Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4.ročník, klasická a valenční syntax, větné celky, slohotvorní činitelé, slohové postupy, útvary a funkční styly

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

13. KLASICKÁ A VALENČNÍ SYNTAX

a) Klasická syntax

- v centru věty stojí základní skladební dvojicePODMĚT a PŘÍSUDEK

- ostatní větné členy jsou závislé na podmětu a na přísudku – pojí se k nim (předmět, přívlastek, příslovečné určení, doplněk)

b) Valenční syntax

- v centru věty stojí určité sloveso, ostatní členy jsou přítomny na základě slovesné valence

Valence = schopnost slovesa vázat na sebe určitý počet větných členů

Chlapec lomcoval klikou.

Kateřina se ocitla v lese.

- základní skladební dvojice nemá smysl – Chlapec lomcoval, Kateřina se ocitla

- výrazy v lese a klikou nelze od dvojic odtrhnut

14. VĚTNÉ CELKY

- větný celek může tvořit různý počet vět

- počet vět poznáme podle počtu přísudků – v každé větě je pouze jeden

1 přísudek = 1 věta → věta jednoduchá

Více přísudků = více vět → souvětí

15. SOUSTAVA ČESKÝCH HLÁSEK

a) Samohlásky (vokály)

- a, e, i , o, u, i, á, é, í, ó, ú, í

Dvojhláska (diftong)

- ou, au, eu

- klouzat, pauza, euro

b) Souhlásky (konsonanty)

tvrdé – h, ch, k, r, d, t, n

měkké - ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň

obojetné – b, f, l, m, p, s, v, z

znělé – b, d, ď, g, v, z, ž, h → souhlásky párové, liší se pouze svou znělostí

neznělé – p, t, ť, k, f, s, š, ch

nepárové – nemají znělý nebo neznělý protějšek

znělé - m, n, ň, j, l, r

neznělé - c, č

16. SUBJEKTIVNÍ A OBJEKTIVNÍ SLOHOTVORNÍ ČINITELÉ

Slohotvorní činitelé = podmínky ovlivňující výstavbu projevu

  1. Subjektivní

- je podmíněn osobností autora, věkem, pohlavím, vzděláním

- nejnápadnější rozdíly jsou v individuálním stylu různých autorů umělecké literatury (např. styl K. Čapka nebo V. Vančury)

  1. Objektivní

- nejsou ovlivněny osobností

- autor k nim musí přihlížet

Můžeme je rozdělit na:

funkce – zaměření projevu, cíl na který chce poukázat

forma projevu – projev psaný nebo mluvený

místo na, kterém se projev uskutečňuje – projev veřejný nebo soukromý

kontakt s adresátem – přímý (např. veřejný projev) nebo nepřímý (např. formou rozhlasu)

počet mluvčích – monolog (jeden mluvčí) nebo dialog (dva a více mluvčích)

17. SLOHOVÉ POSTUPY, ÚTVARY, FUNKČNÍ STYLY

Slohový útvar = konkrétní výsledek použití jednoho nebo více slohových postupů

- je to ucelená, obsahově i formálně uzavřená textová jednotka

Slohový postup = způsob ztvárnění tématu jako celku vzhledem k cíli projevu

Rozlišujeme je na: informační, vyprávěcí, popisný, výkladový a úvahový

  1. Informační

- nejjednodušší

- konstatuje fakta (co, kde, kdy)

- podává sdělení

- uplatňuje se zejména ve funkčním stylu prostěsdělovacím (zpráva, dopis, oznámení), administrativním (žádost), publicistickém (zpráva, reklama)

  1. Vyprávěcí

- podává průběh jedinečného děje od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení děje

Témata, do kterých materiál patří