Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Na západní frontě klid

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38,75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Na západní frontě klid Autor:Erich Maria Remarque Nakladatelství:Naše vojsko Rok vydání: 1967 (1929) Literární druh:próza, epika Literární žánr:válečný román Erich Maria Remarque(1898 – 1970) německý spisovatelprozaik a dramatikvlastním jménem Erich Paul Remarkpatří ke generaci, která se v letech dospívání ocitla na frontách první světové válkyv 18 letech narukoval jako dobrovolník na frontu, v roce 1918 byl zraněnpo návratu z války měl problém začlenit se do společnostipo demobilizaci vystřídal řadu zaměstnáníbyl nominován na Nobelovu cenu mírupo nástupu nacismu byly jeho knihy veřejně pálenyv roce 1938 byl zbaven občanství a donucen k emigracižil střídavě v USA a ve Švýcarskuumřel na srdeční chorobuvelká popularitabohužel časté opakování motivůlaciná sentimentalitavyumělkovanost dějových konfliktů PLÁN TÉMATICKÝ Hlavní téma: naturalistický popis kruté válečné reality, ukázaní jak válka zničila mladou generaci, kritika způsobu vykreslování války Motiv: naivita mladíkůnesmyslnost válkynásledky válkypřátelstvíztráta ideálůztráta víry a nadějesmrttěžká zraněnípsychické problémy Časoprostor:1. světová válka, západní fronta 1. světové války, rodné město Pavla PLÁN KOMPOZIČNÍ Kompoziční výstavba: - chronologická kompozice - občas retrospektiva (Pavlovy vzpomínky na domov a výcvikový tábor) - dílo má 12 kapitol Veršová výstavba: – PLÁN JAZYKOVÝ Vypravěč / lyrický subjekt:ich forma (na konci díla er forma, konstatována smrt hrdiny) Vyprávěcí způsoby / typy promluv: přímá řečmonology (autorovy úvahy nad životem a nesmyslností války)dialogy Postavy: Pavel Bäumer – devatenáctiletý mladík – vypravěč – naivní, plný ideálů – později procitne – psychické problémy Stanislav Katzinski – zkušený voják – pomáhá Pavlovi a přátelům Himmelstoss – velitel výcviku – tvrdý – šikanuje skupinu – později je však degradován – ukáže se, že je slabý a zbabělý Albert Kropp, Müller, Leer, František Kemmerich – Pavlovi přátelé – také byli plní ideálů – naivní – všichni ve válce zahynou Kantorek – středoškolský profesor (bývalý třídní) – přesvědčil kluky k vlastenecké oddanosti a odchodu na frontu Jazykové prostředky (a jejich funkce) / řeč: - spisovný jazyk - reálné líčení scén - občas vulgarismy - naturalistické výrazy - velmi podrobné popisy - popisy osob, míst, pocitů a událostí - dlouhá souvětí - profesní mluva (mluva vojáků) - častá přirovnání - personifikace - metafory - epiteta Tropy a figury a jejich funkce:viz výše Ukázka textu: Je podzim. Někdejších lidí zde mnoho není. Jsem tu poslední ze sedmi z naší třídy. Kdekdo mluví o míru a příměří. Všichni čekají. Skončí-li to zase zklamáním, zhroutí se, naděje jsou příliš silné, nedají se odklidit bez výbuchu. Nebudeme-li mít mír, budeme mít revoluci. Mám čtrnáct dní volny, protože jsem polkl trochu plynu. Celý den sedím v malé zahrádce na slunci. Příměří bude co nevidět, i já už v to věřím. A potom pojedeme domů. Zde mé myšlenky váznou a ne a nechtějí dál. Co mě neodolatelnou přesilou přitahuje a očekává, jsou pocity. Je to lačná touha po životě, je to pocit domova, je to krev, je to opojení z představy: jsem zachráněn. Ale nejsou to cíle. Kdybychom se byli vrátili domů v roce šestnáctém, byli bychom z bolesti a síly našich prožitků rozpoutali vichřici. Vrátíme-li se nyní, vrátíme se unavení, rozpadlí, vyhořelí. Z kořenů vyvrácení a bez naděje. Už nedokážeme vpravit se do života. Vyznat se v životě. Také nám nebudou rozumět – neboť před námi roste pokolení, které sice strávilo ta léta zde spolu a s námi, jež však předtím už mělo postel a povolání a vrátí se do svých starých pozic, v nichž na válku zapomene – a za námi roste pokolení podobné nám, jací jsme bývali, a to nám bude cizí a odsune nás stranou. Jsme zbyteční sobě samým, porosteme, někteří se přizpůsobí, někteří se podvolí a mnozí budou bezradní – léta se rozutekou a nakonec zahyneme. Ale je také docela možné, že všechno, co si myslím, je toliko melancholie a smutná bezradnost, poprašek, jejž vítr odfoukne, jen co zase stanu pod topoly a budu naslouchat jejich šumění. Není myslitelné, že je veta po tom měkkém, co zneklidňovalo naši krev, že zmizelo to neurčité, ohromující, nadcházející, budoucnost o tisíci tvářích, ta melodie ze snů a knih, šelest a předtucha žen, není přece možné, aby to všechno bylo zaniklo v bubnové palbě, v zoufalství a v botelech pro mužstvo. Stromy zde svítí pestře a zlatě, jeřabiny se rdí v listoví, solnice bílé ubíhají k obzoru a kantýny hučí mírovými pověstmi jak úly. Povstávám. Jsem velmi klidný. Nechť si přijdou měsíce a léta, nic mi už nevezmou, už nic mi vzít nemohou. Jsem tak sám a tak prostý všeho očekávání, že jim bez bázně mohu hledět vstříc. Ještě je v mých rukou a očích život, jenž mne pronesl těmi léty. Zda jsem ho překonal – to nevím. Ale pokud tu je, dotud si bude hledat cestu, nechť to, co ve mně říká „já“, bude či nebude chtít. Padl v říjnu 1918, v den, jenž byl na celém bojišti tak tichý, že se zpráva vrchního velitelství omezila na větu: Na západní frontě byl klid. Klesl tváří k zemi a ležel, jako by spal. Když ho obrátili, bylo vidět, že se nemohl dlouho trápit – výraz jeho obličeje byl tak klidný a vyrovnaný, až se zdálo, jako by byl málem spokojený, že to vzalo takový konec. Kontext autorovy tvorby: naturalistická tvorba – popis nezkreslené realityčasté opakování motivůtvořil zejména díla s protiválečnou tématikoulaciná sentimentalitavyumělkovanost dějových konfliktůromány spojeny s 1. světovou válkou:Na západní frontě klidCesta zpátky – volné pokračování, osudy lidí zničených válkouTři kamarádi – román, příběhy kamarádů z válkyČerný obelisk romány spojeny s 2. světovou válkou:Miluj bližního svéhoVítězný obloukJiskra životaČas žít, čas umírat Literárně / obecně kulturní kontext: - světová meziválečná próza - základním směrem je realismus - nově se objevuje tzv. hlubinný realismus - znaky literatury: uvolnění dějové linieúvahy a popisyhra s jazykemvyužití deníků, dopisů, dokumentů (vliv 1. světové války) - romány (nově román řeka, pásmo, kronika) Ernest Hemingway

Témata, do kterých materiál patří