17
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Subkultura
- v rámci „celkové“ kultury existují i různé jiné formy kultury, které se různě liší
→ různé subkultury mohou ovlivňovat i kulturu celkově
enkulturace – přenos kultury z generace na generaci, proces včlenění jedince do kultury, neznamená přímo socializaci.
akulturace – vzájemné přejímání a splývání rozdílných kultur, proces, který probíhá v situacích, kdy se dostávají do dlouhodobého kontaktu příslušníci dvou nebo více kulturních společenství. Důsledkem toho je kulturní difúze
kulturní difúze – přenos kulturních prvků, přejímání prvků z různých kultur
kulturní dědičnost – jádro tvoří časem prověřené prvky, je trvalejší, kulturní dědictví je vše, co člověk v minulosti vytvořil a co mělo vliv na rozvoj kultury a vykazuje to jistou kulturní a památkovou hodnotu
Masová kultura
souhrn informací, hodnot a artefaktů zprostředkovávaných masovými médii tak, aby je mohl snadno konzumovat co nejširší okruh příjemců. Masová kultura je kultura produkována pro masové publikum
model oblečení, styl účesu, film, který musí každý vidět → ovlivňuje reklama
vznik je spojen s obdobím průmyslové revoluce a s ní spojenou industrializací a urbanizací a s rozvojem prostředků masové komunikace (televize,noviny,internet)
Znaky : masovost a standardizace
Podmínky MK – industrializace
- urbanizace – vliv na větší počet lidí je snazší
- globalizace
Negativum – masu to někam stáhne, kdyby měli jinou možnost, dívali by se třeba na něco jiného, obrovské ovlivňování lidských mozků-reklamy
Pozitivum – z televize se něco dozvím, můžeme se vzdělávat
Masmédia a veřejné mínění
Kritika (kritikové) - předkládaná kultura musí respektovat nejnižší úroveň vzdělání, vkusu (zprávy televize Nova) → negativní dopad na obyvatelstvo, které je intelektuálně výš, to hloupé se zároveň nijak nerozvíjí
- násilí a brutalita jsou ukazovány jako samozřejmost → otupuje lidské cítění
- reklama – nástroj k manipulaci a usiluje jen o zisk
- vede k napodobování
Obhajoba (obhájci) - úroveň sice není příliš vysoká, ale člověk je schopen sám odlišit, co se mu líbí a co ne, může se rozhodnout (vybrat si film v televizi)
- pomáhá nám se odreagovat, uvolnit se, trávení volného času čas
→ záleží na konkrétním díle a konkrétním člověku
Masmédia – TV, rozhlas, internet, tisk, ale i reklama (= „navoněná zdechlina“)
- velký vliv na společnost-zdroj informací ,postoj a názory
Současnost- (cca ) hra Modrá velryba
Kýč –
spojen s masovou kulturou
je druh umění, které se snaží sentimentálně zapůsobit pomocí jednoduchých, přehnaných emocí. Ty se snaží prezentovat jako velkolepější, než ve skutečnosti jsou
každý má své vlastní měřítko → okamžitě identifikujeme
problém rozlišit, co je a co není kýč
happyendy, trpaslík na zahradě, plastové kytky