20. Dobytí severního polu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Analýza uměleckého textu
I. Část
Forma: próza
Druh: drama
Žánr: komedie
Časoprostor: Severní pól, 1908-9
Kompozice: chronologická, 2 části – beseda o hře, o jejím vzniku a Cimrmanovi + samotná hra (5 obrazů) prokládaná výstupy učitele, který předčítá zápisky z deníku výpravy i o jejím plánování = urychlení děje
Téma díla (a ukázky): výprava na severní pól + její plánování, beseda o Cimrmanovi, který hru napsal a jeho setkání s významnými osobnostmi
Zasazení ukázky do kontextu díla
II. Část
Vypravěč: ich-forma, součástí děje, personální (sleduje jednu postavu, které jako jediné vidí do hlavy
Typy promluv: dramatická postava, replika, scénická poznámka, monology, dialogy
Postavy:
Náčelník Karel Němec: typický vůdce, organizátor, odvážný, klidný, má hlavní slovo
Učitel: Václav Poustka: snaží se výpravu zabavovat, rozveselovat (písnička), píše deník
Lékárník Vojtěch Šofr: věčný kritik, propadá trudomyslnosti (melancholie, sklíčenost, smutek)
Potah Varel Frištenský: hloupý, naivní, fce psů
Profesor McDonald a poručík Beran: Američané plánující pokus zamrznout na několik staletí
III. Část
Útvar jazyka: spisovná a hovorová řeč
Vrstvy slovní zásoby: historismy, archaismy, germanismy, vulgarismy (humorné oživení
DĚJ:
BESEDA/SEMINÁŘ
Ze života Cimrmana, recitace básně Má školní brašnička
Popis Cimrmanovy polární výpravy – objev sněžného člověka
Omyly kvůli diktování nemocného Járy někomu jinému (záměna d-n, b-m atd.)