Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ

- dramatická tvorba mezi světovými válkami se rozdělila do dvou základních linií, z nichž

první představovala klasický repertoár v tzv. kamenných divadlech, druhá byla divadla

avantgardní

Kamenné divadlo – klasické – pódium, místo pro orchestr, místo pro diváky

Avantgardní divadlo – není překážka mezi pódiem a divákem, divák se může zúčastnit hry,

herec chodí mezi diváky, může si je zavolat na pódium

I. DIVADELNÍ TVORBA KLASICKÁ

- tvorba oficiální (kamenné divadla)

- např. Národní divadlo, Městské divadlo na Vinohradech

- působila celá řada významných dramatiků (Jaroslav Hilbert, F. Šrámek, Otakar Teer,

Otakar Fischer, V. Dyk

- vynikající režiséři – Jaroslav Kvapil, Karel Hugo Hillar

1. Linie s prvky impresionistickými a vitalistickými

- důležitá je celková atmosféra (kulisy, nasvícení, hudba, herci

- záleží na režisérovi, na souhře, na způsobu pojetí

- představitel lyrického dramatu byl A. P. Čechov

- minimální děj, dvě ústřední postavy (mladí lidé, kteří touží po štěstí, lásce…)

Fráňa Šrámek – divadelní hry: Léto, Měsíc nad řekou

Jaroslav Kvapil – Princezna Pampeliška

Bratři Čapkové – Lásky hra osudná

2. Prohloubení psychologie postav

- ovlivněno světovým dramatem

Komorní drama – zakladatelem byl Henrik Ibsen – drama Nora

- jednoduchý děj s jednoduchou zápletkou, v centru dvojice, která řeší základní

mezilidské vztahy

- ovlivnilo také naše dramatiky – Jaroslav Hilbert – drama Vina

3. Vliv kritického realismu (hry s historickou tématikou)

- Alois Jirásek – divadelní hry: Jan Žižka, Jan Hus, Jan Roháč

- Jaroslav Hilbert – Kolumbus, Falkenstein

- ovlivněn symbolismem, o postavení výjimečných jedinců ve společnosti

4. Vliv expresionismu

- zachycuje pocity strachu, úzkosti

- hlavní hrdinové většinou vystupují jako loutky (prudká, křečovitá gesta) nebo jsou

zaměňováni za zvířata, která mají podobné vlastnosti jako lidé

bratři Čapkové – Ze života hmyzu (symbol lidské hrabivosti, kritika měšťáctví)

5. Utopické hry Karla Čapka

Hra Matka - fiktivní rozhovor matky se svým mrtvým otcem a třemi syny, která byli

odhodláni zemřít ve prospěch lidstva

- posledního ze synů matka odmítá poslat do boje, po poznání krutosti nepřítele,

který zabíjí i děti, nastává zlom-matka v závěru hry sama dává synovi pušku,

aby do boje šel

- hra je nejen varováním, ale i výzvou proti násilí a nelidskosti

Hra RUR

- alegorická hra, kritický vztah k přeceňování techniky, úzkost nad budoucností

lidstva (vynález umělého člověka-robota ohrozí existenci lidstva)

Drama Loupežník

5. Dramatická tvorba avantgardních autorů ovlivněných poetismem

- Vítězslav Nezval – Milenci z Kiosku, Schováni na schodech

II. NEOFICIÁLNÍ LIDOVÉ DIVADLO

- zábavné scény, šantány, kabarety

- program kabaretu tvoří montáž různých čísel divadelních (jednoaktovky) a literárních

Témata, do kterých materiál patří