Film Duna - recenze

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (13.99 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Recenze - Duna

Úvod

Duna je americký sci-fi film z roku 2021 režiséra Denise Villeneuva. Scénář je podle románu z roku 1965, který napsali sám režisér, Jon Spaihts a Eric Roth. Jedná se o první z plánované dvoudílné adaptace tohoto románu, hlavně pokrývající první polovinu knihy.

Příběh

Příběh Duna se stejně jako v knize točí převážně kolem pouštní planety Arrakis (přezdívaná Duna), o jejíž nadvládu mezi sebou bojují dva znepřátelené rody – Atreidové a Harkonnenové. Film dění vypráví z pohledu mladého Paula Atreida (Timothée Chalamet), který společně se svými rodiči vymění pohodlí a příjemné klima domovské planety Caladan, aby převzali kontrolu nad pouštěmi planety Arrakis.

Duna je totiž jediné místo ve vesmíru, kde se nachází melanž, vzácné koření, které prodlužuje lidský život, zlepšuje zdraví a svým uživatelům poskytuje zvláštní psychické schopnosti. Imperátor svěří náročnou těžbu této látky právě rodu Atreidů, kvůli spiknutí na nejvyšších místech je ovšem Paul se svou matkou nucen utéct do pouště, kde se jejich jedinou šancí na přežití stane kmen domorodých obyvatelů zvaných fremeni. Harkonneni ale své bojové tažení proti Atreidům jen tak nevzdají.

Knižní předloha je obsáhlé dílo, které se režisér Denis Villeneuve snažil zadaptovat co možná nejvěrněji. Příběh se do jednoho celovečerního filmu ovšem podle slov Villeneuvea na detailní vykreslení tohoto světa ani zdaleka nevešel, proto se rozhodl svou verzi Duny rozdělit na dvě filmové části. Oba dva filmy by ale měly mít vlastní uzavřené dějové oblouky, ačkoliv na sebe budou navazovat.

Názor

Zpočátku jsem neměla ani v plánu na film Duna jít do kina. Vůbec mne nezaujal, ze svého okolí jsem o něm věděla, ale nepřipadal mi zajímavý. Později jsem se rozhodla přeci jenom si na něj zajít.

Ze začátku jsem nevěděla co od filmu očekávat, byla jsem v rozpacích. Postupem času se mi film a jeho příběh dostával pod kůži. Mnohem více než postava Paula, která je jednou z hlavních a byla vyzdvihována, protože ji hraje herec Timothée Chalamet, mě zaujala jeho matka. Líbilo se mi vykreslení vztahu mezi matkou a jejím synem. Jejich vztah byl nejvíce vidět, když Paul dělal zkoušku ,,odvahy”, a ona byla jeho psychickou oporou, myšlením se mu dostala do hlavy a pomohla mu najít tu správnou rovnováhu. Nejen, že jako jediná s Paulem přežila útok Harkonnenů, ale byla mu společníkem při útěku. Její postava mne zaujala nejen kvůli jejím vlastnostem, ale i tím, že ji ztvárnila Rebecca Ferguson, která je po vzhledové stránce okouzlující a zároveň i dobrá herečka.

Původně jsem si myslela, že zde bude herečka Zendaya mít mnohem více scén, než v Paulových vizích a na konci. Alespoň je na co se těšit v pokračování, které podle všeho bude zaměřeno právě na ni, i když bude na předešlý díl navazovat. Pokud bude pokračování v kinech v nějaké dohledné době, nebráním se tomu, si na film zajít.

Témata, do kterých materiál patří