Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Faktory vývoje a výchovy – vliv na sportovní činnost, vývoj tělesné kultury a sportu v antické kultuře + výběr talentů v atletice a jejich sportovní zabezpečení

FAKTORY VÝVOJE A VÝCHOVY

  • cíl výchovy: všestranný harmonický rozvoj - aby mohl člověk žít, pracovat a uspokojovat své potřeby a zájmy

  • v prvotně pospolné společnosti předávala starší generace zkušenosti nastupující mladší generaci

  • výchova = záměrné působení školských a mimoškolských institucí na člověka

  • vliv:

    • mateřské, základní, střední a vysoké školy

    • vrstevníci

    • zájmové organizace

  • faktory:

    • dědičnost, výchova, prostředí

  • složky výchovy:

    • rozumová = osvojit potřebné poznatky, samostatně vnímat, pracovat, poznávat, rozvíjet paměť a myšlení

    • pracovní + polytechnická = vytváří pozitivní vztah k práci, plnění povinností, manipulace s nástroji

    • estetická = snaha o vytváření a rozvíjení schopnosti vnímat, posuzovat a hodnotit krásu v umění, vytvářet osobní vkus a tvořivost

    • tělesná = působí na zdravý vývoj člověka, zvyšování tělesné zdatnosti, rozvíjení pohybové kultury, pohybových dovedností a schopností

    • mravní = vytváří normy chování, rozvoj mravního cítění a návyku

PSYCHOLOGICKÁ ANALÝZA SPORTOVCE

  • každý sport vyžaduje od sportovce specifické psychické vlastnosti, nutné k dosažení úspěšného sportovního výkonu

  • význam:

    • výběr sportovního talentu

    • psychologická diagnostika sportovce (vyšetření – zdravotní způsobilost)

    • důležité pro sportovně psychologické poradenství a psychologickou přípravu sportovce

  • postup:

1. popis dané sportovní činnosti

2. schéma sledované sportovní činnosti – rozbor techniky

3. rozbor specifických problémů sportovní činnosti

4. celková psychologická charakteristika

  • metody osvojování sportovních dovedností: - ukázka

ANTICKÁ KULTURA

ŘECKO

  • 2 výchovné systémy: athénský a spartský

SPARTA

  • věnovali se jen cvičení ve zbrani – Sparta se stala nejmocnější v Řecku

  • výchově podléhali chlapci i dívky ve věku od 7 do 18 let

  • od 7 let byli hoši odebíráni rodičům a vychováváni společně v přísné kázni (učili se skromnosti v jídle, pití, oděvu a bydlení; cvičili se v běhu, skoku, zápase, hodu oštěpem, diskem, čtení, psaní, hudbě, zpěvu a tanci)

  • v 18 letech se stali dospělými a procházeli vojenským výcvikem - ve 20 letech se stali vojáky

  • dívky byly ponechány doma, ale dostalo se jim výchovy gymnastické a taneční

  • cílem přípravy nebyla kultivace člověka, ale příprava k válce

ATHÉNY

  • do 7 let pečovali o dítě rodiče

  • školy jen soukromé, vzdělání chlapců bylo gymnastické (tělesné – skok daleký, běh, hod diskem,

  • oštěpem, zápas) a múzické + gramatika (hra na lyru, zpěv, tanec, čtení, psaní počítání a literatura)

  • ideálem byla kalokagathia = harmonický rozvoj fyzických i duševních schopností

  • výchova pouze u chlapců, dívky byly doma a věnovaly se domácím pracím

  • TV byla samozřejmostí v životě svobodného řeckého občana

  • každý řecký městský stát (polis) pořádal veřejné sportovní hry

  • všeřecké hry Panhelénské

    • nemejské (zasvěceny Diovy)

    • pythické (zasvěceny Apollónovi)

    • isthmické (zasvěceny Poseidonovi)

    • olympijské (zasvěceny Diovy)

Témata, do kterých materiál patří