Nonartificiální hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
New Orleans – kolébka jazzu, tolerantnější přístup k černochům
marching jazz – karnevaly, pohřby; dechové nástroje, bicí
klasický jazz
od 90. let 19. stol.
lidové skupiny postupně zavádějí improvizaci
instrumentální forma – klarinet, trubka, trombon, klavír, kontrabas, bicí
Louis Armstrong
pochází z New Orleans, datum jeho narození je záhadou (o jeho existenci není doklad do jeho 18 let
staral se o nemocnou matku (od 10 let hlava rodiny)
hrál a nahrával s různými vlivnými skupinami (Hot Five, Hot Seven, AllStars)
hrál v několika filmech a muzikálech
nejznámnější osobnost neworleanského jazzu
Joe King Oliver
Jelly Roll Morton
klasické blues – bluesová větev jazzu
Bessie Smith
20. léta 20. století
průnik jazzu do dalších měst, centrum = Chicago
inspirace pro artificiální hudbu
swing (z ang. houpat se, kývat se)
30. léta 20. stol.
směřuje k většinovému vkusu, atraktivnosti
určen k tanci, rozmach hry z not, určen pro orchestry – bigbandy (Bigband Evropská)
komercializace jazzu
znaky – synkopy, bicí – zdůraznění 2. a 4. doby
centrum – New York, velkoměsta
George Gershwin – snažil se ze swingu udělat artificiální hudbu (koncertní formu)
moderní jazz
40. léta 20. stol
bop
reakce na swing – snaha navrátit jazzu původní podobu
uplatnění bluesu; melodicky, harmonicky a rytmicky je ale složitější
Dizzy Gillespie – virtuoz na trubku – hrál na ni pod úhlem 45°!
Charlie Parker
Art Blakey
free jazz
50. 60. a 70. léta
snaha osvobodit jazz od jakýchkoli konvencí
skladatelé artificiální hudby ovlivnění jazzem:
Erwin Shulhoff
Bohuslav Martinů
Igor Stravinskij
G. Gershwin – snaha o přetvoření původní americké hudby, přenesení jazzového postupu na úroveň koncertní hudby (Rapsody in Blue, symfonická báseň Američan v Paříži, opera Porgy a Bess)
ČESKÝ JAZZ
vznik po 1. sv. válce – hudebníci odjíždějí do Paříže (jazz je zde rozvinutý)
součást kabaretů
kabaret Červená sedma – Rudolf Antonín Dvorský
Jaroslav Ježek
nejvýznamnější česká jazzová osobnost
kapelník orchestru Osvobozeného divadla (působil zde s Voskovcem a Werichem)
za protektorátu – jazz silně omezován – po válce rozmach swingu
za socialismu – zákaz amerických skladeb, stíhání výstřednosti
současnost – jazzové kluby (Reduta), Jana Koubková, Jiří Stivín, Emil Viklický, Iva Bittová, Ondřej Havelka (swing)
ROCK
vznik v 50. letech 20. stol
hudba k tanci, zábavě
kořeny ve swingu, country
rock´n´roll
vznik jako revolta mladých, zprvu odsuzován jako uvolňující sexuální nezávislost, vandalské chování
zprvu ignorován
znaky – rychlé tempo, taneční charakter, sólový zpěv + elektrická kytara
Little Richard, Chuck Berry, Elvis Presley
rock
vznik ve Velké Británii
kytara, baskytara, bicí
ovlivněn jazzem
Beatles – syntéza amerického folku, rock´n´roll, popu, folklóru