BÍLÁ NEMOC - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KAREL ČAPEK
BÍLÁ NEMOC
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Bílá nemoc
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Drama o 3 dějstvích je psáno kultivovaným jazykem. Promluvy charakterizují jednotlivé postavy (např. Maršálův projev k davu je
analogií k Hitlerovým projevům v nacistickém Německu). Zajímavé jsou dialogy o původu a průběhu bílé nemoci (nazývané též
Čengova nemoc), nebo třeba názory dr. Galéna na války, zbrojení.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
V tomto protiválečně zaměřeném dramatu Čapek varuje a burcuje svědomí lidstva. Upozorňuje na to, že v boji
s fašismem/nacismem nelze počítat s pravidly slušnosti. Staví se bezvýhradně na stranu míru, odsuzuje agresi, kterou připravovaly
diktátorské režimy na konci 30. let 20. století. Motiv „bílé nemoci“ je alegorický (jinotajný).
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Galénovo jméno není zvoleno náhodou. Galénos byl slavný antický lékař, který byl znám svou ušlechtilostí a tím, že léčil římské
gladiátory i císaře. Laskavost a šlechetná obětavost je též hlavním rysem Čapkova Galéna. Na Galénově postavě je právě působivý
onen protiklad mezi nenápadnou skromností až rozpačitostí na jedné straně a mimořádnou důsledností i neústupností na straně
druhé. Má v rukou velkou zbraň: prostředek na vyléčení bílé nemoci. Je ochoten dát jej pouze těm zemím, které se zřeknou
útočných válek. Považuje za svou přirozenou povinnost lékaře bránit lidský život a mír.
Ani postava Maršála není jednoduchá. Jistě je v prvé řadě nositelem moci, nadvlády, násilí potlačujícího svobodu a úctu k člověku.
Nezdráhá se zmařit tisíce životů k prosazení „vyšších“ cílů, jimiž je podrobení sousedních zemí. Je bezohledný, ale rozhodně není
zbabělý; není mu zcela odepřena velikost, je to člověk, který žije až fanatickou vírou ve své poslání a dokáže strhnout i ostatní. Když
se však dozvídá, že sám má bílou nemoc, ocitá se v neřešitelné situaci: bez jeho vedení nebude moci možné ve válce pokračovat a
nebude tak naplněno „poslání“, které je jediným smyslem jeho života. Rozhodne se nakonec pro mír: „Bůh chce, abych dělal mír…
To by bylo ohromné vítězství, že? Dělat mír: to by náš národ byl první mezi všemi…“.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu