Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ - dramatická tvorba mezi světovými válkami se rozdělila do dvou základních linií, z nichž první představovala klasický repertoár v tzv. kamenných divadlech, druhá byla divadla avantgardní Kamenné divadlo – klasické – pódium, místo pro orchestr, místo pro diváky Avantgardní divadlo – není překážka mezi pódiem a divákem, divák se může zúčastnit hry, herec chodí mezi diváky, může si je zavolat na pódium I. DIVADELNÍ TVORBA KLASICKÁ - tvorba oficiální (kamenné divadla) - např. Národní divadlo, Městské divadlo na Vinohradech - působila celá řada významných dramatiků (Jaroslav Hilbert, F. Šrámek, Otakar Teer, Otakar Fischer, V. Dyk - vynikající režiséři – Jaroslav Kvapil, Karel Hugo Hillar 1. Linie s prvky impresionistickými a vitalistickými - důležitá je celková atmosféra (kulisy, nasvícení, hudba, herci - záleží na režisérovi, na souhře, na způsobu pojetí - představitel lyrického dramatu byl A. P. Čechov - minimální děj, dvě ústřední postavy (mladí lidé, kteří touží po štěstí, lásce…) Fráňa Šrámek – divadelní hry:Léto, Měsíc nad řekou Jaroslav Kvapil –Princezna Pampeliška Bratři Čapkové –Lásky hra osudná 2. Prohloubení psychologie postav - ovlivněno světovým dramatem Komorní drama – zakladatelem bylHenrik Ibsen – dramaNora - jednoduchý děj s jednoduchou zápletkou, v centru dvojice, která řeší základní mezilidské vztahy - ovlivnilo také naše dramatiky –Jaroslav Hilbert – dramaVina 3. Vliv kritického realismu (hry s historickou tématikou) -Alois Jirásek – divadelní hry:Jan Žižka, Jan Hus, Jan Roháč -Jaroslav Hilbert –Kolumbus, Falkenstein - ovlivněn symbolismem, o postavení výjimečných jedinců ve společnosti 4. Vliv expresionismu - zachycuje pocity strachu, úzkosti - hlavní hrdinové většinou vystupují jako loutky (prudká, křečovitá gesta) nebo jsou zaměňováni za zvířata, která mají podobné vlastnosti jako lidé bratři Čapkové – Ze života hmyzu (symbol lidské hrabivosti, kritika měšťáctví) 5. Utopické hry Karla Čapka HraMatka- fiktivní rozhovor matky se svým mrtvým otcem a třemi syny, která byli odhodláni zemřít ve prospěch lidstva - posledního ze synů matka odmítá poslat do boje, po poznání krutosti nepřítele, který zabíjí i děti, nastává zlom-matka v závěru hry sama dává synovi pušku, aby do boje šel - hra je nejen varováním, ale i výzvou proti násilí a nelidskosti HraRUR - alegorická hra, kritický vztah k přeceňování techniky, úzkost nad budoucností lidstva (vynález umělého člověka-robota ohrozí existenci lidstva) DramaLoupežník 5. Dramatická tvorba avantgardních autorů ovlivněných poetismem -Vítězslav Nezval –Milenci z Kiosku, Schováni na schodech II. NEOFICIÁLNÍ LIDOVÉ DIVADLO - zábavné scény, šantány, kabarety - program kabaretu tvoří montáž různých čísel divadelních (jednoaktovky) a literárních (humoresky, parodie, šansony, kuplety a jiné druhy písní), v nichž lze prostřednictvím improvizace pohotově reagovat na různé události dne humoresky– Jaroslav Hašek šlágr– momentální hit o lásce a štěstí kuplet– píseň s politickým podtextem – Karel Hašler šanson– píseň, která se zaměřuje spíše na intimní stránku (své problémy, lásku), na rozdíl od šlágru má hlubší myšlenku – Hana Hegerová, Edit Piaf - nejslavnějším kabaretem bylkabaret Červená sedma - zakladatelem byl Jiří Červený, zakladatelů bylo osm - je to autor programu, klavírista, textař, zpěvák herec, konferenciér - na herce byly kladeny velké nároky - Eduard Bass, Sašo Rašilov, Ferenc Futurista III. AVANTGARDNÍ DIVADLO -Osvobozené divadlo – vzniklo na přelomu roku 1925/26 jako součást Devětsilu - významní režiséři – Jiří Frejka, Jindřich Honzl - 1927 do divadla přicházíVoskovec, Werich a Ježek Tvorba: 1. Hry čiré komiky – cílem bylo bavit posluchače, bez politického podtextu - ovlivnění dadaismem-cílem bylo šokovat burcovat pomocí nějakého nesmyslu - spojují zdánlivě nespojitelné, dělají si ze všeho legraci (nesmyslný dialog) - vystupují jako postavy dvou klaunů (slovní humor, situační humor) - využívali bohatosti českého jazyka, z historie, z literatury - vliv lidového divadla - forbíny – vystupují před zataženou oponu a vedou rozhovor, snažili se zapojit i diváky, hovořili např. o lidské hlouposti - vystoupení dvou klaunů připomíná komedii del´ Arte, americkou grotesku První hraVest pocket revue (v překladu malá revue do kapsičky do saka) - souhrn písní, scének, dialogů, narážky na politické události HryFata morgana, Golem 2. satiricko-politické hry– reagují na politické události - nevystupují jako klauni, ale jako 2 lidoví kumpáni, kteří se toulají světem - skrytá kritika (odkrývá se přihlouplým rozhovorem - náročné pro diváka, velmi inteligentní humor - používají novotvary, prvky cizích jazyků Hry:Osel a stín – děj se odehrává ve starověkém Řecku, varování před nástupem Diktátorského režimu (před fašismem) César– varování před diktátorskou mocí Kat a blázen – reaguje na politické machinace v tehdejším ČSR Těžká Barbora, Rub a líc Balada z hadrů – reakce na hospodářskou krizi Pěst na oko – reakce na události 1938 – otevřeně, kriticky - Osvobozené divadlo nesmí hrát, ještě pár měsíců hraje pod názvem Spoutané divadlo - Werich, Voskovec a Ježek emigrují do USA - po roce 1945 se vracejí, Ježek v USA umírá - W a V po příjezdu zjišťují, že jejich humor a způsob her již v té době nezaujal -1948 – W a V se rozcházejí, Voskovec emigruje do USA - Werich zůstává – jeho činnost je značně omezená, věnuje se psaní (povídky), působí ve filmech - v TV uvádí pořady s Miroslavem Horníčkem (pak je vystřídal Šimek s Grosmanem)

Témata, do kterých materiál patří