ČESKÉ NEBE - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
LADISLAV SMOLJAK – ZDENĚK SVĚRÁK
ČESKÉ NEBE
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / České nebe
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy), charakterizovat hlavní postavy v díle:
Patnáctá (a zřejmě poslední) hra Divadla Járy Cimrmana, s podtitulem Cimrmanův dramatický kšaft, je jasně koncipována coby
symbolická derniéra nejenom Cimrmanova divadla, ale především výjimečného autorského dua Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak.
Samotná hra těží z rutiny obou jejích tvůrců: Smoljak a Svěrák dovedou psát, stavět dialogy, hrát si s jazykem, výborně pointovat,
konstruovat vtipy, dokonale ovládat divadelní řeč a těžit z jejích paradoxů. Je tu opět tak typický laskavý a poučený humor (který si
vyžaduje mírně poučeného diváka), zdůrazňující relativitu výkladu dějin i protichůdnost na nahlížení historických postav („Božena
Němcová by byla skvrnou na naší komisi," tvrdí Jan Hus), ze které se vypichují tzv. zrádci národa (Sabina, Hanka a Linda - jazykový
humor tu navíc spočívá v dívčích variantách jmen), či jeho učitelé, miláčci atd. V podtextu je vždy přítomný rys vlastenecký
s ozvěnou jeho nadměrné oslavy započínající dobou národního obrození…
Zařadit autory díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura od 2. poloviny 20. století / České drama a divadlo od 2. poloviny 20. století