marketing úvod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.
Úvod do marketingu
Marketing má mnoho definicí
Zjednodušeně říkáme, že je to nauka o trhu
Má své opodstatnění, především v případě nasyceného trhu=> N>P
Jiná definice říká že je to postup předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníků.
V průběhu vývoje marketingu se vyvinuly tyto podnikatelské postupy, kterým říkáme podnikatelské koncepce=> Patří sem: Výrobní, Výrobková, Prodejní, Marketingová, Sociální- společenská
1.-> Výrobní podnikatelská koncepce- Období 1900-1920
Podmětem byla průmyslová revoluce-> Začíná strojová výroba.
Hlavní myšlenka-> Vyrob co nejlevněji, a prodáš.
Cíl koncepce: Důraz na nízké výrobní náklady. ( Má nižší zisk.)
Dostupnost zboží za nízkou cenu
Hlavní představitelé-> Tomáš Baťa, Hendrich Ford
2.-> Výrobková-
20. léta 20.stol vrcholí kolem světové hospodářské krize (1929) doznívá ve 40.letech 20.stol.
Orientace na movité zákazníky- vyrábí se méně, spíše podle individuálního přání.
Snaha o kvalitu-> Cena je vyšší
Základníúvaha-> Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde.
Tato koncepce vede k tzv. MARKETINGOVÉ KRÁTKOZRAKOSTI=> Výrobce je do výrobku zamilován, snaží se ho neustále zdokonalovat => VYSOKÁ CENA, SLOŽITÁ OBSLUHA
I dnes se s tím setkáváme -> AUTA, SPOTŘEBIČE....
3. Prodejní podnikatelská koncepce-
Období 1940-50. léta 20.stol vrcholí po 2. světové válce
Nastává poválečná obnova, hospodářství roste, výroba se stává masovou (Roste konkurence).
Tato koncepce využívá nová mědia zejména tiskoviny, rozhlas, televize.
Základníúvaha koncepce-> Pokud je výrobek podpořen reklamou, snáze se prodá. (reklamy se objevují všude.)
Cílem je prodat, co je vyrobeno, a za každou cenu přesvědčit zákazníka o koupi
Tato koncepce může mít i agresivní projevy
4. Marketingová
1970- Válečná obnova dokončena, trhy začínají být přesyceny. Docházi ke krizím z nadvýrovy.
Tato koncepce přichází s novým postupem
Základní myšlenka: Nejdříve poznej svého zákazníka, a poté vyráběj.
Významný Bill Gates, Steve Jobs
Užívá se průzkum trhu- DOTAZNÍKY
Cíl-> získat zákazníka a udržet si ho ( Poskytuje se mu servis)
Podniky a podnikatelé si zároveň uvědomují, že je pro ně důležitý i zaměstnanec, zavádí se benefity.
5. Sociální- Společenská
Uplatňuje se dosud
Je to uvědomění si ekologických dopadů výroby
Snaha dát do rovnováhy cíle a přání-> Podniku (vyšší zisk a výnos) X Zákazníka ( nižší cena)
X Společnosti (lidství)
EKOLOGIE
Hlavní myšlenka: Inteligentní spotřeba, Podniky, které tuto koncepci vyznávají používají recyklovatelné materiály, šetrné výrobní postupy, podporují výrobce v danných zemích
Fair trade- Provádí nadační a sponzorovannou činnost vznikají ekologická hnutí a různé organizace na ochranu přírody.