-2. Využití metod, procedur a technik
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Využití metod, procedur a technik v přístupech k evaluaci
Faktory volby metod a technik v evaluaci:
podstata evaluačního problému,
potřeba poskytovat informace pro poskytovatele programu,
kontext evaluace,
charakteristiky všech programových participantů,
metodologická orientace výzkumníka,
podstata programové teorie, která stojí za výzkumem.
Metodologie evaluačního výzkumu
Paradigma a praxe, pluralita
Heuristika - heuristické řešení je často jen přibližné, založené na poučeném odhadu, intuici, zkušenosti nebo prostě na zdravém rozumu.
Evaluační metodologie: postpositivismus, pragmatismus, interpretativismus, kritická(normativní) věda
Klasifikace modelů evaluace
Vědecko-experimentální - historicky nejstarší, opírají se o kvantitativní metody
Modely analýzy řízení- metody operační analýzy, model kritické cesty (Critical Path Method, CPM), při plánování a evaluaci hospodářských a obchodních projektů
Kvalitativně antropologické- zdůrazňují pozorování na místě, potřebu zachovat fenomenologickou kvalitu evaluačního textu, význam subjektivní interpretace, např. modely
Přístupy:
nezainteresovaný – nenormativní (kvantitativní)
zainteresovaný – normativní (kvalitativní)
a) Kvalitativní strategie
používá zejména případových studií, a proto zdůrazňuje význam kontextu
využívá kvalitativní metodologii
zaměřuje se na zvýšení porozumění praktickému sociálnímu programu
Charakteristiky:
Subjektivita
Kontextuálnost
Nestandardizované techniky
Teorie odvozena induktivně
Kritéria vhodnosti strategie:
postulát adekvátnosti, subjektivní interpretace, logické konzistence.
b) Kvantitativní strategie
C) Integrovaná výzkumná strategie
jedná se o kombinaci kvanti a kvalitativní výzkumné strategie – metodologický mix – poskytuje možnost rozšířit validitu výzkumu
je vyžadován úplný popis programu;
výzkum je zaměřen jak na výsledky, tak na proces;
je potřeba využít smíšené strategie k pokrytí potřeb různých skupin „stakeholderů“
Cíl: dosáhnout vybalancování kvantitativních a kvalitativních přístupů = nejúčinnější evaluační výzkum
Kladen důraz na:
okolnost, aby strukturální a funkční vztahy mezi teoretickými pojmy byly ve shodě s empiricky zjištěnými vztahy mezi pozorovanými jevy
objasnění rozsahu, v němž studie kladou důraz buď na deskriptivní, nebo interpretativní elementy dat pro vyhledání závěrečných zjištění;
specifikaci, kdy mají být používány induktivní či deduktivní metody zkoumání;
oprávněnost výzkumných závěrů, které jsou podporované empirickou evidencí, teoretickými modely či konstrukty a použití racionálních výzkumných metod či procedur.
Základní techniky – dotazník, dokumenty, pozorování, rozhovor
Kvali – ve větší míře nestandardizované techniky (vychází z pozorování, zájmů, starost o problém a prostřednictvím rozhovoru, apod. až do vypracování určité teorie)
Kvanti – standardizované techniky (vycházíme z teorie a hypotéz)