Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy profesní komunikace 1 (KPA / 5PPK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5PPK1 - Základy profesní komunikace 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
Seminarni-prace-profesni-denikZS Neznámý 13.09.2018 19:38 0

Další informace

Obsah

1. Cíl, obsah předmětu a očekávání. Pojem pedagogická komunikace - obsah výuky.2. Hledání a zpracování zdrojů z odborné literatury, rešerše literatury k pojmu pedagogická komunikace (samostatná práce v knihovně).3. Jak komunikujeme s lidmi. Sociální komunikace. Způsoby komunikace. Důvody komunikace. Sebereflexe vlastní komunikace.4. Kvalita komunikace. Získání a zpracování rozhovorů na téma jaké vlastnosti má zdravá (efektivní) komunikace. Reflexe vlastních postojů ke kvalitě komunikace (práce ve skupinách v terénu).5. Nonverbální komunikace. Řeč těla.6. Role nonverbální komunikace v různých situacích. Analýza role nonverbální komunikace v průběhu komunikační situace a příprava prezentace zjištěného ve skupině (práce v terénu).7. Jak se domlouváme? Rozhovor a dialog.8. Rozhovor a dialog s dítětem nebo skupinou dětí (práce v terénu).9. Komunikace v různých situacích a okolnostech situace. Komunikační styly.10. Aplikace vědomostí o komunikačních stylech (pozorování v terénu).11. Komunikační pozice12. Sebereflexe vlastní komunikace z pohledu komunikačních pozic (práce v terénu).13. Sebereflexe a reflexe semestru.

Získané způsobilosti

Pojmenuje základní charakteristiky pedagogické komunikace. Vysvětlí základní pojmy z oblasti sociální komunikace. Popíše zkušenosti získané při práci v terénu. Aplikuje poznatky z odborné literatury pro vlastní sebereflexi a autoregulaci.Aplikuje zkušenosti získané v seminářích pro vlastní sebereflexi a autoregulaci.

Literatura

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-83022-41-2.VYSKOČILOVÁ, E. Cvičení z pedagogické praxe l ( dovednost sociálně komunikovat. praha, 1981. HLAVSA,J., LANGOVÁ,M. VŠETEČKA,J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.VALIŠOVÁ, A. Hra s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace. Praha: Pansofia, 1996. KŘIVOHLAVÝ,J. Já a ty. Praha:Avicenum, 1986. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. praha, 1988. PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. PETTA, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.GAVORA,P. a kol. Pedagogická komunikacia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. ŠVEC, V. Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí. In Pedagogická orientace 4/1998. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998. VYSKOČILOVÁ, E. Podmínky vývoje schopnosti vychovávat, In Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002. KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. Prah: Návrat domů, 1993. LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.VALIŠOVÁ, A. Rozvíjení sociální kompetence ve školním prostředí. In Pedagogické otázky současnosti. Praha : ISV, 1994. ISBN 80-85866-05-6.PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2001. SVATOŠ,T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové:Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-3.GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha:UK, 1990. JANOUŠEK, M. Společná činnost a komunikace. Praha: Svoboda, 1984. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. LEWIS, D. Tajná reč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-49-X.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK, 1992. KOLEKTIV AUTORŮ. Učitel-vyučování-situace. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1995. BIRKENBILHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha:SPN, 1991. VYBÍRAL,Z. Úvod do psychologie komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. KOSOVÁ, B. Vybrané z teorie personálnje a sociálnej výchovy pre učitelov 1.stupňa ZŠ. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, PdF, 1998. ISBN 80-8055-200-2.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

Požadavky na studenta: ZS - zápočet:* 1. Aktivní účast na výuce - 75%, (max. 60 bodů). 2. Seminární práce: Mé osobnostně sociální předpoklady ke kvalitní pedagogické komunikaci (sebereflexe), (max. 40 bodů).

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.