KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
lásky nebo nelásky). Na druhé straně sbírka nese motivy vlastenectví.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Oproti jiným romantickým hrdinům (např. Vilémovi z Máchova Máje) Erbenovi jedinci nepředstavují rozpolcené jedince bouřící se
vůči světu, společnosti či životu. Erbenovi hrdinové jsou dokola obklopeni nepřátelskými silami a vázáni neúprosnými mravními
zákony. Svůj osud smířlivě přijímají, ať je dobrý či špatný. Vinu následuje trest, který pokorně snášejí. Ve sbírce zaujímají čelní
místo ženské hrdinky, jež v Erbenově pojetí plní předně poslání matky (Kytice, Polednice, Zlatý kolovrat, Vodník).
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Romantismus / Romantismus v české literatuře
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 3 z 3 / Kytice z pověstí národních
1 Citace a novější doporučená literatura ke studiu: Ivana DOROVSKÁ, Maturita 2011, Český jazyk a literatura (základní úroveň), Brno 2011; Vladimír FORST, Tisíc let české poezie II. Česká poezie XIX. století, Praha 1974, s.
211; Iveta HAVLÍČKOVÁ a kol., Odmaturuj z literatury 2, Brno 2004, s. 47; Milan HOŠEK a kol., Maturita 2012, Český jazyk a literatura (základní úroveň), Brno 2012; Marie SOCHROVÁ, Čtenářský deník k Literatuře