5. Revizor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Revizor – Nikolaj Vasiljevič Gogol
Analýza uměleckého textu:
I. část:
Zasazení výňatku do kontextu díla: ?
Téma: očekávaný příjezd revizora z Petrohradu, satirický obraz zkorumpované a povrchní byrokracie, kritika vyšších společenských vrstev
Motiv: úplatky, kontrola, maloměšťáctví, přetvářka, hloupost lidí
Časoprostor: malé městečko v Rusku za doby Mikuláše I., 1.pol. 19.stol – jeden den
Kompoziční výstavba: chronologická (5 dějství)
Druh / žánr: drama/satirická komedie
II. část:
Vypravěč/lyrický subjekt: u dramat se neurčuje
Postavy a jejich charakteristika:
Hl.p.: Ivan Alexandrovič Chlestakov – bezvýznamný úředník, je mylně považován za revizora, využívá byrokratické paniky. Začne si hrát na mocného, rychle se do role vžije a užívá si ji
Osip – Chlestakův sluha. Rád káže mravy, důvtipnější než jeho pán
Anton Antonovič – hejtman města, podlézavý, úplatný. Ze strachu jedná bezhlavě, lže, má strach z kontroly
Dobčinskyj a Bobčinskij – zemané (šlechtický stav nejnižšího stupně) – roznášejí po městě zprávy
Anna Andrejevna – manželka hejtmana, venkovská koketa, zvědavá, chlubivá, povrchní
Marie Antonovna – dcera hejtmana, chtějí ji provdat za Chlestakova
Soudce – snaží se dělat chytrého, uplatitelný
Špelin – poštmistr, prostoduchý, nesoustředěný, tajně rozlepuje a čte cizí dopisy
Vyprávěcí způsoby: nevlastní přímá řeč, scénické poznámky
Typy promluv: dialogy, monology
Jazykové prostředky: neutrální, hovorová, nespisovná (von, pěknej, vokno; citově zabarvená)
III. část:
Jazykové prostředky a jejich fce ve výňatku: ?
Tropy a figury a jejich fce ve výňatku: ?
Literárněhistorický kontext:
O autorovy: (1809-1852)
Rusko, narozen na Ukrajině
Prozaik, dramatik, publicista, profesor historie v Petrohradě
Ostře satirická díla, smysl pro humor
Zobrazuje ruskou spol. deformovanou byrokratismem (úředničením, úsilí pro získání funkce a moci) – výsměch úplatným úředníkům
Geniálně popisuje tehdejšího člověka = bídnost bídného člověka
Další autorova díla: Večery na vesnici blízko Dikaňky, Taras Bulba (romantismus); Mrtvé duše (realismus)
Kontext autorovy tvorby: hra uvedena 1836, jeho vrcholné dílo, ale také vrcholné dílo celého realismu. Dílo je dodnes aktuální (poukazuje na korupci, nevzdělanost, donašečství…)
Literární / obecně kulturní kontext:
Další autoři: Rusko – L. N. Tolstoj (Anna Karenina), F. M. Dostojevskij (Zločin a trest), A. P. Čechov (Tři sestry); Anglie – Charles Dickens; Francie – Standhal, Honoré de Balzac
Století, ve kterém tvořil: 2.pol. 19.stol
Literární a kulturní zařazení: romantismus (na začátku kariéry), realismus (= pravdivý obraz současnosti, typizace, kritika nedostatků ve společnosti, autoři upřednostňují součastnost před minulostí)
Děj:
Do malého provinčního městečka pronikne zpráva o tajném příjezdu revizora z Petrohradu. To zcela vyvede z rovnováhy místní úředníky i ostatní činitele, kteří mají špatné svědomí kvůli různým podvodům. Jsou neschopní a berou úplatky. Domnělým revizorem je petrohradský úředníček Ivan Alexandrovič Chlestakov, jenž se v městečku zastavuje na cestě ke svému otci. V hostinci, kde bydlí, nemá čím zaplatit, protože veškeré své peníze prohrál v kartách. Proto mu nevadí, že ho pokládají za revizora. Společně s vypočítavým sluhou Osipem dokonale využije situace. Všichni ho podlézavě obskakují, je všude zván, na jeho počest je pořádána večeře, jsou mu nabízeny peníze, hejtman mu dokonce chce dát ruku své dcery.
Chlestakov odjíždí ve chvíli, kdy se začíná obávat prozrazení. Občané se dozvídají, že přijíždí skutečný revizor. Konečná scéna ukazuje jejich kamenné tváře. Celý děj se odehrává v rozmezí 24 hodin.