Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nonartificiální hudba

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • New Orleans – kolébka jazzu, tolerantnější přístup k černochům

    • marching jazz – karnevaly, pohřby; dechové nástroje, bicí

    • klasický jazz

      • od 90. let 19. stol.

      • lidové skupiny postupně zavádějí improvizaci

      • instrumentální forma – klarinet, trubka, trombon, klavír, kontrabas, bicí

      • Louis Armstrong

        • pochází z New Orleans, datum jeho narození je záhadou (o jeho existenci není doklad do jeho 18 let

        • staral se o nemocnou matku (od 10 let hlava rodiny)

        • hrál a nahrával s různými vlivnými skupinami (Hot Five, Hot Seven, AllStars)

        • hrál v několika filmech a muzikálech

        • nejznámnější osobnost neworleanského jazzu

      • Joe King Oliver

      • Jelly Roll Morton

      • klasické blues – bluesová větev jazzu

        • Bessie Smith

    • 20. léta 20. století

      • průnik jazzu do dalších měst, centrum = Chicago

      • inspirace pro artificiální hudbu

    • swing (z ang. houpat se, kývat se)

      • 30. léta 20. stol.

      • směřuje k většinovému vkusu, atraktivnosti

      • určen k tanci, rozmach hry z not, určen pro orchestry – bigbandy (Bigband Evropská)

      • komercializace jazzu

      • znaky – synkopy, bicí – zdůraznění 2. a 4. doby

      • centrum – New York, velkoměsta

      • George Gershwin – snažil se ze swingu udělat artificiální hudbu (koncertní formu)

    • moderní jazz

      • 40. léta 20. stol

    • bop

      • reakce na swing – snaha navrátit jazzu původní podobu

      • uplatnění bluesu; melodicky, harmonicky a rytmicky je ale složitější

      • Dizzy Gillespie – virtuoz na trubku – hrál na ni pod úhlem 45°!

      • Charlie Parker

      • Art Blakey

    • free jazz

      • 50. 60. a 70. léta

      • snaha osvobodit jazz od jakýchkoli konvencí

  • skladatelé artificiální hudby ovlivnění jazzem:

    • Erwin Shulhoff

    • Bohuslav Martinů

    • Igor Stravinskij

    • G. Gershwin – snaha o přetvoření původní americké hudby, přenesení jazzového postupu na úroveň koncertní hudby (Rapsody in Blue, symfonická báseň Američan v Paříži, opera Porgy a Bess)

    ČESKÝ JAZZ

    • vznik po 1. sv. válce – hudebníci odjíždějí do Paříže (jazz je zde rozvinutý)

    • součást kabaretů

      • kabaret Červená sedma – Rudolf Antonín Dvorský

    • Jaroslav Ježek

      • nejvýznamnější česká jazzová osobnost

      • kapelník orchestru Osvobozeného divadla (působil zde s Voskovcem a Werichem)

    • za protektorátu – jazz silně omezován – po válce rozmach swingu

    • za socialismu – zákaz amerických skladeb, stíhání výstřednosti

    • současnost – jazzové kluby (Reduta), Jana Koubková, Jiří Stivín, Emil Viklický, Iva Bittová, Ondřej Havelka (swing)

    ROCK

    • vznik v 50. letech 20. stol

    • hudba k tanci, zábavě

    • kořeny ve swingu, country

    • rock´n´roll

      • vznik jako revolta mladých, zprvu odsuzován jako uvolňující sexuální nezávislost, vandalské chování

      • zprvu ignorován

      • znaky – rychlé tempo, taneční charakter, sólový zpěv + elektrická kytara

      • Little Richard, Chuck Berry, Elvis Presley

    • rock

      • vznik ve Velké Británii

      • kytara, baskytara, bicí

      • ovlivněn jazzem

      • Beatles – syntéza amerického folku, rock´n´roll, popu, folklóru

    Témata, do kterých materiál patří