1. Základy algoritmizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
Použití vzorce pro výpočet
Výhody:
-
Je jednoznačný
Nevýhody:
-
Bývá málo podrobný
-
Nelze jej přímo zadat počítači
-
rozhodovací tabulky
-
Je vhodná v případech, kdy se v úloze vyskytuje několik možností a vlastní řešení je
pro každou možnost jednoduše popsatelné.
Příklady:
-
Rozvrh hodin pro konkrétní třídu
-
Tabulka pro výpočet splátek při leasingu na automobil
-
Tabulka pro určení logického součtu a součinu dvou logických hodnot
Výhody:
-
Zápis je jednoznačný
-
Vhodný pro případy většího počtu možností, z nichž je pak řešení velice
jednoduše popsatelné
Nevýhody:
-
Nehodí se pro každý typ úloh
-
Pokud vyžadujeme delší vysvětlování, pak tabulka ztrácí přehlednost
-
vývojové diagramy
-
Je to symbolický algoritmický jazyk, používaný pro názorné zobrazení algoritmu.
Používá se jako komunikační prostředek:
-
Při týmové spolupráci analytiků a programátorů
-
K dokumentačním účelům – je přehlednější než výpis programu.
-
Vývojové diagramy se skládají z jednotlivých symbolů mezi sebou spojeny
orientovanými čarami.
-
Postup psaní značek je odshora dolů a zleva doprava.
-
počítačové programy
Vývojový diagram
-
Vývojový diagram je grafické znázornění algoritmu.
-
Vývojové diagramy se skládají z grafických značek. Značky jsou různé a různě se kombinují,
tím se simulují různé situace a různé příkazy, do těchto značek se pak vypisují upřesňující
údaje.
Značky vývojového diagramu
Mezní značka, kreslí se na začátek a konec diagramu a do místa, kde se má běh
algoritmu přerušit. Píšeme do ní obvykle na začátku algoritmu název, na konci slovo
„END“ a v místě přerušení „STOP“.
Zpracování, znázorňuje nějakou činnost programu, během níž dochází k transformaci
dat. V bloku může být jedna nebo více instrukcí. Musí mít jeden vstup a jeden výstup.
Vstup nebo Výstup, předepisuje načtení dat A, B z vnějšího zdroje (např. z klávesnice)
respektive předepisuje výstup dat, např. jejich zobrazení na obrazovce. Obsahuje
jména proměnných, jejichž hodnoty se mají načíst nebo zobrazit.
Větvení, slouží k větvení programu na základě podmínky, která je uvedena uvnitř. V
případě splnění, pokračuje program větví označenou znaménkem + v opačném případě
větví označenou znaménkem -.
Cyklus, označuje začátek cyklu o známém počtu opakování. Stejná značka může být i
na konci tohoto cyklu s nápisem Konec cyklu.
Cyklus s podmínkou na začátku.
Cyklus s podmínkou na konci.
Spojka, umožňuje spojit dvě části vývojového diagramu, které nebylo možné nakreslit
souvisle. Spojky na konci a na začátku musí být označeny stejnými čísly.
Spojovací čára
Podprogram, tato značka předepisuje vykonání činnosti, která je definována jiným
vývojovým diagramem.
Ruční vstup
Příklady jednoduchého algoritmu