MÁJOVÝ SEN - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Májový sen
Pozn.: Pro četbu a interpretaci je nejvhodnější vydání: Zdeňka TICHÁ, Spisování slavného frejíře, Praha 1978, s. 39 – 42 
 
Co potřebuji ke studiu/přípravě:  
 studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
 na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu  ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o 
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny) 
 
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!) 
 
 
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY  (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)    
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o lyrickoepický druh (?), podle formy textu o poezii (?). Žánrově je dílo milostnou 
básnickou skladbou. 
 
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): V úvodu  vstupujeme  do  rozepsaného  textu,  kterému  chybí  začátek.  Vypravěč  děkuje  bohu  za  radost  a  mladost,  pak  se  vrací 
k původní  řeči.  Hovoří  o  začátku  léta,  o  měsíci  květnu,  kdy  ožívají  všechny  rostliny,  a  všechno  připomíná  ráj.  Poté  se  vypravěč 
obrací ke čtenáři a začíná vyprávět svůj příběh: Když se unavil s přáteli při zábavě, šel do svého pokoje, ulehl do bohatě ustlaného 
lože, usnul a začal mít sen. Ve snu k němu přichází paní, kterou nabádá, aby se svlékla a lehla si k němu, jinak že shoří (vášní). Ona 
mu vyčítá, že ji chce zbavit cti a že se neohlíží na její urozenost, čest a víru. Ten však oponuje, že její čest je v jejích rukách; zároveň 
paní zahrnuje lichotkami a nabádá, aby si přilehla.  Paní se svlékne do naha  a  mládenec-vypravěč je ohromen krásou jejího těla. 
Ulehne s ní a vybízí ji k rozložení kolen… V tom se ale tak silně opře o postel, že následný hluk vyděsí psíčka ležícího pod postelí, 
který  zasténáním  mládence-vypravěče  probudí.  Je  zarmoucen,  že  vše  bylo  jen  snem.  V závěru  radí  čtenáři,  aby  si  udržel  svou 
krásnou ženu a věřil jí, a pakliže jí nevěří, ať ji „v hrsti chová“.  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  V textu skladby se ve větší míře objevují archaické tvary slov. Jazyk je spisovný, využívá např. zdrobnělin (srdéčko, ženčičko). Verše 
nemají  pevný  počet  slabik  (bezrozměrný  verš),  text  připomíná  prózu.  Dialogy  mládence  a  paní  jsou  uvozovány  přímou  řečí. 
Umělecké jazykové prostředky a celé vyjadřování je kultivované, avšak ne náročné na četbu a interpretaci. Skladba je fragmentem 
–  nedochovala  se  celá.  Můžeme  ji  rozčlenit  na  dvě  dějové  linie.  První  představuje  dobu  před  usnutím  a  po  probuzení,  druhou 
dějovou linii zastupuje samotný sen.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Skladba v sobě nese milostné a erotické motivy. Humanistický autor do popředí staví důraz na tělesné požitky, ukazuje odvrat od 
středověké morálky, a tím i proměnu myšlení. Skladba je postavena na zdůrazňování smyslu pro čest (neustále připomínaný  paní) 
a velikosti citu, vášně a lásky, která je srovnávána s palčivostí ohně (v promluvách mládence-vypravěče).  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Optimistický vypravěč i mládenec ztělesňují ve skladbě renesanční lidi, oddávající se veselosti, lásce a erotice. Ženu (paní) vidí jako 
nejkrásnější stvoření na světě. Protože jí jde o čest, stojí dokonce mravně výše než zamilovaný mládenec.  
