Informační společnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Data
Základní jednotka procesu
Libovolná posloupnost znaků = čísla, písmena, symboly
Zobrazují stavy objektů či probíhající proces
Díky jejich povaze zprostředkovány především zrakem a sluchem
Počítače nepracují s informacemi, ale s daty
Strukturovaná = hierarchie, přeskakování reklam
Nestrukturovaná = tok bitů, reklama u videa
Informace
Snižují míru nejistoty, odstraňují neurčitost
Základem jsou data
Opakovatelná = musí být pro příjemce nová
Spolehlivá, aktuální, levná, objektivní, přístupná, srozumitelná
Stárnutí informace = kvůli času a nové informace negují staré
Poločas rozpadu informací = polovina je neaktuální, krátký poločas = rychlé stárnutí
Digitální informace = smazání/změna obsahu, neplatný formát,
Znalost
Forma abstrakce a generalizace
Vzniká z informací
Trvalá, neopakovatelná a jedinečná
Tacitní znalost = znalosti jsou nevyslovitelné, skryté a nedají se snadno postřehnout, vyjádřit či vysvětlit
Explicitní znalost = snadno komunikovatelné a lze je vyjádřit pomocí dat
Socializace
Tacitní znalost
Proces sdílení, tedy přenos a znovuvytvoření znalostí pomocí sdílené zkušenosti
Řídit socializaci je složité, předpokladem je důvěra, náklonnost mezi pracovníky
Externáizace
Pokus přepsat tacitní znalost do explicitní formy = pomocí metafor, analogií, modelů
Pokoušíme se ji formalizovat
Externalizovaná znalost se stává základnou pro vznik nových znalostí
Imternalizace
Explicitní znalost na tacitní
Proces založen na učení se při činnosti
Osvojená znalost se integruje do tacitních znalostí, které daná osoba má, rozšiřuje je a mění
Kombinace
Spojení 2 oddělených explicitních znalostí do nové explicitní znalosti, která je širší, systematičtější a komplexnější
Lze ji kombinovat pomocí dokumentů, schůzek, tel. hovorů…
Spojování obvykle nečiní problémy
Firemní informace
Veřejné = výroční zpráva, reklamní a propagační letáky, články v tisku o firmě
Tajné = informace, které nejsou určeny ke zveřejnění, získání těchto dat = často nelegální až průmyslová špionáž
Interní informace
Obchodní = dodavatelé surovin, distribuce výrobků, postavení firmy na trhu
Ekonomické = výsledky hospodaření firmy a účetnictví, strategie získávání finančních zdrojů
Technické = zaměření výzkumu a technického rozvoje firmy, problematika ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce
Manažerské = informace o vlastní firmě a konkurenci, obsahuje informace o současnosti podniku i strategie rozvoje, analýza SWOT
Personální = zaměstnanci firmy, současná organizace firmy a její nejbližší rozvoj
Externí informace
Soubor informací o firmách zabývajících se stejnou činností
Souhrn informací o konkurenci, partnerech, odběratelích, dodavatelích
Určeny pro vedení firem, usnadňují a zpřesňují rozhodovací proces
Competitive intelligence = shromaždování a využívání běžně dostupných informací o firmě –z pohledu konkurence