Moderní básnické směry přelomu století, avantgardní poezie (světové i české básnictví)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- stane oficiální uměleckou ideologií
Johannes Robert Becher
Gottfried Benn
- bylo mu zakázáno publikovat
- v jeho tvorbě motivy nihilismu (negativní postoj k všeobecně přijímaným hodnotám, vše popírá,
odmítá)
- motivy marnosti a odpornosti lidského těla
- Morgue (Márnice)
- Soumrak lidstva
Franz Kafka
- próza Bratrovražda
DADAISMUS
− v období první světové války
− intelektuální protest proti všem dosavadním uměleckým konvencím
základní principy:
− chce šokovat, burcovat, provokovat
− náhoda, znevažování všech platných estetických hodnot a norem
− využívání nelogických souvislostí a nesmyslu, mystifikace
− vyjadřuje odpor proti civilizaci, která zabíjí umění
− Manifest o lásce sladké a lásce hořké – vysvětluje dadaistické metody, T. Tzara, F. Picabia
Tristan Tzara
− vydával sešity Dada
Parabola
Aproximativní člověk
Kurt Schwitters
- Němec, vytvořil tzv. fonetickou sonátu – užívá zvuky, ne slova
Man Ray
Optická báseň
Christian Morgenstern
− předchůdce dadaismu
− Rybí zpěv – báseň pouze z grafických znaků
SURREALISMUS
- nadrealismus
- vzniká ve 20. letech ve Francii
- prvním uměleckým projevem: Magnetická pole – Soupalt, Breton
- jako první kniha na světě psána metodou psychického automatismu
- Manifest surrealismu – André Breton
- název byl převzat z Apollinairovy divadelní hry Prsy Tiresiovy
- Druhý manifest surrealismu (1929)
André Breton
- Magnetická pole – první surrealistické dílo
- báseň Volná láska
Česká literatura přelomu 19. a 20. století
- konec 19. století – prudký rozvoj české literatury – souvisí s krizí obrozeneckých ideálů
- díky lumírovcům se objevily překlady světových děl
- do české literatury se dostávají nové evropské umělecké směry (impresionismus, symbolismus)
- národně politický boj s vídeňskou vládou
- nové rozvrstvení politické reprezentace – vznik nových stran
- staročeši ztrácí vliv, uplatňují se radikálnější mladočeši
- radikalizace společnosti, projevy nacionalismu a anarchismu
- rozvoj dělnického hnutí
- česko-německé spory o jazyk
1. ČESKÁ MODERNA
Antonín Sova
Dílo: Květy intimních nálad
Otakar Březina (Václav Jebavý)
Dílo: Tajemné dálky, Svítaní na západě
2. GENERACE BUŘIČŮ
- generace protispolečenských buřičů a anarchistů – tzv. básníci života a vzdoru
- vedou bohémský život, mladí básníci, kteří navazují na modernu
- neuznávají autority, bouří se – revoltují v životě i v umění
- jsou zklamáni společností – často jí pohrdají
- soustředili se v hnutí Omladina – pořádali demonstrace
- během první světové války byli velmi aktivní – proti válce, státu i režimu
- ovlivněni anarchismem, civilismem, antimilitarismem a vitalismem
- prolínání intimní a politické lyriky
- kritika tradičního manželství
- užívání hovorového jazyka, užití rýmu, méně metafor, snaha o zlidovění literatury – zpřístupnění