Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Základy algoritmizace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

-

Použití vzorce pro výpočet

Výhody:

-

Je jednoznačný

Nevýhody:

-

Bývá málo podrobný

-

Nelze jej přímo zadat počítači

-

rozhodovací tabulky

-

Je vhodná v případech, kdy se v úloze vyskytuje několik možností a vlastní řešení je
pro každou možnost jednoduše popsatelné.
Příklady:

-

Rozvrh hodin pro konkrétní třídu

-

Tabulka pro výpočet splátek při leasingu na automobil

-

Tabulka pro určení logického součtu a součinu dvou logických hodnot

Výhody:

-

Zápis je jednoznačný

-

Vhodný pro případy většího počtu možností, z nichž je pak řešení velice
jednoduše popsatelné

Nevýhody:

-

Nehodí se pro každý typ úloh

-

Pokud vyžadujeme delší vysvětlování, pak tabulka ztrácí přehlednost

-

vývojové diagramy

-

Je to symbolický algoritmický jazyk, používaný pro názorné zobrazení algoritmu.
Používá se jako komunikační prostředek:

-

Při týmové spolupráci analytiků a programátorů

-

K dokumentačním účelům – je přehlednější než výpis programu.

-

Vývojové diagramy se skládají z jednotlivých symbolů mezi sebou spojeny
orientovanými čarami.

-

Postup psaní značek je odshora dolů a zleva doprava.

-

počítačové programy

Vývojový diagram

-

Vývojový diagram je grafické znázornění algoritmu.

-

Vývojové diagramy se skládají z grafických značek. Značky jsou různé a různě se kombinují,
tím se simulují různé situace a různé příkazy, do těchto značek se pak vypisují upřesňující
údaje.

Značky vývojového diagramu

Mezní značka, kreslí se na začátek a konec diagramu a do místa, kde se má běh
algoritmu přerušit. Píšeme do ní obvykle na začátku algoritmu název, na konci slovo
„END“ a v místě přerušení „STOP“.

Zpracování, znázorňuje nějakou činnost programu, během níž dochází k transformaci
dat. V bloku může být jedna nebo více instrukcí. Musí mít jeden vstup a jeden výstup.

Vstup nebo Výstup, předepisuje načtení dat A, B z vnějšího zdroje (např. z klávesnice)
respektive předepisuje výstup dat, např. jejich zobrazení na obrazovce. Obsahuje
jména proměnných, jejichž hodnoty se mají načíst nebo zobrazit.

Větvení, slouží k větvení programu na základě podmínky, která je uvedena uvnitř. V
případě splnění, pokračuje program větví označenou znaménkem + v opačném případě
větví označenou znaménkem -.

Cyklus, označuje začátek cyklu o známém počtu opakování. Stejná značka může být i
na konci tohoto cyklu s nápisem Konec cyklu.

Cyklus s podmínkou na začátku.

Cyklus s podmínkou na konci.

Spojka, umožňuje spojit dvě části vývojového diagramu, které nebylo možné nakreslit
souvisle. Spojky na konci a na začátku musí být označeny stejnými čísly.

Spojovací čára

Podprogram, tato značka předepisuje vykonání činnosti, která je definována jiným
vývojovým diagramem.

Ruční vstup

Příklady jednoduchého algoritmu

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály