1verze_Dějepis.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
(1.)
Proč se seznamovat s minulostí?
Historia magistra vitae = Dějiny jsou učitelkou života
Dějepis je věda, která zkoumá lidskou minulost od nejstarších dob až po současnost.
Je důležité, aby člověk uměl rozlišit, co může prospět a co ublížit – poučit se z minulosti
Historie = věda, zabývající se dějinami
dějiny - světové
- národní (české)
(2.)
Co vypráví archeologie?
Archeologie = věda, která zkoumá hmotné prameny – pozůstatky života našich předků
Prehistorie (pravěk) = období před vznikem písemných záznamů
Archeologické nálezy – stavby, základy staveb, kosti, zbraně, nářadí, nádoby, mince, šperky
Nálezy: - jak lidé bydleli, co jedli
- která zvířata chovali, co pěstovali na polích
- koho uctívali, jak se chovali k zemřelým
Archeologové určují dobu, z níž nálezy pocházejí.
Hmotné prameny jsou uloženy v muzeu.
(3.)
Archivy, cenný zdroj poznávání časů minulých
Historická doba – lidé vymysleli a začali používat písmo – vznik písemných pramenů
Archiv – shromažďuje, zpracovává a zpřístupňuje a trvale uchovává archiválie
Archiválie – písemné, obrazové, zvukové, ..
- badatelé z nich mohou zjišťovat to, co je o minulosti zajímá
Z čeho poznáváme život a práci našich předků?
prameny hmotné - nádoby, kosti,.... jsou uloženy v muzeích
prameny písemné - listiny, knihy,... jsou uloženy v archívech
prameny obrazové – obrazy, fotografie
prameny tradiční – pověsti, zvyky,…
prameny zvukové – zvukový záznam
umělecká díla - obrazy, sochy,.... jsou uloženy v galeriích
historické památky - kašny, hrady,.... najdeme téměř v každém městě, vesnici
Samostatná práce :
Které historické památky znáš ve svém okolí, bydlišti ? 1.........2.........3.........
Které historické památky jsi navštívil(a) ? 1.........2.........3..........
Ve kterém muzeu jsi byl(a) ? 1.........2.........3.........
(4.)
Čas v dějinách – měření času, kalendáře a letopočty
každá událost probíhala v určitém čase - století, tisíciletí
roky počítáme od určité pevně stanovené události
0 - narození Krista
roky, staletí........před 0 ------- př. n. l. (před naším letopočtem)
roky, staletí .......zaznamenáváme na časovou přímku
____________________0_______________________
př. n. l. n. l. (našeho letopočtu)
Samostatná práce : zakresli na čas. přímku 150 př. n. l.
550
110 př. n. l.
60
____________________________________________________
600 500 400 300 200 100 0 100 200 300 400 500 600
př. n. l. n. l.
urči století: 1801 napiš jakýkoliv rok z: 3. stol
906 11. stol
1212 9. stol.
1306 20. stol.
Základem měření času se stalo pozorování opakujících se jevů na obloze.
Tak vznikly pojmy den, měsíc a rok.
Lunární kalendář:
Solární kalendář:
Vzniklo mnoho různých letopočtů
(5.)
P R A V Ě K
Rozdělení:
Doba kamenná -starší doba kamenná – paleolit (3, 5 milionu – 8 000 př. n. l.)