(9)K.J. Erben - Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Karel Jaromír Erben - Kytice
Období: Romantismus v české literatuře (přelom 18. / 19. st.)
rozpor mezi člověkem (hrdinou) a skutečností, ideálem a realitou
klade důraz na city
romantický hrdina se nepodřizuje zákonům, staví se proti společnosti, vzbouřenec
ocitá se na okraji společnosti => bývá nešťastně zamilovaný
V 30. letech 19. stol, zbrzděn národním obrozením. Zaměření na český folklor, začíná ustupovat východní ráz literatury. Vznikají díla, která čtenáře mají zaujmout a pobavit (tzv. knížky lidového čtení). Umělci zastávají názor, že je potřeba držet krok s Evropou.
Znaky romantismu:
podstatou je člověk uzavřený okolnímu světu
důraz na city a fantazii
hlavní hrdina bývá výjimečný a autor se s ním ztotožňuje
pocit osamění, odcizenosti, skepse
obdiv k minulosti, mystice, k přírodě, exotice, únik do vlastního nitra, odvrací se od reality
časté téma: nešťastná láska
Další autoři :
Mácha (Máj)
Karel Sabina
Josef Kajetán Tyl ( Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka)
Victor Hugo
Walter Scott
Autor: Karel Jaromír Erben (1811 - 1870)
právník, básník, novinář, vědec,
sběratel českých lidových písní a pohádek
onemocněl plicní nemocí, později tuberkulózou – na tyto nemoci zemřel
jeho hrdinové – trest je pro ně samozřejmý po každém provinění, v jeho básních se opakují témata viny a trestu
Další díla:
České pohádky
Písně národní v Čechách
Sebrané spisy Jana Husa
Dílo:
Název: Kytice z pověstí národníchSměr: RomantismusDruh: lyrika, epikaForma: poezieŽánr: balada
Dělení: 13 balad
Doba a místo děje: neurčité (les, chalupa, jezero), neurčitý čas
Témata jednotlivých se liší, ale jejich pořadí Erben důsledně promyslel:
První a poslední báseň Kytice a Věštkyně byly inspirovány lidovou slovesností. V Kytici se mrtvá matka vrací ke svým dětem v podobě kvítku mateřídoušky, ze kterého chlapec uváže kytici a pošle ji nějaké dívce do širých krajů. Věštkyně předpovídá české zemi budoucnost, snaží se povzbudit národ.
Druhá a předposlední báseň Poklad a Dceřina kletba ukazují porušení vztahu matky a dítěte. V Pokladu matka na chvíli zapomene na dítě kvůli pokladu a je potrestána tím, že dítě zůstane rok uvězněno v hoře s pokladem. V Dceřině kletbě žena zabila své dítě a jde se oběsit. Svému partnerovi i matce zanechává kletbu, protože i je viní ze svého osudu.
Třetí a třetí báseň od konce Svatební košile a Vrba jsou na téma proměny člověka. Ve Svatební košili dívka čeká na návrat svého milého z vojny. Ten se vrátí, ale již jako upír. Chce se se svou milou oženit, letí s ní na hřbitov a cestou se snaží zbavit ji všech svatých věcí. Na hřbitově mu dívka utíká do stavení s umrlcem, prožije hroznou noc a vysvobodí ji až zakokrhání kohouta. Vrba pojednává o ženě, která přes den žije se svým mužem a v noci je vrbou. Manžel ji chce jen pro sebe a vrbu pokácí. Tím svou ženu zabije. Z vrbového proutí proto vyrobí kolébku pro syna a zbytek proutí zasadí kolem potoka, aby mohl být syn se svou matkou.