RUCHOVCI A LUMÍROVCI
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 10
RUCHOVCI A LUMÍROVCI
SVATOPLUK ČECH
ELIŠKA KRÁSNOHORSKÁ
LADISLAV QUIS
JOSEF VÁCLAV SLÁDEK
JAROSLAV VRCHLICKÝ
JULIUS ZEYER
Literatura 70. a 80. let
- české země stále patří pod Rakousko, zahraniční politika je orientována hlavně na Francii, a to až do
1.republiky
- vzkvétá průmysl a hospodářství (vznikají továrny a s nimi i nová vrstva dělníci)
- stoupá význam měšťanstva
- kultuře se daří - vzniká ve velkém množství (a to hlavně po té kvantitativní stránce)
- různé směry a školy
RUCHOVCI (= škola národů)
- nazývají se dle „Almanachu Ruch“ z roku 1868
- 20 příspěvků, ale až na dva autory se jedná o lidi, kteří se literatuře dále nevěnovali (byli to především
studenti, lékaři aj.), kvalita příspěvků je proto velmi sporná, důležité ale bylo jejich společenské hledisko
- redigoval je J.V.Sládek (byl šéfredaktorem), později se však stal Lumírovcem
- jejich program:
Osvobození člověka od cizích vlivů (hlavně od německých)
Zájem o český národ
Historismus (hlavně česká historie)
Zájem o venkov a lid
Výchova k vlastenectví
- žánry: převládala poezie - politická, vlastenecká, určená k deklamaci (sborové recitaci), v této době byl básník
tribunem lidu (ten který káže)
SVATOPLUK ČECH (1846 – 1908)
- nejvýznamnější Ruchovec, narodil se ve vesnici Ostředek (u Benešova) jako první z šestnácti dětí, jeho otec
byl správcem statku (on sám miloval českou literaturu)
- vystudoval práva a stal se advokátním koncipientem, poté pracoval jako novinář, byl 20 let šéfredaktorem
„Květy“
- byl introvert, samotář, starý mládenec, žil v ústraní, odmítal čestná uznání, jediné co přijal bylo v roce 1908
pojmenování „Čechova mostu“ v Praze
- žil v Tróji, na Vinohradech, ale i v Obříství u Mělníka
- je pochován na Vyšehradě
poesie:
a) lyrika
„Nové písně“
„Jitřní písně“
„Písně otroka“
- roku 1895 vyšly 24x/rok, popisuje zde otroky, kteří dřou na plantážích, otrok je zde symbolem porobeného
českého člověka pod tlakem Rakouska, alegorická sbírka
- všechny byly určeny k deklamaci, jedná se o vlasteneckou a politickou lyriku
- pro dnešního čtenáře je ale čitelnější Čechova epika
b) epika
„Husita na Baltu“
- příspěvek do almanachu „Ruch“, téma husitské spanilé jízdy
„Žižka“
„Adamité“
„Roháč na Sionu“
„Václav z Michalovic“
- doba po Bílé hoře, o chlapci, kterého vychovávali Jezuité, později se dozví, že jeho otec byl jedním
z popravených na Staroměstském náměstí, vzbouří se proti Jezuitům
„Evropa“
„Slávie“
- alegorie
- na Evropě se plaví příslušné evropské národy, které nejsou jednotné a tak se loď potopí
- na lodi „Slávie“ se plaví jen Slované, pod vedením Rusa se loď zachrání, je zde vyjádřena myšlenka
všeslovanské vzájemnosti
„Hanuman“