Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počítač, programové vybavení, počítačová typografie, algoritmy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vývoj programového vybavení

Vývoj programového vybavení probíhá již od Von Neumannové koncepce počítače (data i program (kód programu) jsou v jedné paměti). Nejstarší počítače se programovali v binárním kódu, což bylo velice náročné a vyžadovalo to znalost systému, ve kterém se program programoval. V 50. letech se objevují první autokódy (nebylo to přímo v binárním kódu). S příchodem Assembleru přišel systém, kdy se psaly pouze symbolické adresy a jejich připojení se nechávalo počítači. V roce 1957 byl vymyšlen FortRun, který byl určen především pro vědecko-technické výpočty. V roce 1960 to byl Cobol, který byl určen především pro hromadné zpracování dat. V této době se zde objevuje nový obor a to systémové inženýrství, které se zabývalo realizací programů. Další programovací jazyky byli Algol 68 a Symula 67. Byla zde snaha vytvořit co nejuniverzálnější programovací jazyk. V roce 1964 se objevuje programovací jazyk Basic (velice oblíbený - u domácích počítačů dokonce součástí „romky“). 1970 to byl systém Unix. Byla zde již možnost využít multitasking (spouštění více programů), která ale, hlavně u pozdějšího DOSu, nenašla příliš velké uplatnění. V roce 1971 se objevuje programovací jazyk Pascal, který odpovídal požadavkům strukturovaného programování. V 70. letech vzniká ještě jazyk C a SmallTall (zde se projevuje systém objektového programování - program sestavený z různých objektů, událostí). V roce 1974 přichází operační systém CPM, na který navázal systém MsDOS, který přijde v roce 1981 společně s prvním PC od IBM (operační systém MsDOS byla defakto zakázka od IBM pro jejich nové PC). Koncem 80. let přicházejí integrované balíky.

Počítačová typografie

Typografie = obor zabývající se sázením textu, hlavně jeho grafickou stránkou. S příchodem počítačů máme k dispozici různé programy (DTP), ke kterým má přístup každý (dříve to bylo speciální řemeslo).

Několik zásad typografie

→ zásada pro dobrou čitelnost textu

- není vhodné používat hodně druhů písem (nejvíce dva a aby spolu ladili a aby byli vzájemně kontrastní)

- požívání nepatkových (nadpis) a patkových (text) písem (patková písma jsou lépe čitelná v textu)

- s rozmyslem používat verzálky (velká písmena - obtížnější ke čtení)

- čitelnost lze ovlivnit i velikostí písma (čím kratší řádek, tím menší velikost písma můžeme použít)

- proklad písma (vzdálenost řádků) také ovlivňuje čitelnost písma

- uvážlivě volit velikosti nadpisů (ne vždy může být vhodné velké tučné písmo jako nadpis)

- zvýrazňování některých slov - doporučuje se zvýrazňovat kurzívou, případně tučným písmem; k zvýrazňování se může použít tzv. p r o s t r k á v á n í (zvýšený počet mezer)

→ zásady vhodného členění textu

Témata, do kterých materiál patří