Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Základy algoritmizace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

-

Použití vzorce pro výpočet

Výhody:

-

Je jednoznačný

Nevýhody:

-

Bývá málo podrobný

-

Nelze jej přímo zadat počítači

-

rozhodovací tabulky

-

Je vhodná v případech, kdy se v úloze vyskytuje několik možností a vlastní řešení je
pro každou možnost jednoduše popsatelné.
Příklady:

-

Rozvrh hodin pro konkrétní třídu

-

Tabulka pro výpočet splátek při leasingu na automobil

-

Tabulka pro určení logického součtu a součinu dvou logických hodnot

Výhody:

-

Zápis je jednoznačný

-

Vhodný pro případy většího počtu možností, z nichž je pak řešení velice
jednoduše popsatelné

Nevýhody:

-

Nehodí se pro každý typ úloh

-

Pokud vyžadujeme delší vysvětlování, pak tabulka ztrácí přehlednost

-

vývojové diagramy

-

Je to symbolický algoritmický jazyk, používaný pro názorné zobrazení algoritmu.
Používá se jako komunikační prostředek:

-

Při týmové spolupráci analytiků a programátorů

-

K dokumentačním účelům – je přehlednější než výpis programu.

-

Vývojové diagramy se skládají z jednotlivých symbolů mezi sebou spojeny
orientovanými čarami.

-

Postup psaní značek je odshora dolů a zleva doprava.

-

počítačové programy

Vývojový diagram

-

Vývojový diagram je grafické znázornění algoritmu.

-

Vývojové diagramy se skládají z grafických značek. Značky jsou různé a různě se kombinují,
tím se simulují různé situace a různé příkazy, do těchto značek se pak vypisují upřesňující
údaje.

Značky vývojového diagramu

Mezní značka, kreslí se na začátek a konec diagramu a do místa, kde se má běh
algoritmu přerušit. Píšeme do ní obvykle na začátku algoritmu název, na konci slovo
„END“ a v místě přerušení „STOP“.

Zpracování, znázorňuje nějakou činnost programu, během níž dochází k transformaci
dat. V bloku může být jedna nebo více instrukcí. Musí mít jeden vstup a jeden výstup.

Vstup nebo Výstup, předepisuje načtení dat A, B z vnějšího zdroje (např. z klávesnice)
respektive předepisuje výstup dat, např. jejich zobrazení na obrazovce. Obsahuje
jména proměnných, jejichž hodnoty se mají načíst nebo zobrazit.

Větvení, slouží k větvení programu na základě podmínky, která je uvedena uvnitř. V
případě splnění, pokračuje program větví označenou znaménkem + v opačném případě
větví označenou znaménkem -.

Cyklus, označuje začátek cyklu o známém počtu opakování. Stejná značka může být i
na konci tohoto cyklu s nápisem Konec cyklu.

Cyklus s podmínkou na začátku.

Cyklus s podmínkou na konci.

Spojka, umožňuje spojit dvě části vývojového diagramu, které nebylo možné nakreslit
souvisle. Spojky na konci a na začátku musí být označeny stejnými čísly.

Spojovací čára

Podprogram, tato značka předepisuje vykonání činnosti, která je definována jiným
vývojovým diagramem.

Ruční vstup

Příklady jednoduchého algoritmu

Témata, do kterých materiál patří