Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Stařec a moře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40,64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Stařec a moře Autor:Ernest Hemingway Nakladatelství:Odeon Rok vydání: 2015 (napsáno 1942) Literární druh:epika (podle obsahu), próza (podle formy) Literární žánr:dobrodružná novela Ernest Hemingway(1899 – 1961) jeden z nejslavnějších spisovatelů všech dobhlavní představitel ztracené generacemiloval přírodu, lov a dobrodružstvív roce 1918 odešel jako dobrovolník do sanitních oddílů těžce raněn stal se dopisovatelembyl 1. americký zraněný voják na italské frontě => přineslo mu to pozornostpodnikal dlouhé cesty (Španělsko, Afrika)měl 4 manželkyhodně pilpo 2. světové válce žil v USA na Kubězdravotní potíže a deprese ho dovedly k sebevražděje nositelem Nobelovy cenyjeho styl psaní bývá nazýván „objektivní“ nebo „úsporný“Hemingwayova metoda = krátké věty, nemá květnatý stylmetoda ledovce = ukryto pod hladinou dialogu, eliminuje vedlejší a nepodstatné informace PLÁN TÉMATICKÝ Hlavní téma:nezlomnost, nezdolnost, život na moři, oslava člověka, co se nikdy nevzdá Motiv: stáří a mládínezdolnostvítězstvízápas s přírodou a se zlemnezlomnost smutku Časoprostor: - děj se odehrává během 3 dnů - kubánské pobřeží blízko Havany (vesnice a pláž) + přilehlé moře PLÁN KOMPOZIČNÍ Kompoziční výstavba: - chronologická kompozice - dramatická, překvapivý dějový zvrat - pointa příběhu až v závěru Veršová výstavba: – PLÁN JAZYKOVÝ Vypravěč / lyrický subjekt:er-forma Vyprávěcí způsoby / typy promluv: hlavně vnitřní monologystařec si mluví nahlasoslovování sám sebe (stařec oslovuje vlastní ruku) Postavy: stařec Santiago – starý rybář – představuje typického hemingwayovského hrdinu – samotář, je odloučen od společnosti – skromný, pracovitý – zkušený, nezlomný, statečný chlapec Manolin – mladý chlapec – vzhlíží k Santiagovi – věrný a obětavý Jazykové prostředky (a jejich funkce) / řeč: - převažuje spisovný jazyk - výrazy profesní mluvy (rybářské) - místo konretních pojmenování spíš obecná označení (stařec, chlapec) - precizní vyjadřování pocitů - použití úsporného jazyka = typický pro Hemingwaye - španělská slova k oživení děje - až novinářská strohost - jednoduchost textu - krátká souvětí - přirovnání METODA LEDOVCE - typická Hemingwaova metoda - úspornost vyjadřování - vše podstatné ukryto pod hladinou dialogu - eliminuje vše vedlejší a nepodstatné Tropy a figury a jejich funkce: – Ukázka textu: V životě jsem nebyl takhle utahaný, a k tomu se zvedá pasát, blesklo mu hlavou. Ale to mi vlastně hraje do ruky. Pomoc potřebuju jako sůl. „Dáchnu si, až se pustí do dalšího kolečka,“ řekl nahlas. „Už jsem na tom o hodně líp. Po dvou třech otočkách ji určitě dostanu.“ Když z tahu šňůry poznal, že marlín obrací a pluje od člunu, posunul si slamák do týla a sedl si. Teď se namáhej zas ty, rybo, pomyslel si. Já začnu, až se budeš vracet. Bríza způsobila, že se moře výrazně zvedalo, ale slibovala dobré počasí a šanci dostat se zpátky k domovskému břehu. „Budu prostě kormidlovat k jihozápadu. Ztratit se na moři nemůžu a ten náš ostrov je dlouhý ažaž.“ Při třetí obrátce se mu marlín ukázal. Nejprve to byl jen temný stín, který plaval pod člunem takovou dobu, že ani nemohl uvěřit, jak je dlouhý. „Kdepak,“ řekl. „Až zas tak velký být nemůže.“ Jenomže byl, protože po dokončení kružnice se vynořil jen o nějakých třicet metrů dál a stařec spatřil, jak zvedá ocasní ploutev. Kontext autorovy tvorby: - je to symbolistická novela - příběh jepodobenstvím o životě a lidském snažení, důraz na to, že nic není marné - jde o oslavu síly lidské statečnosti a nezdolnosti - příběh svádí k mnoha interpretacím: symbolické podobenstvímetaforický význam stařec = člověk, ryba = příroda, žraloci = zlona vztahu Santiaga a chlapce je symbolizována generační solidaritakřesťanská symbolika stěžeň s plachtou jako kříž na starcových zádech… - jeho tvorba ovlivněna válkou a vlastním zraněním - vliv měl i pobyt na KUBĚ, láska k moři a rybaření - za dílo Stařec a moře získal Nobelovu cenu v roce 1954 - další díla: Sbohem armádoKomu zvoní hrana Literárně / obecně kulturní kontext: - světová meziválečná literatura (doba 1. světové války) - autoři 1. poloviny 20. století - autoři „Ztracené generace“ (pojmenovala Gertruda Steinová) zklamání a skepsesamotarozklad lidských a společenských hodnotprázdnota v citové oblastivýchodisko v útěku do přírodyhrdinové jsou ztracení jednotlivci Francis Scott Fitzgerald -Velký Gatsby John Steinbeck -O myších a lidech ANGLIE: George Gordon Byron -Childe Haroldova pouť Percy Byshe Shelley -OdpoutanýPrométheus Mary Shelley -Frankenstein FRANCIE: Viktor Hugo -Chrám Matky Boží v Paříži -Ubožáci (Bídníci) RUSKO: A. Sergejevič Puškin -Piková dáma -Evžen Oněgin ČESKO: Karel Hynek Mácha -Máj Karel Jaromír Erben -Kytice Stručný obsah: Starý kubánský rybář Santiago a chlapec Manolin dlouho nemohou nic ulovit. Manolin musí přestat s rybářem lovit. Santiago se jednoho dne rozhodne vyjet na moře brzy ráno. Po chvíli chytí jen malého tuňáka. Pomalu, ale jistě ztrácí naděje. Najednou ucítí velkou rybu. Snaží se ji pokořit, ale ryba ho odvádí na širé moře. Rybáři dochází síly a posilní se tuňákem. Souboj s rybou trvá 2 dny a 2 noci. Rybu nakonec uloví a připoutá ji ke člunu. Úlovek mu však po cestě zpět domů sežerou žraloci a z ryby zbyde jen kostra. Zcela vyčerpaný dorazí v noci na pláž. Odejde do své chatrče a usne. Ráno Santiago vypráví chlapci, co zažil. Venku na pláži obdivují lidé kostru obrovské ryby.

Témata, do kterých materiál patří