Autoři a směry v literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Vítězslav Hálek – Večerní písně
• Karolína Světlá – Hubička, Frantina
• Jakub Arbes – Štrajchpudlíci
Ruchovci:
• Svatopluk Čech – Výlety pana Broučka
Eliška Krásnohorská – Z máje žití
Josef V. Sládek – Jiskry na moři
Lumírovci:
• Jaroslav Vrchlický – Dojmy a rozmary, Noc na Karlštejně
• Julius Zeyer – Vyšehrad, Radůz a Mahulena.
Realismus v české próze a dramatu 80.-90.let 19. stol.
Alois Jirásek – Staré pověsti české
Karel V. Rais – Výminkáři
Ladislav Stroupežnický – Naši furianti
Mrštíkové – Maryša
LITERÁRNÍ MODERNA (konec 19. stol - začátek 20. stol.):
• Impresionismus:
• posílení lyričnosti a hudebnosti verše, intimní a přírodní poezie, náznaky, popisování emocí a nálad
• Dekadence (úpadek):
pocity marnosti, nudy, prázdnoty, zklamání a beznaděje jednotlivce
Symbolismus:
• rozvoj básnické obraznosti a důraz na hudebnost, což vedlo k nesrozumitelnosti a nepochopitelnosti jejich náznaků, básník se snaží hlavně zapůsobit na úkor pochopení
Autoři:
Francie:
Paul Verlaine - Moudrost (prokletý básník, symbolista)
• Charles Baudelaire - Květy zla (prokletý básník, symbolista)
• Arthur Rimbaud - Iluminace (prokletý básník, dekadent a symbolista)
• Anglie:
• Oscar Wilde - Obraz Doriana Graye (dekadent)
Česko:
Antonín Sova - Zlomená duše, Ivův román (symbolista, impresionista)
Karel Hlaváček - Pozdě k ránu (symbolista, dekadent)
Otakar Březina - Tajemné dálky, Ruce (symbolista)
• Protispolečenští buřiči:
• Petr Bezruč - Slezské písně
Viktor Dyk - Krysař
K. Neumann - Rudé zpěvy
Fráňa Šrámek - Života bído
Gellner - Radosti života
Karel Toman - Pohádky krve
LITERATURA 1. POL. 20. STOLETÍ
Vitalismus:
• vyprovokovaný skončením války, oslavuje život s jeho základními krásami, smyslové opojení, citové prožití prosté existence
Expresionismus:
• nejsilnější v Německu, soustředění na citové stavy, projevy lidské psychiky, které vyplývají z nejistoty člověka v chaotickém světě, díla plná zoufalství, bolesti
• Dadaismus:
• autoři žádali zrušení literárních konvencí, prosazovali návrat spontánnosti, která vedla k naivitě a jistému primitivismu, hlavními principy náhoda, rozbití tradic a norem, mystifikace
Surrealismus:
• přepis podvědomí, což nutí čtenáře si představit stav spisovatele, básně se nerýmují, tvorba založena na podvědomí, snech – teoreticky podloženo učením S. Freuda, K. Biebla
• Kubismus:
není rozhodující význam ani melodičnost ale obraz, důraz byl kladen na dynamiku a fantasii, hlavní znak volná asociace představ
Ztracená generace:
Spisovatelé zažili 1. světovou válku a ve svých dílech zobrazovali její skutečnost, vyjadřují pocity vojáků po návratu z války (duševně zmrzačeni a problém se zařazením do společnosti), stavění hrdinů do nebezpečných situací, kde prokazují svůj charakter