzkumu a jeho prezentace) a jejich plnění ve stanovených termínech, znalost povinné literatury. Písemná zkouška pouze u studentů PS, kteří mají tento předmět zapsán jako A (70% úspěšnost).
Garant
PhDr. Anna Papřoková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Anna Papřoková, Ph.D.PhDr. Anna Papřoková, Ph.D.