Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1verze_Dějepis.

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (238 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

(1.)

Proč se seznamovat s minulostí?

Historia magistra vitae = Dějiny jsou učitelkou života

Dějepis je věda, která zkoumá lidskou minulost od nejstarších dob až po současnost.

Je důležité, aby člověk uměl rozlišit, co může prospět a co ublížit – poučit se z minulosti

Historie = věda, zabývající se dějinami

dějiny - světové

- národní (české)

(2.)

Co vypráví archeologie?

Archeologie = věda, která zkoumá hmotné prameny – pozůstatky života našich předků

Prehistorie (pravěk) = období před vznikem písemných záznamů

Archeologické nálezy – stavby, základy staveb, kosti, zbraně, nářadí, nádoby, mince, šperky

Nálezy: - jak lidé bydleli, co jedli

- která zvířata chovali, co pěstovali na polích

- koho uctívali, jak se chovali k zemřelým

Archeologové určují dobu, z níž nálezy pocházejí.

Hmotné prameny jsou uloženy v muzeu.

(3.)

Archivy, cenný zdroj poznávání časů minulých

Historická doba – lidé vymysleli a začali používat písmo – vznik písemných pramenů

Archiv – shromažďuje, zpracovává a zpřístupňuje a trvale uchovává archiválie

Archiválie – písemné, obrazové, zvukové, ..

- badatelé z nich mohou zjišťovat to, co je o minulosti zajímá

Z čeho poznáváme život a práci našich předků?

prameny hmotné - nádoby, kosti,.... jsou uloženy v muzeích

prameny písemné - listiny, knihy,... jsou uloženy v archívech

prameny obrazové – obrazy, fotografie

prameny tradiční – pověsti, zvyky,…

prameny zvukové – zvukový záznam

umělecká díla - obrazy, sochy,.... jsou uloženy v galeriích

historické památky - kašny, hrady,.... najdeme téměř v každém městě, vesnici

Samostatná práce :

Které historické památky znáš ve svém okolí, bydlišti ? 1.........2.........3.........

Které historické památky jsi navštívil(a) ? 1.........2.........3..........

Ve kterém muzeu jsi byl(a) ? 1.........2.........3.........

(4.)

Čas v dějinách – měření času, kalendáře a letopočty

každá událost probíhala v určitém čase - století, tisíciletí

roky počítáme od určité pevně stanovené události

0 - narození Krista

roky, staletí........před 0 ------- př. n. l. (před naším letopočtem)

roky, staletí .......zaznamenáváme na časovou přímku

____________________0_______________________

př. n. l. n. l. (našeho letopočtu)

Samostatná práce : zakresli na čas. přímku 150 př. n. l.

550

110 př. n. l.

60

____________________________________________________

600 500 400 300 200 100 0 100 200 300 400 500 600

př. n. l. n. l.

urči století: 1801 napiš jakýkoliv rok z: 3. stol

906 11. stol

1212 9. stol.

1306 20. stol.

Základem měření času se stalo pozorování opakujících se jevů na obloze.

Tak vznikly pojmy den, měsíc a rok.

Lunární kalendář:

Solární kalendář:

Vzniklo mnoho různých letopočtů

(5.)

P R A V Ě K

Rozdělení:

Doba kamenná -starší doba kamennápaleolit (3, 5 milionu – 8 000 př. n. l.)

Témata, do kterých materiál patří