Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Erich Maria Remarque - Čas žít, čas umírat

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25,76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ČAS ŽÍT, ČAS UMÍRAT ERICH MARIA REMARQUE •*1898 - † 1970 na srdeční chorobu• vlastním jménemErich Paul Remark•německý prozaik a dramatik• roku 1916 odešel jakodobrovolník do 1 světové války• zajímal se o automobilové závody, chvíli také závodil –závody se objevují i v jeho dílech• po nástupu německého fašismu se roku 1933dostal na listinu zakázaných autorů• roku 1938 je zbaven Německého občanství;emigroval• roku 1958 se oženilDÍLO• jeho literární úspěch je založen na:napínavém ději, účinné charakteristice postav;nekompromisnímu, humanistickému, antifašistickému, antimilitaristickému postoji • sentimentální příběhy, naturalistické válečné scény, úvahy, dokumentárnost •romány:Cesta zpátky, Tři kamarádi, Vítězný oblouk, Čas žít, čas umírat, Nebe nezná vyvolených•divadelní hra:Poslední stanice•sbírka povídek:Nepřítel (6 povídek s tématikou 1. světové války) LITERÁRNÍ / OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT •reakce na 1. světovou válku• blízký autorůmztracené generace - generace zničená válkou; ztráta ideálů o životě, smrti, demokracii, neumějí se začlenit zpátky do společnosti;neměli bychom jej do této skupiny autorů zařazovat, jelikož se narodil v Německu•Romain Rolland–Petr a Lucie•Ernest Hemingway–Sbohem armádo•Karel Čapek– Matka•Jaroslav Hašek– SPOLEČENSKO - HISTORICKÝ KONTEXT•reakce na 2. světovou válku• jeho tvorba jeovlivněna stylem J. Londona, E. Hemingwaye a K. Hamsuna • díky svým protiválečným dílům byl po nástupu nacismunucen uprchnout z Německa, nějakou dobu pobýval ve Švýcarsku a poté odešel do Ameriky ČAS ŽÍT, ČAS UMÍRAT • v mnohém podobné titulu „Na západní frontě klid“: odehrávají se za války;voják na frontě - dovolená v zázemí - opět na frontě, kde voják nachází smrt ČASOPROSTOR • zčásti navýchodní frontě v Rusku a zčástive Werdenu v Německu za 2. světové válkyVYPRAVĚČ•er-formaLITERÁRNÍ DRUH A ŽÁNR• druh:epika• žánr:generační druhs autobiografickými rysy (využil své zkušenosti z 1. světové války) • západní fronta v období 1. světové války;•nesmyslnost a absurdita války MOTIV• válka, přátelství, konflikt mládí a smrti, ztráta iluzí, protest, snaha přežít, drsnost doby, umírání, změna hodnot JAZYK• typy promluv:monology a dialogy; pásmo vypravěče•spisovná (převážně) adobová čeština• hovorové aslangové výrazy, vulgarity•dlouhé a podrobné popisování,úvahové prvky TROPY A FIGURY•enumerace- sytí a spokojení •přirovnání - tlustý jako křeček v zimě •nářečí •personifikace- vítr si hraje KOMPOZICE•chronologická•podobnost mezi začátkem a koncem příběhu - na začátku Ernst Graeber jako člen popravšího komanda zastřelí ruského zajatce, na konci je zastřelen sám jiným zajatcem, kterého nechal jít. Rus ho zastřelil, protože mu nedůvěřova HLAVNÍ POSTAVY •ERNST GRAEBER-mladý voják bojující na východní frontě, který studoval na gymnáziu;pragmatický; zamilovává se do Alžběty, kterou si později vezme, postupem času se stávádůvěřivým; záleží mu na rodičích a jeho ženě, snaží sepřijít na smysl války; jezoufalý ze zbytečného umírání a beznaděje •ALŽBĚTA KRUSEOVÁ- Ernstova mladá spolužačka,mladá, ale naprosto samostatná, hodná, starostlivá;věří v lepší budoucnost, zamilovává se do Ernesta, kterého si poté vezme;ostře sledována SS(kvůli svému otci) •PROFESOR POHLMANN - učitel na gymnáziu, kam chodí Ernst a a Alžběta;starší muž, ochotný, hodný, tvrdohlavý a urputný; ke konci knihy zatčen gestapem •ALFONS BILDING - pochází z chudé rodiny; pozdějiokresní velitel žijící v přepychu; podporuje nacistický režim, jeposedlý vidinou „ideálního“ státu; neutrální postava (neuvědomuje si dopady idejí nacistů) DĚJ Hlavním hrdinou tohoto románu je Ernst Graeber, frontový voják sloužící v Rusku během druhé světové války. Pracuje u popravčí čety a autor nenápadně zvýrazňuje, že Ernst nemá rád popravy a je to vcelku kladná postava.Děj se tedy odehrává v promrzlém Rusku na sklonku války, kdy německá armáda závratnou rychlostí ustupuje před ruskou armádou, která představuje značné nebezpečí.Po nekonečně dlouhé době služby Německu, v jehož vítězství a ideály už nevěří, dostane dovolenku na tři týdny. Rozhodne se je strávit s rodiči v Německu, ale po příjezdu je jeho rodná vesnice vybombardovaná a rodiče nezvěstní. Vydá se pomalou bezmyšlenkovitou procházkou troskami domů a mrtvolami, všemi krutostmi války a setkává se svou spolužačkou ze školy Alžbětu. Dva mladí lidé k sobě moc blízko nemají, ale skutečnost, že Alžbětin otec je v koncetračním táboře a nikdo neví, jestli ještě žije, a na druhou stranu je tu Ernstova snaha najít své rodiče, ale ani on neví, jestli ještě žijí. Doufání, bezmoc a čekání je velmi sblíží. Životní situaci jim neusnadňuje ani Alžbětina bytná, velká přívrženkyně Hitlera a vůbec celé Třetí říše a především udavačka, díky které se Alžbětin otec dostal do koncentráku.Po nějaké době se Ernst a Alžběta vezmou, jedním z důvodů je i to, že ženy vojáků dostávají nějaké peníze navíc. Krátce po svatbě Ernst opět odjíždí na frontu, kde už jen pár jeho přátel a známých, ostatní padli.Ernstova četa dostává další várku partyzánu, kteří mají být popraveni. Ernst získal během dovolenky jakýsi cit, který u sebe do té doby postrádal. Je mu líto zajatců a přes jejich sliby je propustí, i když kvůli nim vlastnoručně zmařil život jednoho ze svých přátel. Za svou dobrosrdečnost zaplatí životem. Zabije ho jeden z oněch partyzánu. Ernst Gräeber zemřel zbytečně, s milosrdenstvím v srdci a ránu ani necítil.

Témata, do kterých materiál patří