Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. MARYŠA

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MARYŠA 1. Tematika Toto sociální drama je rozděleno do pěti jednání, podle klasické stavby- expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa. Tato tragédie má hlavní motiv konflikt lidskosti a chtíči po majetku, tématy jsou zde předsudky, milostné city, peníze a láska. Dílo vypráví o mladé Maryše, kterou její rodiče nutí do nechtěného sňatku s mlynářem Vávrou. Po čase se Maryša povolí a vnuceně si ho vezme. Po zoufale strávených letech a návratu její bývalé lásky Francka se rozhodne svého manžela otrávit. Francek se snaží Maryšu přesvědčit, aby s ním utekl, jí ale svazují náboženské tradice a předsudky vesnice. To, že se Vávra pokusí Francka zastřelit, je posledním podnětem k vraždě Vávry. Je zde využit realistický popis prostředí moravské vesnice a venkovského života. Do děje jsou začleněni lidové písně s živou muzikou, kroje, nářečí, skutečný způsob, jakým probíhalo loučení s rekruty apod. Hlavní postavou je Maryša, hodná, laskavá, chytrá a mladá dívka, smířená se svým osudem. Ze začátku tvrdohlavá, poté oddaná. Na konci knihy zoufalá a odvážná, i když díky svému činu otrávení manžel odvážná. Dalšími postavy jsou otec Maryšy a sedlák Lízal, matka Maryši Lízalka, muž Maryšy a mlynář Vávra, Francek. Postavy v dramatuejsou popisováni schematicky ani černobíle. Žádná postava zde není úplně kladná či záporná, na konci Lízal i Vávra zpytují svědomí za své činy, naopak věrný Francek svou paličatostí zhorší Maryše situaci. Kompozice je chronologická a třetí jednání začíná o dva roky později než první. Kompozičně je hra rozdělena do pěti jednání. Tragédie se odehrává v moravské vsi, prostředím jsou zde domy Lízala a Vávry a hospoda. Premiéra hry byla v roce 1894 v Národním divadle. 2. Jazykové prostředky Bratři Mrštíkové použili jazyk, který obsahoval kombinaci hanáckého, brněnského a slováckého dialektu. Postavy používají spousty nářečních slov, nejen z úryvku je vidět, že Maryša oproti Lízalovi či Vávrovi méně, čímž autoři ukazují vytlačování dialektu školní spisovnou mluvou u mladších postav. Díky tehdejšímu nářečí je zde pár historismů, archaismů a neobvyklých slovních spojení. 3. Okolnosti vzniku díla Bratří Mrštíkové patří ke generaci Národního divadla. Stručný historický přehled divadla v druhé polovině 19. století: v 50. letech byl téměř absolutní útlum, v letech šedesátých byla otevřené tzv. Prozatímní divadlo, což byla první samostatná česká scéna zbudovaná roku 1862 zásluhou Františka Reigra a tato budova stála v místech dnešního Národního divadla.Na konci let 60. se začalo stavět Národní divadlo. V roce 1868 byl položen první kámen a roku 1883 bylo Národní divadlo definitivně otevřeno Smetanovou zpěvohrou Libuší. Architekty Národního divadla byly Josef Zítek a Josef Schulz a o malířskou výzdobu se postaral Mikoláš Aleš a František Ženíšek. Do generace Národního divadla patří Ladislav Stroupežnický (Naši furianti), Gabriela Preissová (Gazdina roba) a bratři Mrštíkové. Oba byli prozaici a dramatici, Vilém navíc literární kritik a překladatel. Hlavním tématem děl Aloise Mrštíka byl život na Moravském Slovácku, například v díle Dobré duše zachytil prostředí, typy vesničanů a kritický pohled na sociální a mravní rozpory. Vilém Mrštík psal povídky jako Stíny a lyrické prózy a črty Obrázky. Je také známý dílem Pohádka Máje. Společně bratři napsali knihu povídek Bavlnkovy ženy a jiné povídky, kronika Rok na vsi apod. Maryša patří do vrcholné realistické dramatiky. Původně chtěl Alois Mrštík sepsat vesnický román, na radu Viléma ho začal komponovat jako drama. Hra byla poprvé uvedena na scéně Národního divadla, jehož správní výbor se dlouho bránil ji uvést, protože Vilém jako kritik psal velmi nepříjemně o jejich dramaturgii. Tehdejší kritici vytknuli ústřední postavě motivaci a způsob, jakým se hra dívá na život na vesnici. Za delší dobu se ale hra zařadila ke klasickým dílům. 4. Vliv díla Na motivy dramatu bratří Mrštíků napsal Emil František Burian stejnojmennou operu, která měla premiéru v Brně roku 1940Alena Pešková a Petr Wajsar stejnojmenný balet, který měl premiéru v Plzni roku2009 a režisér Josef Rovenský natočil v roce 1935 stejnojmenný film.

Témata, do kterých materiál patří