22.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Faktory vývoje a výchovy – vliv na sportovní činnost, vývoj tělesné kultury a sportu v antické kultuře + výběr talentů v atletice a jejich sportovní zabezpečení
FAKTORY VÝVOJE A VÝCHOVY
cíl výchovy: všestranný harmonický rozvoj - aby mohl člověk žít, pracovat a uspokojovat své potřeby a zájmy
v prvotně pospolné společnosti předávala starší generace zkušenosti nastupující mladší generaci
výchova = záměrné působení školských a mimoškolských institucí na člověka
vliv:
mateřské, základní, střední a vysoké školy
vrstevníci
zájmové organizace
faktory:
dědičnost, výchova, prostředí
složky výchovy:
rozumová = osvojit potřebné poznatky, samostatně vnímat, pracovat, poznávat, rozvíjet paměť a myšlení
pracovní + polytechnická = vytváří pozitivní vztah k práci, plnění povinností, manipulace s nástroji
estetická = snaha o vytváření a rozvíjení schopnosti vnímat, posuzovat a hodnotit krásu v umění, vytvářet osobní vkus a tvořivost
tělesná = působí na zdravý vývoj člověka, zvyšování tělesné zdatnosti, rozvíjení pohybové kultury, pohybových dovedností a schopností
mravní = vytváří normy chování, rozvoj mravního cítění a návyku
PSYCHOLOGICKÁ ANALÝZA SPORTOVCE
každý sport vyžaduje od sportovce specifické psychické vlastnosti, nutné k dosažení úspěšného sportovního výkonu
význam:
výběr sportovního talentu
psychologická diagnostika sportovce (vyšetření – zdravotní způsobilost)
důležité pro sportovně psychologické poradenství a psychologickou přípravu sportovce
postup:
1. popis dané sportovní činnosti
2. schéma sledované sportovní činnosti – rozbor techniky
3. rozbor specifických problémů sportovní činnosti
4. celková psychologická charakteristika
metody osvojování sportovních dovedností: - ukázka
ANTICKÁ KULTURA
ŘECKO
2 výchovné systémy: athénský a spartský
SPARTA
věnovali se jen cvičení ve zbrani – Sparta se stala nejmocnější v Řecku
výchově podléhali chlapci i dívky ve věku od 7 do 18 let
od 7 let byli hoši odebíráni rodičům a vychováváni společně v přísné kázni (učili se skromnosti v jídle, pití, oděvu a bydlení; cvičili se v běhu, skoku, zápase, hodu oštěpem, diskem, čtení, psaní, hudbě, zpěvu a tanci)
v 18 letech se stali dospělými a procházeli vojenským výcvikem - ve 20 letech se stali vojáky
dívky byly ponechány doma, ale dostalo se jim výchovy gymnastické a taneční
cílem přípravy nebyla kultivace člověka, ale příprava k válce
ATHÉNY
do 7 let pečovali o dítě rodiče
školy jen soukromé, vzdělání chlapců bylo gymnastické (tělesné – skok daleký, běh, hod diskem,
oštěpem, zápas) a múzické + gramatika (hra na lyru, zpěv, tanec, čtení, psaní počítání a literatura)
ideálem byla kalokagathia = harmonický rozvoj fyzických i duševních schopností
výchova pouze u chlapců, dívky byly doma a věnovaly se domácím pracím
TV byla samozřejmostí v životě svobodného řeckého občana
každý řecký městský stát (polis) pořádal veřejné sportovní hry
všeřecké hry Panhelénské
nemejské (zasvěceny Diovy)
pythické (zasvěceny Apollónovi)
isthmické (zasvěceny Poseidonovi)
olympijské (zasvěceny Diovy)