Otázka 13 – Baroko
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka 13 – Baroko
Umělecký a kulturní směr 17. a 18. století
Vznikl v Itálii a postupně se rozšířil nejen v Evropě, ale i v jejích koloniích
Rozšířil se i na Ukrajinu a do Ruska, kde mluvíme o tzv. sibiřském baroku
Zasáhl všechny aspekty umění (architektura, literatura, sochařství, malířství)
Po socialistickém směru se jedná o poslední směr, který zasáhl všechna odvětví umění
Charakteristické pro baroko je dynamika, velkolepost, zdobnost, křesťanské motivy, emotivnost, citová vypjatost, explicita, bohatost tvarů a zdobení
Dalším motivem je kontrast (Bůh x ďábel, tma x světlo, dobro x zlo)
Výraz baroko pochází k portugalského pérola barroca (nepravidelná perla)
Původně se jednalo o posměšný název, později se však vžil pro označení tohoto směru
Původně se výrazem baroko označovalo vše nesprávné a směšné
Označení baroko v dnešním slova smyslu vzniklo až v současnosti
Baroko vychází z renesančních uměleckých tendencí, do kterých přidává středověké křesťanské myšlenky (v barokním stylu se staví hlavně kostely a chrámy)
Baroko se rozmohlo po Tridentském koncilu (1545–1563)
Po období častých válek, epidemií, hladomorů či nájezdů Turků se evropské obyvatelstvo začalo zajímat smyslem lidského života, utrpení a marnosti
Mnozí se proto opět uchýlili k víře, která vysvětluje utrpení i marnost
Podle některých historiků se jedná o reakci katolické církve na reformaci v Evropě
Na tomto koncilu byl stanoven pevný myšlenkový program na obnovu křesťanství
Pro baroko je typické stírání hranic mezi různými typy umění (Gesamtkunstwerku)
V architektuře jsou typické sloupy, pilíře, klenby a kopule
Zásadní je propojení monumentální architektury a malířská/sochařská výzdoba
Důležitý je pohyb (také v sochařství), stavby mají působit jako organismus
Světské stavby měli ukazovat luxus a bohatství, církevní zase velikost a moc Boha
Chrámové stavby mají složité půdorysy s kruhovými prvky (nejen ostré rohy)
Světské stavby (paláce, zámky, radnice, letohrádky) byly přísně symetrické
Baroko se prolinulo i do urbanistiky; nová města se stavěla/přestavovala do hvězdicového nebo šachovitého tvaru (celá Evropa i koloniální města)
V malířství se objevuje temnosvit (princip kontrastu světla a hlavně tmy)
Obrazy jsou explicitní, motivy jsou křesťanské, jsou explicitní a v pohybu
Malířství se rozvíjelo především v Nizozemí, Flandrech a Itálii
Kromě obrazů se malovali i nástěnné malby, závěsné obrazy a stropní malby
Sochy se staly nedílnou součástí staveb, fungovaly k doplnění jednoty stavby
Hlavním motivem v sochařství jsou rozevláté šaty, sochy v životní velikosti, křesťanské či mytologické motivy
V hudbě se začali více využívat klávesové nástroje (cembalo, varhany)
Oproti renesanční hudbě byla barokní hudba složitější; původně byla kritizována
V této době působili například Johann Sebastian Bach či Antonio Vivaldi
Barokní literatura klade důraz na citovost, prožitek a protiklady
Dělí se na světskou a duchovní; duchovní se rozvíjela především ve Španělsku
Duchovní literatura vychází z křesťanské mystiky, hledá východisko k utrpení
Světská literatura reflektuje tíživou společenskou situaci
Objevuje se pikareskní román, který popisuje příhody prostého člověka
Barokní stavby v Česku:
-
Morový sloup Nejsvětější trojice (1754, Olomouc)
-
Chrám sv. Mikuláše (18. století, Malá Strana)
-
Bazilika Navštívení Panny Marie (1679, Svatý kopeček u Olomouce)
-
Kostel sv. Jana Nepomuckého (1722, Zelená hora u Žďáru nad Sázavou)
-
Klementinum (přestavěno v 18. století, Praha)
-
Valdštejnský palác (1630, Praha, dnes sídlo senátu, založil Albrecht z Valdštejna)
Barokní stavby v zahraničí:
-
Svatopetrské náměstí (1667, Vatikán, ukázka barokního urbanismu)
-
Kostel Sant´Andrea al Quirinale (1670, Řím, prolínání prvků antické architektury)
-
Kaple ve Versailles (2. pol. 17. stol., Versailles, přestavěl J. Hadouin-Mansart)
-
Bazilika Santa Maria della Salute (1687, Benátky)
Představitelé Baroka v Česku:
-
Kilián Ignác Dietzenhofer – český architekt, postavil přes 200 staveb, je autorem chrámu sv. Mikuláše a Kostela sv. Tomáše na Malé Straně (ten přestavěl)
-
Jan Amos Komenský – český spisovatel a průkopník školství, byl donucen po Bílé hoře emigrovat z Čech, autor Labyrintu světa a ráje srdce a Světa v obrazech
-
František Xaver Palko – český malíř původem ze Slezska, vymaloval chrám sv. Mikuláše v Praze, maloval i portréty (portrét císařské rodiny)
-
Jan Jiří Bendl – raněbarokní sochař, autor mariánského sloupu na Staroměstském náměstí či sochy sv. Václava na Vyšehradě
-
Karel Škréta – český barokní malíř, maloval portréty, figuralista rozměrných olejomaleb na plátně
-
Adam Michna z Otradovic – český básník a hudební skladatel, autor duchovní poezie či skladeb Loutna česká či Svatoroční muzika
-
Bohuslav Balbín – český teolog a spisovatel, psal latinsky, autor Obrany jazyka slovanského, bránil český jazyk před úpadkem, byl slovanský vlastenec
Představitelé Baroka v zahraničí:
-
Gian Lorenzo Bernini – italský barokní architekt, sochař a malíř, autor Vidění sv. Terezie a Apola a Dafne, nejznámější jako sochař, postavil Palazzo Barberini
-
Carravagio – italský malíř, působil v Římě, Sicílii a na Maltě, vedl nespoutaný život (několikrát byl vězněn a musel odejít do exilu), autor Hlavy medúzy, maloval portréty a obrazy s náboženskou tématikou
-
Diego Velázquez – španělský malíř, představitel vrcholného baroka, portrétista španělské královské rodiny, inspiroval malíře 20. století (třeba impresionisty)
-
Peter Paul Rubens – vlámský malíř, nejmajetnější Vlám své doby, jeho styl vystihují diagonály, pestré barvy a smělé linie, autor Venuše a Adona
-
Pedro Calderón de la Barca – španělský dramatik a básník, představitel vrcholného baroka a zlatého španělského věku, přes 200 děl, autor Život je sen
-
John Milton – anglický básník, autor utopického díla Ztracený ráj, který se zakládá na křesťanské mystice, dodnes jedna z nejlepších anglických poezií
-
Hans J. Ch. von Grimmelshausen – německý prozaik, jako chlapec bojoval ve 30leté válce, autor Dobrodružného Simplicia Simplicissia (výchovný/pikareskní)