Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 13 – Baroko

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázka 13 – Baroko

  • Umělecký a kulturní směr 17. a 18. století

  • Vznikl v Itálii a postupně se rozšířil nejen v Evropě, ale i v jejích koloniích

  • Rozšířil se i na Ukrajinu a do Ruska, kde mluvíme o tzv. sibiřském baroku

  • Zasáhl všechny aspekty umění (architektura, literatura, sochařství, malířství)

  • Po socialistickém směru se jedná o poslední směr, který zasáhl všechna odvětví umění

  • Charakteristické pro baroko je dynamika, velkolepost, zdobnost, křesťanské motivy, emotivnost, citová vypjatost, explicita, bohatost tvarů a zdobení

  • Dalším motivem je kontrast (Bůh x ďábel, tma x světlo, dobro x zlo)

  • Výraz baroko pochází k portugalského pérola barroca (nepravidelná perla)

  • Původně se jednalo o posměšný název, později se však vžil pro označení tohoto směru

  • Původně se výrazem baroko označovalo vše nesprávné a směšné

  • Označení baroko v dnešním slova smyslu vzniklo až v současnosti

  • Baroko vychází z renesančních uměleckých tendencí, do kterých přidává středověké křesťanské myšlenky (v barokním stylu se staví hlavně kostely a chrámy)

  • Baroko se rozmohlo po Tridentském koncilu (1545–1563)

  • Po období častých válek, epidemií, hladomorů či nájezdů Turků se evropské obyvatelstvo začalo zajímat smyslem lidského života, utrpení a marnosti

  • Mnozí se proto opět uchýlili k víře, která vysvětluje utrpení i marnost

  • Podle některých historiků se jedná o reakci katolické církve na reformaci v Evropě

  • Na tomto koncilu byl stanoven pevný myšlenkový program na obnovu křesťanství

  • Pro baroko je typické stírání hranic mezi různými typy umění (Gesamtkunstwerku)

  • V architektuře jsou typické sloupy, pilíře, klenby a kopule

  • Zásadní je propojení monumentální architektury a malířská/sochařská výzdoba

  • Důležitý je pohyb (také v sochařství), stavby mají působit jako organismus

  • Světské stavby měli ukazovat luxus a bohatství, církevní zase velikost a moc Boha

  • Chrámové stavby mají složité půdorysy s kruhovými prvky (nejen ostré rohy)

  • Světské stavby (paláce, zámky, radnice, letohrádky) byly přísně symetrické

  • Baroko se prolinulo i do urbanistiky; nová města se stavěla/přestavovala do hvězdicového nebo šachovitého tvaru (celá Evropa i koloniální města)

  • V malířství se objevuje temnosvit (princip kontrastu světla a hlavně tmy)

  • Obrazy jsou explicitní, motivy jsou křesťanské, jsou explicitní a v pohybu

  • Malířství se rozvíjelo především v Nizozemí, Flandrech a Itálii

  • Kromě obrazů se malovali i nástěnné malby, závěsné obrazy a stropní malby

  • Sochy se staly nedílnou součástí staveb, fungovaly k doplnění jednoty stavby

  • Hlavním motivem v sochařství jsou rozevláté šaty, sochy v životní velikosti, křesťanské či mytologické motivy

  • V hudbě se začali více využívat klávesové nástroje (cembalo, varhany)

  • Oproti renesanční hudbě byla barokní hudba složitější; původně byla kritizována

  • V této době působili například Johann Sebastian Bach či Antonio Vivaldi

  • Barokní literatura klade důraz na citovost, prožitek a protiklady

  • Dělí se na světskou a duchovní; duchovní se rozvíjela především ve Španělsku

  • Duchovní literatura vychází z křesťanské mystiky, hledá východisko k utrpení

  • Světská literatura reflektuje tíživou společenskou situaci

  • Objevuje se pikareskní román, který popisuje příhody prostého člověka

  • Barokní stavby v Česku:

  • Morový sloup Nejsvětější trojice (1754, Olomouc)

  • Chrám sv. Mikuláše (18. století, Malá Strana)

  • Bazilika Navštívení Panny Marie (1679, Svatý kopeček u Olomouce)

  • Kostel sv. Jana Nepomuckého (1722, Zelená hora u Žďáru nad Sázavou)

  • Klementinum (přestavěno v 18. století, Praha)

  • Valdštejnský palác (1630, Praha, dnes sídlo senátu, založil Albrecht z Valdštejna)

  • Barokní stavby v zahraničí:

  • Svatopetrské náměstí (1667, Vatikán, ukázka barokního urbanismu)

  • Kostel Sant´Andrea al Quirinale (1670, Řím, prolínání prvků antické architektury)

  • Kaple ve Versailles (2. pol. 17. stol., Versailles, přestavěl J. Hadouin-Mansart)

  • Bazilika Santa Maria della Salute (1687, Benátky)

  • Představitelé Baroka v Česku:

  • Kilián Ignác Dietzenhofer – český architekt, postavil přes 200 staveb, je autorem chrámu sv. Mikuláše a Kostela sv. Tomáše na Malé Straně (ten přestavěl)

  • Jan Amos Komenský – český spisovatel a průkopník školství, byl donucen po Bílé hoře emigrovat z Čech, autor Labyrintu světa a ráje srdce a Světa v obrazech

  • František Xaver Palko – český malíř původem ze Slezska, vymaloval chrám sv. Mikuláše v Praze, maloval i portréty (portrét císařské rodiny)

  • Jan Jiří Bendl – raněbarokní sochař, autor mariánského sloupu na Staroměstském náměstí či sochy sv. Václava na Vyšehradě

  • Karel Škréta – český barokní malíř, maloval portréty, figuralista rozměrných olejomaleb na plátně

  • Adam Michna z Otradovic – český básník a hudební skladatel, autor duchovní poezie či skladeb Loutna česká či Svatoroční muzika

  • Bohuslav Balbín – český teolog a spisovatel, psal latinsky, autor Obrany jazyka slovanského, bránil český jazyk před úpadkem, byl slovanský vlastenec

  • Představitelé Baroka v zahraničí:

  • Gian Lorenzo Bernini – italský barokní architekt, sochař a malíř, autor Vidění sv. Terezie a Apola a Dafne, nejznámější jako sochař, postavil Palazzo Barberini

  • Carravagio – italský malíř, působil v Římě, Sicílii a na Maltě, vedl nespoutaný život (několikrát byl vězněn a musel odejít do exilu), autor Hlavy medúzy, maloval portréty a obrazy s náboženskou tématikou

  • Diego Velázquez – španělský malíř, představitel vrcholného baroka, portrétista španělské královské rodiny, inspiroval malíře 20. století (třeba impresionisty)

  • Peter Paul Rubens – vlámský malíř, nejmajetnější Vlám své doby, jeho styl vystihují diagonály, pestré barvy a smělé linie, autor Venuše a Adona

  • Pedro Calderón de la Barca – španělský dramatik a básník, představitel vrcholného baroka a zlatého španělského věku, přes 200 děl, autor Život je sen

  • John Milton – anglický básník, autor utopického díla Ztracený ráj, který se zakládá na křesťanské mystice, dodnes jedna z nejlepších anglických poezií

  • Hans J. Ch. von Grimmelshausen – německý prozaik, jako chlapec bojoval ve 30leté válce, autor Dobrodružného Simplicia Simplicissia (výchovný/pikareskní)

Témata, do kterých materiál patří