4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Sportovní příprava jako výchovně-vzdělávací proces (charakteristika v daném sportovním odvětví) a zvláštnosti růstu dětského organismu (novorozenecké období, věk batolivý) + Běhy - překážkové
(technika, metodika, nácvik)
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
začíná porodem a končí zahojením pupeční šňůry (cca 4 týdny života)
poprvé použije plíce, oddělení malého a velkého oběhu
pohyby = reflexy – dýchací, sací, polykací, uchopovací a pátrací
3 – 3,5 kg, cca 50cm, mozek nevyzrálý (300g)
nápadně velká hlava (čtvrtina výšky celého těla) – velká mozkovna, malá obličejová část, obvod hlavy větší než obvod hrudníku, horní končetiny delší než dolní,
krev má málo destiček – sklon ke krvácivosti
kostra značně chrupavčitá
tuková tkáň má stejnou hmotnost jako svalstvo (750g), patří k ní hnědý tuk (krk, záda, mezi lopatkami) – důležitý pro termoregulaci, pro rychlé uvolnění tepelné energie
pláč – projev nespokojenosti – hlad, zima, horko, bolest
KOJENECKÉ OBDOBÍ
do konce 1 roku, biologicky však končí prořezáním prvních zoubků asi v pol. prvního roku
váží až 10 kg na konci období
množství tukové tkáně v dospělosti závisí na jejím výskytu v prvním roce života
rozvoj motorických a duševních funkcí je výrazný zvláště u pohlaví ženského
2.měsíc zdvihá hlavičku; 6.měsíc sedí s oporou; 8.měsíc sedí samostatně; 10.měsíc stojí s oporou
konec prvního roku začíná chodit a vyslovovat první slova
důležitá péče matky
BATOLECÍ OBDOBÍ
1.-3. rok života, vymizí tzv. velký lupínek (na lebce)
rozpoznání laterality (pravák/levák)
rozvoj psychiky dítěte, cca 1m a 15kg
samo se pohybuje a komunikuje pomocí slov
potřeba dítěti naslouchat, snažit se porozumět, mluvit často a srozumitelně (nešišlat,..)
motorika – při chůzi ve 2.roce života dává nohy daleko od sebe a má rozpřažené ruce, aby udrželo rovnováhu, koncem 2.roka chodí vzpřímeně, pouze s přidržováním se, 3.rok - skok, běh
hra – nejdůležitějším výchovným i vzdělávacím prostředkem, 3.rok si děti hrají mezi s sebou, schopny dělit se o hračky, půjčovat a nabízet, ideální doba zapojit dítě do kolektivu
rozvoj řeči a paměti – 2.rok vznikají první slova (má až 200 slov), ve 3. roce klade otázky a tvoří gramaticky správné věty, rozvíjení slovní zásoby, 4.rok se orientuje v čase a zapamatování je trvalé, potřeba paměť upevňovat
udržování čistoty – v průběhu 2. roku učení na nočník (pochvala), 3.rok se odkládají pleny, pomočení do 4.let je normální
PŘEKÁŽKOVÝ BĚH
technicko-sprinterská disciplína, ve které se na výkonu podílí sportovní dovednost a výkon v hledkém sprintu
METODICKÝ POSTUP
rytmické přeběhy značek nebo velmi nízkých překážek
přeběhy velmi nízkých překážek s důrazem na práci švihové nohy
přeběhy velmi nízkých překážek s důrazem na práci přetahové nohy
chůze přes nízké překážky (stranou, poté středem), s jedním, dvěma, třemi mezikroky
přeběhy nízkých překážek středem nebo stranou s jedním, dvěma, více mezikroky
náběh na první překážku z NS
náběh na 2-4 překážky (postupné zvyšování překážek, snaha o co nejplynulejší přeběh