Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• Subkultura

- v rámci „celkové“ kultury existují i různé jiné formy kultury, které se různě liší

→ různé subkultury mohou ovlivňovat i kulturu celkově

  • enkulturace – přenos kultury z generace na generaci, proces včlenění jedince do kultury, neznamená přímo socializaci.

  • akulturace – vzájemné přejímání a splývání rozdílných kultur, proces, který probíhá v situacích, kdy se dostávají do dlouhodobého kontaktu příslušníci dvou nebo více kulturních společenství. Důsledkem toho je kulturní difúze

  • kulturní difúze – přenos kulturních prvků, přejímání prvků z různých kultur

  • kulturní dědičnost – jádro tvoří časem prověřené prvky, je trvalejší, kulturní dědictví je vše, co člověk v minulosti vytvořil a co mělo vliv na rozvoj kultury a vykazuje to jistou kulturní a památkovou hodnotu

Masová kultura

  • souhrn informací, hodnot a artefaktů zprostředkovávaných masovými médii tak, aby je mohl snadno konzumovat co nejširší okruh příjemců. Masová kultura je kultura produkována pro masové publikum

  • model oblečení, styl účesu, film, který musí každý vidět → ovlivňuje reklama

  • vznik je spojen s obdobím průmyslové revoluce a s ní spojenou industrializací a urbanizací a s rozvojem prostředků masové komunikace (televize,noviny,internet)

Znaky : masovost a standardizace

Podmínky MK – industrializace

- urbanizace – vliv na větší počet lidí je snazší

- globalizace

Negativum – masu to někam stáhne, kdyby měli jinou možnost, dívali by se třeba na něco jiného, obrovské ovlivňování lidských mozků-reklamy

Pozitivum – z televize se něco dozvím, můžeme se vzdělávat

  • Masmédia a veřejné mínění

Kritika (kritikové) - předkládaná kultura musí respektovat nejnižší úroveň vzdělání, vkusu (zprávy televize Nova) → negativní dopad na obyvatelstvo, které je intelektuálně výš, to hloupé se zároveň nijak nerozvíjí

- násilí a brutalita jsou ukazovány jako samozřejmost → otupuje lidské cítění

- reklama – nástroj k manipulaci a usiluje jen o zisk

- vede k napodobování

Obhajoba (obhájci) - úroveň sice není příliš vysoká, ale člověk je schopen sám odlišit, co se mu líbí a co ne, může se rozhodnout (vybrat si film v televizi)

- pomáhá nám se odreagovat, uvolnit se, trávení volného času čas

→ záleží na konkrétním díle a konkrétním člověku

Masmédia – TV, rozhlas, internet, tisk, ale i reklama (= „navoněná zdechlina“)

- velký vliv na společnost-zdroj informací ,postoj a názory

Současnost- (cca ) hra Modrá velryba

Kýč

  • spojen s masovou kulturou

  • je druh umění, které se snaží sentimentálně zapůsobit pomocí jednoduchých, přehnaných emocí. Ty se snaží prezentovat jako velkolepější, než ve skutečnosti jsou

  • každý má své vlastní měřítko → okamžitě identifikujeme

  • problém rozlišit, co je a co není kýč

  • happyendy, trpaslík na zahradě, plastové kytky

Témata, do kterých materiál patří