Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Autoři a směry v literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

• Vítězslav Hálek – Večerní písně

• Karolína Světlá – Hubička, Frantina

• Jakub Arbes – Štrajchpudlíci

Ruchovci:

• Svatopluk Čech – Výlety pana Broučka

Eliška Krásnohorská – Z máje žití

Josef V. Sládek – Jiskry na moři

Lumírovci:

• Jaroslav Vrchlický – Dojmy a rozmary, Noc na Karlštejně

• Julius Zeyer – Vyšehrad, Radůz a Mahulena.

Realismus v české próze a dramatu 80.-90.let 19. stol.

Alois Jirásek – Staré pověsti české

Karel V. Rais – Výminkáři

Ladislav Stroupežnický – Naši furianti

Mrštíkové – Maryša

LITERÁRNÍ MODERNA (konec 19. stol - začátek 20. stol.):

Impresionismus:

• posílení lyričnosti a hudebnosti verše, intimní a přírodní poezie, náznaky, popisování emocí a nálad

Dekadence (úpadek):

pocity marnosti, nudy, prázdnoty, zklamání a beznaděje jednotlivce

Symbolismus:

• rozvoj básnické obraznosti a důraz na hudebnost, což vedlo k nesrozumitelnosti a nepochopitelnosti jejich náznaků, básník se snaží hlavně zapůsobit na úkor pochopení

Autoři:

Francie:

Paul Verlaine - Moudrost (prokletý básník, symbolista)

• Charles Baudelaire - Květy zla (prokletý básník, symbolista)

• Arthur Rimbaud - Iluminace (prokletý básník, dekadent a symbolista)

• Anglie:

• Oscar Wilde - Obraz Doriana Graye (dekadent)

Česko:

Antonín Sova - Zlomená duše, Ivův román (symbolista, impresionista)

Karel Hlaváček - Pozdě k ránu (symbolista, dekadent)

Otakar Březina - Tajemné dálky, Ruce (symbolista)

Protispolečenští buřiči:

• Petr Bezruč - Slezské písně

Viktor Dyk - Krysař

K. Neumann - Rudé zpěvy

Fráňa Šrámek - Života bído

Gellner - Radosti života

Karel Toman - Pohádky krve

LITERATURA 1. POL. 20. STOLETÍ

Vitalismus:

• vyprovokovaný skončením války, oslavuje život s jeho základními krásami, smyslové opojení, citové prožití prosté existence

Expresionismus:

• nejsilnější v Německu, soustředění na citové stavy, projevy lidské psychiky, které vyplývají z nejistoty člověka v chaotickém světě, díla plná zoufalství, bolesti

Dadaismus:

• autoři žádali zrušení literárních konvencí, prosazovali návrat spontánnosti, která vedla k naivitě a jistému primitivismu, hlavními principy náhoda, rozbití tradic a norem, mystifikace

Surrealismus:

• přepis podvědomí, což nutí čtenáře si představit stav spisovatele, básně se nerýmují, tvorba založena na podvědomí, snech – teoreticky podloženo učením S. Freuda, K. Biebla

Kubismus:

není rozhodující význam ani melodičnost ale obraz, důraz byl kladen na dynamiku a fantasii, hlavní znak volná asociace představ

Ztracená generace:

Spisovatelé zažili 1. světovou válku a ve svých dílech zobrazovali její skutečnost, vyjadřují pocity vojáků po návratu z války (duševně zmrzačeni a problém se zařazením do společnosti), stavění hrdinů do nebezpečných situací, kde prokazují svůj charakter

Témata, do kterých materiál patří