KULIČKA -Literatura maturita koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
učiní, druhý den při odjezdu zahrnou K. opět pohrdáním. K. si nestačila vzít jídlo na další cestu, spolucestující, které předtím
hostila, jí ze svého nedají nic.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Nerozsáhlá novela je psána spisovným jazykem (konverzaci vedou převážně příslušníci vyšší vrstvy), v promluvách postav se však
objevují hanlivé a vulgární výrazy (ta děvka směrem ke Kuličce). Jazykovou komiku lze spatřovat v promluvě pruského důstojníka,
který hovořil nedokonalou francouzštinou, resp. v překladu češtinou („Co si pšejete?“ „..to je šecko...“ ).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Tradiční téma morálně poskvrněné prostitutky je použito k ironickému položení otázky, kdo je vlastně ve společnosti nemorální:
zda Kulička, nebo příslušníci vyšší vrstvy. Pod falešným vlastenectvím „slušných obyvatel“ prosvítá pouhý egoismus, zbabělost
(útěk před nepřítelem) a bezcitnost. Autor se snažil zachytit francouzskou společnost v pohnuté době prusko-francouzské války
(1870 – 1871, výrazné vítězství Pruska).
GUY DE MAUPASSANT
KULIČKA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Kulička
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
I když byla Alžběta Roussetová ženou z okraje společnosti, vynikala nad ostatními cestujícími oddaným vlastenectvím, citem a