Charakteristické disonance a vedlejší septakordy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Otázka č.18
Charakteristické disonance a vedlejší septakordy
a) charakteristické disonance - jsou hlavní septakordy, které leží na 2,5,7 stupni v tónině. Charakteristickými disonancemi
jsou proto, že obsahují interval zm.5 a jeví snahu po rozvodu do tóniky
vedlejší septakordy - leží na 1,3,4,6 stupni v tónině, jsou také disonancemi, nejsou však disonancemi charakteristickými,
neobsahují interval zm.5 a nejeví snahu po rozvodu do tóniky
b) septak. na 5.stupni - se rozvádí dominantním rozvodem D7T
a fundam.bas buď o 5 nebo o 4
septak. na 2.stupni S+T6 - rozvádí se subdominantním rozvodem
----
spodní septima stoupá
septak. na 7.stupni DS/7T – kombinovaný rozvod
DST/ - citlivý tón stoupá, ostatní klesají, u ST/ je zdvojená tercie
ID7D - dominantní rozvod
c) Metoda uplatnění zásad prav. rozvodů v obratech char.disonancí
- jde o stejné rozvody, jen v base je jiný tón akordu a fundamentální bas je ve vyšších hlasech
podle toho jde-li o 6/5, 4/3 nebo 2.
d) Vedlejší septakordy - se nerozvádí jen do tóniky, rozvádí se do ostatních funkcí a podle postupu fundamentálního basu
určujeme jakým rozvodem:
dominantní rozvod - fundamentální bas o 5 klesá a vrchní 7 taky klesá
subdominantní rozvod - fundamentální bas o 2 klesá a spodní 7 stoupá
kombinovaný rozvod - fundamentální bas o 2 stoupá, obě septimy postupují
částečně dominantní - fundamentální bas klesá o 3 a septima klesá, ostatní tóny nahoru
částečně subdominantní - fundamentální bas klesá o 4 a septima stoupá
- částečné rozvody nejsou tak uspokojivé jako úplné