22
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
22.
Antická filosofie – období klasické a helénismus
•Sofistika
= filosofický směr, založený na používání sofismu
-dosáhl rozkvětu v 2.pol. 5. stol. př. n. l.
-představitelé= sofisté – dříve do 5.stol. př. n. l. všichni učenci
po 5.sto. př. n. l. pouze učitelé
-neexistuje filosofická škola, učili jako jednotlivci, cestovali městy
-učili: rétoriku, gramatiku, logiku, psychologii
Představitelé: starší: Protagoras, Gorgias
mladší: Antifon, Alkidamas, Kritias
-Protagoras- ,,člověk je mírou všech věcí” = vystihl podstatu
zájem se obrací od přírody ke člověku a společnosti
poprvé se ptají: Co je poznání? Jak vzniká? Existuje objektivní pravda?
objektivní pravda neextistuje, pouze subjektivní a relevantní
-sofismata= sofistické chytačky, logické klamy( př. sofisma rohatý= co jsi neztratil, to máš, neztratil jsi rohy, tudíž máš rohy)
etika sofistů – relativnost dobra a zla(nemoc – zlá pro pacienta, dobrá – pro doktora)-kritizoval je za to Sokrates
•Sokrates
-jeden ze tří nejdůležitějších antických filosofů
-chudá rodina, otec sochař, matka porodní bába, on původně sochař
-plné filosofické vzdělání
-Sokratovská metoda= systématické kladení otázek, rozhovor vedený se svým žákem-neopravuje,nechává žáka,aby si na chybu přišel sám
-víme o něm, díky jeho žákům-Platon
-byl odsouzen k trestu smrti jedem- 1. kazí mládež
2. neuznává státem daná božstva
3. vymýšlí si vlastní božstva (Daiomonion-svědomí Sokrata, vnitřní hlas)
-dílo ,,Obrana Sokratova”- umělecké vylíčení posledních hodin
- napsal Platon
-za učení nedostával peníze, žil z darů
-Daimonion= vnitřní hlas Sokrata, “svědomí”
-centrem zájmu: člověk, poznávání sebe sama, mravní problémy, hledání štěstí, starost o duši
-etický intelektualismus – lidé páchají zlo z omylu a nevědomosti
-,Porodnické umění” - své učení, rodí se myšlenky
-, Vím, že nic nevím” =uvědomění si vlastního nevědění je cestou ke skutečnému vědění
•Platon – Aristokles
-jeden z největších řeckých a světových filosofů
•zakladatel idealistické filosofie
-chtěl se stát politikem, skončil u filosofie
-stal se učencem Sokrata ve 20- jeho nejvěrnější žák- 8 let-po jeho smrti odjíždí z Athén —> v Italii se setkává s Pythagorovci
-v jeho 40 letech zakládá nejvýznamnější školu: Akademie
-díla:
Ústava - 10 knih- 6. kniha – podobenství o slunci
7. kniha – podobenství o jeskyni
Zákony
všechna díla formou dialogu-ústy Sokrata promlouvá Platon
Platonský trojúhelník
Platonova představa světa idejí, rozlišuje dva typy světů-svět jevů a svět idejí
reálný svět, který nás obklopuje není opravdový, je to jen odstín skutečného světa, světa idejí.
skutečné jsou pouze ideje
anamnesis= rozpomenutí se na dobu kdy lidská duše žila ve světě idejí, protože kvůli smyslům na to zapomněla
methexis=svět jevů se podílí na světě idejí