9. Baroko v Evropě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
BAROKO V EVROPĚ
Celoevropský společenský a kulturní směr nového věku, odmítá renesančním neomezenost 
lidského rozumu a vědy.
Tíhne k náboženské mystice, typický je antitetický - rozporuplný - životní pocit, krize životních 
jistot, smyslovost = senzualismus, citovost, expresivita.
Lidé jsou zklamáni humanismem, nedočkali se lepší společnosti a uchylují se do svého nitra a 
upínají se k Bohu, člověk trpí a nevěří rozumu => vidí naději u Boha -> změny společnosti 
způsobila reformace (hnutí za nápravu církve - Luther) 
Baroko : pèrola barroca = perla nepravidelného tvaru 
Rozvíjí se od pol.16.stol do pol.18.stol
Rysy: 
nedůvěra v rozum, 
absolutizace víry, 
odvrat od přírody, 
zaměření na vlastním nitro mělo ohromit, působit na smysly, mysticismus, tajemnost, tajuplnost, 
převládá citová složka nad racionální, dramatičnost - zásada kontrastu = odraz rozporu doby, 
naturalistická konkrétnost - obrazy umučení, utrpení světců.
Rozšiřuje se mariánský kult, obnovovaly se kulty svatých, zakládala se poutní místa. 
Církev už nemohla praktikovat středověký způsob ovlivňování lidí, a proto používala umění
Došlo k rozvratu církevní jednoty => mnoho zemí odmítá poslušnost papeži - církev uspořádala 
tridentský koncil (1545), na němž se katolické učení vyrovnávalo s nekatolíky..., obě strany 
se radikalizovaly a Evropa se rozdělila na katolický a protestantský tábor...
Roku 1540 byl založen jezuitský řád Ignácem z Lojoly.
Baroko bylo posledním universálním jednotným stylem v Evropě, bylo protipólem k renesanci
Časté střety vyvrcholily v třicetileté válce (1618- 1648), která začala v Čechách a skončila 
tzv. vestfálským mírem
Architektura 
dominantní umění vyjadřuje vyšší, symbolické významy, používá elipsy, točité sloupy, kupole,
stavby mají složité půdorysy, budují se zámky, paláce se zahradami, chrámy a kostely, které mají 
ohromit a vzbudit pocit pokory -> církevní stavby působí jako obraz nebe přeneseného na zem, 
jsou dokladem bohatství, moci, síly a autority panovníka.
Gian Lorenzo Bernini (Sloupová kolonáda ve Vatikánu nám.sv.Petra)
Francesco Borrominy (chrám Sant'Ivo alla Sapienza v Římě)
Guarino Guarini (chrám San Lorenzo v Turíně)
André Le Nôtre - projekty francouzských zahrad (Versailles)
Malířství 
zachycuje vnitřní napětí, motivy jsou náboženské a mytologické
Caravaggio (Madonna di Loreto, Smrt Panny Marie)
Peter Paul Rubens (Tři Grácie, Klanění tří králů..,)
Rembrant van Rijn (Noční hlídka, Flóra,...)
Sochařství 
dynamicky ztvárňuje dramatické situace, napjatého výrazu v tváři
Gian Lorenzo Bernini (Aeneas, Anchises...)
Andrea Bolgi (Svatá Helena v bazilice sv.Petra ve Vatikánu)
Hudba 
varhanní skladby, koncerty, komornější díla
Čtvero ročních dob - Antonio Vivaldi 
Braniborské koncerty - Johann Sebastian Bach
oratorium Mesiáš - George Friedrich Händel 
opery Orfeus, Nářek Ariadny (antická temata- Claudio Monteverdi)
-> slavní byli kastráti - opery, koncerty, kostely
 Filosofie 
 filosofové a vědci zkoumali člověka a přírodu pomocí rozumu a smyslů, v době baroka se zrodilo 
 několik filozofických a vědeckých směrů:
 racionalismus = poznání probíhá rozumovým usuzováním 
 René Descartes - používá metodickou skepsi = pochybnost a ověřování smyslových poznatků 
 Baruch Spinoza - vychází z kritiky náboženských dogmat, snaží se o poznání pravdy rozumem
 empirismus = člověk odvozuje veškeré poznání ze smyslové zkušenosti
 John Locke - prohlásil, že člověk se rodí jako nepopsaný list papíru, vše co poznává prochází přes 
 smysly
 George Berkeley
 David Hume 
 Literatura 
 touha po poznání Boha přes niterný mystický prožitek, důraz na city a protiklady (antiteze): 
 dokonalý Bůh x hříšný člověk, záchrana duše x věčné zatracení, sklon k vášním, tělesnosti x 
 čistá duchovnost, motivy strachu, smrti, utrpení a hledání jistot u Boha = > vidění světa v 
