Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ROMANTISMUS

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (101 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka číslo 7 ROMANTISMUS KAREL HYNEK MÁCHA JOSEF KAJETÁN TYL KAREL JAROMÍR ERBEN KAREL SABINA JOSEF VÁCLAV FRIČ VÁCLAV BOLEMÍR NEBESKÝ JOSEF KRASOSLAV CHMELENSKÝ FRANTIŠEK JAROMÍR RUBEŠ JOSEF JAROSLAV LANGER - romantismus jako umělecký směr k nám se svými základními atributy vpadl ve 30.letech 19. století. - období nástupu kapitalismu - 2 způsoby chápání romantismu: jako nový způsob nazírání člověka na svět a na život, životní postoj člověka jako čistě umělecký směr - jeho zrození není náhodné – jedná se o přirozenou reakci lidského ducha proti do té doby převažující studené racionalitě klasicismu. Romantická estetika posunula do popředí nespoutaný a vášnivý cit, zákon symetrie byl vypuzen a nahrazen tvarovou bohatostí, uvolněností a bizarností! - „romantismus“ - od slova román (románový, dobrodružný jako v románě) - kolébkou romantismu je Anglie počátku 19. století, odtud se pak šířil do celé Evropy - je to směr ryze subjektivistický a individualistický, reagoval na nové vztahy ve společnosti (tendence člověka se osvobozovat), stavil se ostře proti klasicismu, proti jeho racionálnosti a normativnosti - v jistém smyslu je romantismus revoltou, je to preferování tvůrčí svobody a nezávislosti, ale také touha po harmonii s přírodou, do popředí jde fantazie a city (ne rozum), jsou zde velké kontrasty (v ošklivosti je krása = romantické krédo), dobro nebývá zahaleno ve slušivý a krásný šat, naopak, zlo mívá podobu anděla - hrdina v romantismu je výjimečný, individualista, deklasovaná postava, zásadně se chce prosadit, ale svět nerozumí, není schopen se přizpůsobit, je hluboce nešťastný, má splín, deprese, světobol, deziluze - utíká od reality - k víře, do minulosti, do přírody, do exotiky (uzavírá se sám do sebe) - nikdo mu nerozumí, cítí se být osamělým, autor v romantismu splývá s hrdinou - je to tzv. „ich forma“ autobiografičnost), životní pocit romantiků vyvěral z velice citlivě vnímaného rozporu mezi jejich sny, ideály a dobovou skutečností (většinou končí tragicky) - je přirozené, že romantik touží po lásce, ale když miluje, tak nešťastně (většinou zbožňuje ideál) - ideál krásy dle Goetheovy Mignon (dílo : „Viléma Meistera léta učednická“): mladá, černé, dlouhé vlasy, útlá, světlá pleť, modré oči, modré oči, umělecké sklony, nemocná - symbolem romantismu se stal modrý květ v díle Novalise: „Heinrich von Ofterdingen“ - nedokončený výchovný román, hlavní postava, středověký potulný básník, vidí smysl života je v hledání „modrého květu“ - žánry v romantismu: poezie (epos, básnické povídky) próza (pohádka, historie, novely, romány) KAREL HYNEK MÁCHA (1810 – 1836) -narodil se v Praze ve zchudlé rodině, mládí prožil na Karlově náměstí - jeho otec měl krupařský krám - vystudoval gymnázium, poté filozofickou fakultu - vykonával advokátní praxi v Litoměřicích - přesně v duchu romantického kultu minulosti navštěvoval rád a často hrady (nejvíce Bezděz), navíc podnikal dlouhé pěší túry (do Krkonoš, dokonce se vydal přes Alpy do severní Itálie – do Benátek), kreslil hrady a zříceniny - velice horlivě se zúčastňoval tehdejšího vlasteneckého ruchu - jako ochotník hrál v českých divadlech, zde se také seznámil s Eleonorou Šomkovou (Lori) - zemřel v 26 letech po těžkém náhlém onemocnění cholerou, paradoxně těsně před sňatkem a chvíli po narození dítěte (pohřeb se konal v plánovaný den svatby) Próza: „Kat“ - plánovaný historický román, měly existovat 4 samostatné povídky: „Křivoklát“ „Karlův tejn“ „Vyšehrad“ „Valdek“ - zde se objevuje postava Mistra Jana Husa - dochoval se jen „Křivoklát“, k ostatním třem jen náčrtky „Křivoklát“ - děj se odehrává v době Václava IV., 14./15. století v křivoklátských lesech - 2 hlavní postavy: Václav IV a Kat jsou na Křivoklátě zavřeni - Mácha zde vypráví historii velmi volně - tajemný a komplikovaný příběh - kat se vyjeví jako vnuk Václava III., kterého měl těsně před svou smrtí v Olomouci s prostitutkou, chtěl by být králem, zato Václav IV. nechce být králem, chtěl by být svobodný, ale nemůžou si to vyměnit - plánoval cyklus povídek„Obrazy ze života mého“ - nakonec obsahuje jen dvě povídky: „Večer na Bezdězu“ - lyrická próza, je zde minimum děje - popisuje zde své dojmy z výletu - jeho pocity jsou zde romanticky skeptické - zažije halucinaci → setkání s poutnicí s mrtvým dítětem „Marinka“ (pražský obrázek) -podtitul - má kompozici jako opera – 5 částí: + předehra (ouvertura) + 1. dějství + intermezzo + 2. dějství + finále - je zde lyrická pesimistická poezie (tragická) i epická próza - setkání dvou lidí (Hynka a Marinky), úvod do májové přírody, básník šel ve večerních hodinách po osamělé pěšince a potkal zesláblého žebráka s tornou a houslemi. Protože mu však neměl, co dát, přemýšlel zda se mu nemá vyhnout. Žebrák se však k němu přiblížil a podával mu zmuchlaný lísteček, na němž, byla adresa jeho dcery, která byla nemocná a přála si, aby ji básník navštívil. Četla totiž už dlouho jeho básně a moc se ji líbily. Druhého dne přichází básník k malému domku Na Františku, kde potkává macechu oné Marinky. Muže uvádí do místnosti, kde Marinka hrála na klavír a zpívala. Básník je překvapen Marinčinou krásou a chudobou jejího pokojíčku. Navštíví ji ještě jednou před svým odchodem na dalekou pouť. Velmi smutně se odehrává jejich loučení, oba vědí, že se již nikdy neuvidí! Když se básník vrací z cest, dovídá se, že Marinka zemřela, a její otec se z žalu utopil.. „Pouť krkonošská“ - básnická próza (formou je to próza, ve které je obsažena poezie) - krátké, nejvíce pesimistické - Mácha ji napsal za své návštěvy Krkonoš - děj - poutník se nachází vysoko v horách, na Sněžce, vnímá krásu přírody a zároveň svou životní osamělost, stmívá se a poutník má fantasmagorické představy - na Sněžce, v místech kde se nacházel kříž, najednou uvidí klášter s mrtvými mnichy, kteří jednou do roka mohou vstát z mrtvých a rozhodnout se, zda chtějí znovu žít anebo umřít. Zde srovnává poutník jejich úděl se svým a dochází k závěru, že hrozný je život i smrt, že není východiska - marnost nad m

Témata, do kterých materiál patří