2. Lakomec
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
…
KLEANTES:
Těší mne, že tě, sestro, o samotě nalézám, tuze rád bych s tebou mluvil, chci ti svěřiti tajemství.
ELIŠKA:
Ráda tě vyslechnu, bratře. Co mi chceš povědit?
KLEANTES:
Mnoho věcí v jediném slovu, sestro! Miluju!
ELIŠKA:
Ty miluješ?
KLEANTES:
Ano já miluju. Leč, než v lásce své dále se odvážím, vím, že závisím od otce, a že jméno syna mne jeho vůli podřizuje, že nemáme zadávati slovo své bez souhlasu rodičů svých, které nebesa učinila pánem citů a touhy naší, jimiž jen dle návodu rodičů smíme disponovati; vím, že oni prosti každé pošetilé vášně, spíš míň se klamati mohou než my, a prohlédati mnohem lépe, co nám se hodí; že spíše věřiti máme světli jich moudrosti než zaslepenosti vášně své, a že vír mladosti strhuje nás velmi často v nebezpečné propasti. Povídám ti to, sestro, všecko sám, bych ti uspořil práci, opakovati mi totéž, nebo láska má nechce ničeho poslouchati, a já prosím, bys mi nedělala výčitek.
Kontext autorovy tvorby:
napsal asi 33 divadelních her
psal převážně komedie a frašky (= typ komedie s nadsázkou)
zabýval se aktuálními zápletkami, kritika šlechty a církve
v jeho díle se objevují pevné typy postav (sluha)
používá útočný humor
postavy zůstávají na konci hry stejné jako na začátku (nemění se)
další díla:
Tartuffe (veršovaná hra)
Misantrop (veršovaná hra)
Zdravý nemocný
Literárně / obecně kulturní kontext:
- období klasicismu
- často vychází z antiky
- vysoké žánry (tragédie, epos)
- nízké žánry (komedie, bajka)
- typické znaky:
dodržují se pravidla, trojí jednota
krása je v pravdě
cit podřízen rozumu
dodržována kompozice (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa)
FRANCIE:
Pierre Cornellie
- zavedl zákony kompozice sám je nedodržoval
- Cid – tragédie cti, postavy jednají racionálně
Jean Racine
- dodržoval pravidla
- Faidra – tragédie, působení vášně
Jean de La Fontaine
- tvůrce bajek
- aktualizoval je na obraz francouzské společnosti
- Bajky – rozdíly vyšších a nižších vrstev, 12 knih
ITÁLIE:
- rozvíjí se Comedia dell’Arte
herci měli dějovou kostru improvizovali
ustálené typy postav
hráli v maskách
pantomima
Carlo Goldoni
- zakladatel italské národní veselohry
- charakterizoval postavy
- Sluha dvou pánů – C. dell’Arte, pevné dialogy
- Hrubiáni
Stručný obsah:
Harpagon rozhodne o osudu svých dětí pro svůj zisk. Kleantes se zamiluje do chudé dívky Mariany. Chce požádat otce o svolení ke sňatku, Harpagon ji však chce pro sebe. Syna plánuje oženit s bohatou vdovou. Dceru Elišku chce navíc provdat za starého šlechtice Anselma. Eliška ovšem miluje Valéra.
Kleantův sluha Čipera objeví ukrytou Harpagonovu truhlu s penězi a rozhodne se ji schovat. Vše dělá pro svého pána Kleanta. Harpagon ji nemůže najít, propadá šílenství. Po truhle zběsile pátrá a všechny okolo podezírá z krádeže. Dozví se také o zasnoubení Elišky a Valéra a chce Valéra nechat pověsit.