Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




K.Čapek - Válka s mloky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zpracováno k maturitě

6)JAKO POHÁDKÁŘ

  • Devatero pohádek - trochu netradiční, většinou běžné postavy - pošťáci, doktoři

    • v nějakém konkrétním místě - třeba město

    • odhaluje dobré jádro člověka ( ani ne tak pohádky o tom, že vítězí dobro nad zlem)

  • Dášenka čili život štěněte - napsané a fotografované Josefem Čapkem, vyprávění o narození a růstu štěňátka — foxteriéra Dášenky, Karel Čapek vypráví tomuto štěněti psí pohádky, které jsou tak trochu i bajkami

7)JAKO TEORETIK LITERATURY
  • Marsyas neboli Na okraji literatury - analyzuje zde brak - nekvalitní lit.

    • brak neodsuzuje, říká, žeje součástí literatury

    • když čIověk pozná brak, dokáže od něj odlišit kvalitní literaturu

8) JAKO DRAMATIK
  • Ze života hmyzu - alegorický pohled na svět hmyzu, který představuje různě lidské vlastnosti a typy lidí

    • na záchranu skutečných lidských hodnot vystupuje tulák, který nejprve mraveniště nezaujatě pozoruje, ale nakonec se z pozorovatele stane aktivním účastníkem děje a rozšlapává mravenčího vůdce

    • napsáno spolu s bratrem Josefem

  • Loupežník - komedie zabývající se vztahem mezi mladší a starší generací

    • loupežníkem je student s pověstí lehkovážného mladíka, který se zamiluje do dcery svého profesora, který O jejich lásce nechce ani slyšet

    • loupežník nakonec využívá nepřítomnosti rodičů a zamkne se se svou láskou v jejich domě a odmítá je pustit dovnitř

    • nakonec donutí pana profesora k přiznání, že mladá generace není tak špatná, Jak si jeho generace představuje

9) NEBELETRISTICKÁ DÍLA
  • Francouzská poezie nové doby - tato antologie( výběr z lit.děl/úryvků, na nějaké téma) moderních francouzských básníků výrazně ovlivnila vývoj České literatury, překlady byly jazykově dokonale propracované, na dlouhou dobu se staly vzorem překladu a často i původní poezie, klíčovou součástí antalogie je slavná Apollinairova báseň Pásmo

  • Hovory s T.G.Masarykem - jedinečné svědectví o Masarykovi( jeho názorech nejen politických, filosofických, ale i lidských, jeho vzpomínek)

Historický kontext
  • 28.10.1918 - vznik ČSR (vyhlášení) - po 400 letech osamostatnění od Habsburků

  • 1919 - 1920 - léta plná euforie + poválečná hospodářská obnova

  • Pol. 20.let - dostáváme se z krize (obnova dokončena) - nastává období „zlatých 20.let”

    • období hospodářské konjunktury - hospodářství se daří, navýší se výroba o 40%

    • s hospodářstvím se rozvíjí i kultura, móda — elegantní oblečení, chtějí si užívat života - více cestují, navštěvují kulturní zařízení

  • 1931,32,33 - dobré

  • Od 1933 - v Německu se stal kancléřem Hitler, v Evropě nálada ponurá

    • Hitler otevřeně hlásá své plány, teorie o nadřazenosti árijské rasy - o velké německé říši - i my bychom měli být součástí

  • Ve 30.Ietech - zasáhnou nár. hospodářské problémy - krize + problémy národnostní - Němci žijící v pohraničí chtějí autonomii, hlavně také kvůli tornu, že u nás je nezaměstnanost a v Německu Hitler poskytl nová prac.místa — chtějí se připojit k nacistickému Německu

    • * SdP - Sudetoněmecká partaj, v čele Konrád Henlein

      • Henlein vyjednává s Hitlerem, tornu se naše pohraniční problémy hodí, chce nás připojit k říši

Témata, do kterých materiál patří