Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary
styl sdělovacích prostředků
funkce:
informační (oznámení, zprávy v novinách)
poučovací, vzdělávací i zábavná
získávací a přesvědčovací
požadavky:
aktuálnost (v obsahu)
působivost a obecná přístupnost (ve formě)
přesvědčivost (v obsahu i formě)
žánry – mnohotvárné, různorodé
útvary:
zcela publicistické (denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře atd.)
jiné než publicistické (usnesení z jednání – administrativní, reklamy, inzeráty – informační, básně, povídky – umělecký styl)
smíšené: fejeton, umělecká reportáž(umělecký + publicistický styl), sloupek (odborný + publicistický styl)
zábavné útvary – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky atd.
základní zdroje informací – zpravodajské agentury
kompozice – logická výstavba, často tzv. systém „obrácené pyramidy“ (v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta), výstavba s „pozdrženým úvodem“, chronologický postup
úvod – závažnost (musí upoutat)
jazyk
specifické vyjadřování, osobitost novináře
těžiště v podstatných jménech a slovesech
přesnost vyjádření, jednoznačnost
využití automatizace (výrazy tohoto typu vyhovují snaze rychle informovat, orientovat se v textu, ale příliš otřelé fráze jsou nevhodné) x aktualizace (výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávají pozornost čtenáře
obměna frazeologie, kontrast, slovní hříčky
článek psán zvláště ve 3. Osobě
schopnost spojovat informace známé s neznámými
titulky
jazykově náročné – živé, působivé
důležitost grafické úpravy
stálé prvky novin
záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba
slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním)
1. řádek pod záhlavím – datum, den, číslo, ročník
„uši“ – stále se opakující titulky
rubriky – ustálené typy článků (obsahově)
tiráž – technické a vydavatelské údaje
obrazový materiál
barva
plošná a řádková inzerce
grafická úprava a typografie
Útvary stylu publicistického
zpravodajství
nejdůležitější v novinách
nevelký rozsah, styl konstatující, bez citového zabarvení
jazykové prostředky jednoduché
úvodník
obsahuje nejdůležitější aktuální informaci, hlavní téma celospolečenského významu
oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko
na čelném místě – první strana novin (pevně stanoveno)
jen mírně využívá živých jazykových prostředků
použití první osoby množného čísla
článek
delší příspěvek publicistického stylu (podstatou je zpráva nebo komentář), někdy povaha kritické úvahy
cíl – nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčit
komentář
autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému, odlišnost od zpravodajství: osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace
styl pestrý, citově zabarvený
vyhledává působivé a účinné jazykové prostředky
kurziva
novinářská aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzivou
glosa
kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar
sloupek
vtipná časová úvaha v jednom sloupci, vytříbený styl, kurziva
na první straně novin
původně v dvacátých a třicátých letech v Lidových novinách (Čapek, Poláček, Bass)
causerie
vtipná novinářská úvaha o nějakém problému
lehčí tón, duchaplnost, aktuálnost, zábavnost
často forma rozmluvy (Neruda, Čapek, Machar)
referát
informuje o průběhu jednání, akce
věcnost, hodnocení
hlavní části bývají citovány v plném znění
ustálená slovní spojení
reportáž
smíšený útvar (zpravodajství + umělecký nebo odborný styl)
informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi
podmínka – očité svědectví autora
živé a zajímavé vylíčení
fejeton
útvar stylu publicistického a uměleckého
drobná zajímavá aktuální témata všedního denního života v novém světle
zpracování zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev, vyvolat okamžitou reakci – snaha věc napravit – má vyvrcholení (pointu)
uveřejňován v novinách pod čarou (dolní část stránky); Jan Neruda, Rudolf Křesťan aj.
interview
písemně zpracované sdělení formou rozhovoru
odborná diskuse, beseda
dialogická forma, aktuální společenská témata
inzerce a reklama