krátké shrnutí celé literatury upravené
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Preromantismus a romantismus -preromantismus- konec 18. století a začátek 19., dovětek za klasicismem a osvícenstvím a před romantismem,
velká citovost až sentimentalismus (člověk si vše moc bere), návrat k přírodě
-romantismus- 1. polovina 19. století, v Čechách se kryje s 3. fází NO=30. léta 19. století, od slova román=romantický,
vznikl v Německu- vznikaly romantické školy=> Anglie; důraz na individualitu autora (tvůrčí svoboda), citové a
subjektivní umění (postavy jednají a základě citů a vášní), rozpor mezi snem a skutečností (morálka lidí zaostává nad
rozvojem světa), autoři hledají únik ze smutné reality (exotické krajiny, láska, nadreál, snaha o boj, únik k národu a
lidu), romantický hrdina- často splývá s autorem, je výjimečný, stojí na pokraji společnosti a je z ní vyřazen, není
přijímán, je netypický, většinou nešťastná láska, není společností pochopen- on ji pohrdá; kat, loupežník
Realismus a naturalismus -realismus- 19. století Anglie, Francie, Rusko, v Čechách 60. léta 19. století, od slova realis= skutečný- co nejpřesněji
zachytit skutečnost tak, jak je, ovlivněna pozitivismem (skutečné je to, co můžu vnímat smysly), komplexní zobrazení
společnosti, zachytit realitu ve vývoji (postavy se vyvíjejí), píše se hlavně román, typizace (ukazuje typickou postavu
pro danou dobu a vrstvu), autor není v díle přímo účasten (pouze pozorovatel, ne tolik autobiografie)
-naturalismus- natura=příroda, upřednostňuje biologické stránky člověka (pudy, přírodní rysy, existence člověka),
zobrazuje společnost, ale nedospívá k typizaci, autor není přímým účastníkem děje, zdůrazňuje vliv prostředí a
2
dědičnosti člověk (člověk se nedá změnit výchovou), hrdinové z nejchudších vrstev, nemají dobré podmínky pro život,
sociální problémy=> beznaděj čtenáře
Literární moderna (symbolismus, impresionismus, dekadence)- konec 19. století-impresionismus- původ ve výtvarném umění podle Moneta, imprese=dojem, síla okamžiku, smyslové vnímání,
zachycení atmosféry okamžiku, velká lyričnost básní; A. Sova
-symbolismus- vzniká jako reakce na impresionismus, skutečnost zobrazuje pomocí symbolů- ten je většinou
mnohoznačný (čtenář si pod symbolem představí podle sebe), není tak citový, více působí na rozum, metafory, typický
je volný verš, hudebnost; O. Březina, K. Hlaváček
-dekadence- dekadence=úpadek, neklade si za cíl zůstat na vždy, cíl je vyjádřit odpor proti měšťácké morálce,
pokrytectví, konvenčnost, chtějí vybočovat, šokovat nezvyklostí poezie; J. Deml, K. Hlaváček
*-civilismus- počátek 20. století, nejmladší, zaměřuje se na každodenní věci moderního života, práce, život, snaží se v
nich vidět velikost, zdůrazňuje družnost lidí, obdiv k technice (i obava ze zneužití), verš se prozaizuje; Neruda (Písně
kosmické), W. Witman, Fráňa Šrámek