kytice-karel-jaromir-erben
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Společensko-historické pozadí:
Literárně historický kontext: Národní obrození, 2. pol. 19. století
Charakteristika doby:
- národní obrození je kulturní a politické hnutí, které se rozvíjelo u menších evropských národů
- tyto národy byly v područí jiných velkých národů a neměli svůj vlastní stát
- v průběhu nár. obrození se češi (národy) začínají:
národně uvědomovat
jazykově osamostatňovat
kulturně rozvíjet
vytvářet si své vlastní světové spolky a vzdělávací instituce
vydávat noviny, časopisy
- to všechno mělo vyústit ve snahu vytvořit vlastní stát
- národní obrození dělíme do 3. etap:
1. etapa – PŘÍPRAVNÁ (defenzivní období) 1770-1805
všichni jazykovědci a vědci se snažili bránit českou národní historii, český jazyk
vznikala jazyková díla, historicko-vědecká díla
vůdčí osobnost, př.: Josef Dobrovský
2. etapa – ÚTOČNÁ (ofenzivní období) 1805-1830
vznikala vědecká díla, psalo se česky
vznikala původní tvorba (nejen přejatá)
vůdčí osobnost, př.: Josef Jungmann
3. etapa – 1830-1850
vznikají vrcholové tvorby, čeština je schopna se prosadit
vůdčí osobnost, př.: Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben
byla to doba romantismu
- znaky:
důraz na city, fantazii
subjektivní vztah ke skutečnosti, realitě
individualismus
kladli důraz na tvůrčí svobodu jedince
jazyk obohacovali o lidovou mluvu a archaismy (=zastaralé výrazy)
hlavní hrdina: autor se ztotožňuje s hlavním hrdinou, někdy i podobou, ale většinou spíše
myšlenkově, vnitřně
výjimečné prostředí (temné, hluboké lesy; tajuplná jezera; gotické zříceniny)
nešťastná, neopětovaná láska; končí tragicky – smrtí hl. hrdiny
obliba poezie: lyricko-epické básně, balady, …
existovaly 2 typy romantismu:
a) revoluční romantismus – bouřili se proti společnosti
b) romantismus rezignace – se vším se smířili
Pojmy:
balada - epická, lyricko-epická nebo lyrická báseň; ponury děj; často s tragickym koncem; původně založené na lidovych pověrách a zvycích (K. J. Erben) – ve 20. století se v nich začíná objevovat sociální podtext (Jan Neruda, Jiří Wolker, Jaroslav Vrchlicky nebo Petr Bezruč)
Úryvek Vodník
Ráno, raníčko panna vstala,
prádlo si v uzel zavázala:
"Půjdu, matičko, k jezeru,
šátečky sobě vyperu.„
"Ach nechoď, nechoď na jezero,
zůstaň dnes doma, moje dcero!
Já měla zlý té noci sen:
nechoď, dceruško, k vodě ven.
Perly jsem tobě vybírala,
bíle jsem k tobě oblíkala,
v sukničku jako z vodních pěn:
nechoď, dceruško, k vodě ven.
Bílé šatičky smutek tají,
v perlách se slzy ukrývají,
a pátek nešťastný je den,
nechoď, dceruško, k vodě ven." -
Nemá dceruška, nemá stání,
k jezeru vždy ji cos pohání,
k jezeru vždy ji cos nutí,
nic doma, nic jí po chuti. -
První šáteček namočila -
tu se s ní lávka prolomila,