Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4. Sportovní příprava jako výchovně-vzdělávací proces (charakteristika v daném sportovním odvětví) a zvláštnosti růstu dětského organismu (novorozenecké období, věk batolivý) + Běhy - překážkové

(technika, metodika, nácvik)

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ

  • začíná porodem a končí zahojením pupeční šňůry (cca 4 týdny života)

  • poprvé použije plíce, oddělení malého a velkého oběhu

  • pohyby = reflexy – dýchací, sací, polykací, uchopovací a pátrací

  • 3 – 3,5 kg, cca 50cm, mozek nevyzrálý (300g)

  • nápadně velká hlava (čtvrtina výšky celého těla) – velká mozkovna, malá obličejová část, obvod hlavy větší než obvod hrudníku, horní končetiny delší než dolní,

  • krev má málo destiček – sklon ke krvácivosti

  • kostra značně chrupavčitá

  • tuková tkáň má stejnou hmotnost jako svalstvo (750g), patří k ní hnědý tuk (krk, záda, mezi lopatkami) – důležitý pro termoregulaci, pro rychlé uvolnění tepelné energie

  • pláč – projev nespokojenosti – hlad, zima, horko, bolest

KOJENECKÉ OBDOBÍ

  • do konce 1 roku, biologicky však končí prořezáním prvních zoubků asi v pol. prvního roku

  • váží až 10 kg na konci období

  • množství tukové tkáně v dospělosti závisí na jejím výskytu v prvním roce života

  • rozvoj motorických a duševních funkcí je výrazný zvláště u pohlaví ženského

  • 2.měsíc zdvihá hlavičku; 6.měsíc sedí s oporou; 8.měsíc sedí samostatně; 10.měsíc stojí s oporou

  • konec prvního roku začíná chodit a vyslovovat první slova

  • důležitá péče matky

BATOLECÍ OBDOBÍ

  • 1.-3. rok života, vymizí tzv. velký lupínek (na lebce)

  • rozpoznání laterality (pravák/levák)

  • rozvoj psychiky dítěte, cca 1m a 15kg

  • samo se pohybuje a komunikuje pomocí slov

  • potřeba dítěti naslouchat, snažit se porozumět, mluvit často a srozumitelně (nešišlat,..)

  • motorika – při chůzi ve 2.roce života dává nohy daleko od sebe a má rozpřažené ruce, aby udrželo rovnováhu, koncem 2.roka chodí vzpřímeně, pouze s přidržováním se, 3.rok - skok, běh

  • hra – nejdůležitějším výchovným i vzdělávacím prostředkem, 3.rok si děti hrají mezi s sebou, schopny dělit se o hračky, půjčovat a nabízet, ideální doba zapojit dítě do kolektivu

  • rozvoj řeči a paměti – 2.rok vznikají první slova (má až 200 slov), ve 3. roce klade otázky a tvoří gramaticky správné věty, rozvíjení slovní zásoby, 4.rok se orientuje v čase a zapamatování je trvalé, potřeba paměť upevňovat

  • udržování čistoty – v průběhu 2. roku učení na nočník (pochvala), 3.rok se odkládají pleny, pomočení do 4.let je normální

PŘEKÁŽKOVÝ BĚH

  • technicko-sprinterská disciplína, ve které se na výkonu podílí sportovní dovednost a výkon v hledkém sprintu

METODICKÝ POSTUP

  1. rytmické přeběhy značek nebo velmi nízkých překážek

  2. přeběhy velmi nízkých překážek s důrazem na práci švihové nohy

  3. přeběhy velmi nízkých překážek s důrazem na práci přetahové nohy

  4. chůze přes nízké překážky (stranou, poté středem), s jedním, dvěma, třemi mezikroky

  5. přeběhy nízkých překážek středem nebo stranou s jedním, dvěma, více mezikroky

  6. náběh na první překážku z NS

  7. náběh na 2-4 překážky (postupné zvyšování překážek, snaha o co nejplynulejší přeběh

Témata, do kterých materiál patří