Pygmalion
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
GEORGE BERNARD SHAW
Pygmalion (1912)
-
literární forma, druh a žánr
drama, satirická komedie
-
téma a motiv
téma: kontrast dvou vrstev – spodiny a honorace, lidská důstojnost, emancipace žen (= vyproštění ze závislosti na někom/něčem, získání svobody, rovných práv, spol. nezávislosti)
motiv: peníze, sázka, důstojnost,… -
časoprostor
čas: začátek 20. st.
prostor: Londýn -
kompoziční výstavba
pět dějství - repliky, předmluva a doslov, ve kterém jsou dolíčeny osudy postav, chronologicky -
vypravěč
u dramatu nejsou -
postavy
-
Líza Doolittlová – květinářka, přirozená, bystrá, slušná, pěkná, stane se z ní dáma
-
pan Doolittle – otec Lízy, popelář, hodně pije, chce peníze za Lízu
-
Hery Higgins – profesor fonetiky, občas hrubý až arogantní, samolibý, necitlivý, dokáže zařadit
člověka, odkud pochází -
plukovník Pickering – expert na indické jazyky, gentleman, zajímá se o city člověka, laskavý
-
paní Pearceová – hospodyně u Higginse, starostlivá, stará se o Lízu
-
paní Higginsová – milá a starostlivá dáma, oblíbila si Lízu a pomáhá jí
-
Freddy – nesmělý, skromný mladík, syn paní Hillové, zamilovaný do Lizy, nakonec se spolu ožení
-
-
vyprávěcí způsoby
u dramatu nejsou -
typy promluv
dialogy, dlouhé scénické poznámky (občas podrobné popisy lidí, míst), hovorová řeč (polykání slabik, chybná výslovnost, tzv. cockney), ironie společenských předsudků, špatných lidských vlastností, kontrast jazyků -
kontext autorovy tvorby
2. pol. 19. st. – 1. pol. 20. století
G. B. Shaw (1856 - 1950)
-
vlastním jménem Alvin Longdon Coburn
-
narodil se v Irsku, ale patří do anglické literatury, protože strávil většinu života ve VB
-
nejvýznamnější anglický dramatik po Shakespearovi
-
držitel Nobelovy ceny za literaturu (1925)
-
dostal Oscara za nejlepší filmový scénář
-
pocházel z chudé rodiny, která mu neposkytla vzdělání, od 15 se živí sám (úředník)
-
matka se věnovala hudbě, odstěhovala se do Londýna, pak i sám Shaw (psal do novin o hudbě)
-
velice si oblíbil norského dramatika Henrika Ibsena
-
založil tzv. Fabiánskou společnost (odmítání násilí, Marxovou myšlenku ohledně socialismu)
-
jeho politické aktivity však byly celkově neúspěšné
-
prosadil se jako výtvarný, hudební, literární a divadelní kritik
-
inspirace – Ovidius – Proměny
-
hra se stala předlohou pro světově úspěšný filmový muzikál My Fair Lady
-
autorem her kritických, historických i komických
-
další díla: Svatá Jana, Člověk nikdy neví, Dům zlomených srdcí, Caesar a Kleopatra
-
literární/obecně kulturní kontext
REALISMUS (DRAMA 1. pol. 20. století)
-
zobrazení skutečnosti a její kritiky
-
snaha o objektivitu
-
experimenty s jazykem a formou
-
užívání nových výrazových prostředků – nářečí, archaismy
-
důraz na přehlednou kompozici
-
spolupráce čtenáře – domýšlení, hodnocení
-
(ze začátku toto dílo mělo otevřený konec, ale potom, co si ho všichni začali domýšlet romanticky, Shaw dopsal dodatek, ve kterém se Líza vezme s Freddym)
-
další autoři: Bertolt Brecht – Matka Kuráž a její děti
Eugene O‘Neill – Smutek sluší Elektře
Frederico García Lorca – Krvavá svatba