Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




BÍLÁ NEMOC - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (520.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KAREL ČAPEK   

BÍLÁ NEMOC   

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Bílá nemoc   

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Drama o 3 dějstvích je psáno kultivovaným jazykem. Promluvy charakterizují jednotlivé postavy (např. Maršálův projev k davu je 
analogií  k Hitlerovým  projevům  v nacistickém  Německu).  Zajímavé  jsou  dialogy  o  původu  a  průběhu  bílé  nemoci  (nazývané  též 
Čengova nemoc), nebo třeba názory dr. Galéna na války, zbrojení.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
V tomto  protiválečně  zaměřeném  dramatu  Čapek  varuje  a  burcuje  svědomí  lidstva.  Upozorňuje  na  to,  že  v  boji 
s fašismem/nacismem nelze počítat s pravidly slušnosti. Staví se bezvýhradně na stranu míru, odsuzuje agresi, kterou připravovaly 
diktátorské režimy na konci 30. let 20. století. Motiv „bílé nemoci“ je alegorický (jinotajný).   
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Galénovo jméno není zvoleno náhodou. Galénos byl slavný antický lékař, který byl znám svou ušlechtilostí  a  tím, že léčil římské 
gladiátory i císaře. Laskavost a šlechetná obětavost je též hlavním rysem Čapkova Galéna. Na Galénově postavě je právě působivý 
onen protiklad mezi nenápadnou skromností až rozpačitostí na jedné straně a mimořádnou důsledností i neústupností na straně 
druhé.    Má  v rukou  velkou  zbraň:  prostředek  na  vyléčení  bílé  nemoci.  Je  ochoten  dát  jej  pouze  těm  zemím,  které  se  zřeknou 
útočných válek. Považuje za svou přirozenou povinnost lékaře bránit lidský život a mír.  
Ani postava Maršála není jednoduchá. Jistě je v prvé řadě nositelem moci, nadvlády, násilí potlačujícího svobodu a úctu k člověku. 
Nezdráhá se zmařit tisíce životů k prosazení „vyšších“ cílů, jimiž je podrobení sousedních zemí. Je bezohledný, ale rozhodně není 
zbabělý; není mu zcela odepřena velikost, je to člověk, který žije až fanatickou vírou ve své poslání a dokáže strhnout i ostatní. Když 
se však dozvídá, že sám má bílou nemoc, ocitá se v neřešitelné situaci: bez jeho vedení nebude moci možné ve válce pokračovat a 
nebude tak naplněno „poslání“, které je jediným smyslem jeho života. Rozhodne se nakonec pro mír: „Bůh chce, abych dělal mír… 
To by bylo ohromné vítězství, že? Dělat mír: to by náš národ byl první mezi všemi…“. 
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří