Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NA VLNÁCH TSF - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (650.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

JAROSLAV SEIFERT   

NA VLNÁCH TSF        

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Na vlnách TSF       

Pestrost  a  mnohotvárnost  moderního  světa  dokládají  i  další  motivy  –  cirkus,  jazzbandy,  klauni,  tanečnice,  tenis,  moderní  věda 
zosobněná Edisonovou žárovkou či telefonem, ale i revoluce. Lásku vnímá básník jako hru plnou něhy a erotiky, smyslového zaujetí 
ženským tělem (báseň Počitadlo).  
Báseň  Básník: Seifert  ironicky hovoří o mladých básnících,  kteří život  ještě ani nezačali,  a  už  mluví o životních  strastech, smrti a 
ztraceném mládí. 
Báseň Vějíř: Žertovná báseň jinotajně mluvící o proměně ženské krásy a procesu stárnutí, kterého se všechny ženy tak bojí. Jako 
alegorický prvek zvolil básník vějíř, který nejdříve ukrývá ruměnec na dívčích tvářích, posléze koketní oči a hluboké vzdechy, potom 
trpký úsměv a úplně nakonec vrásky. 
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Básnická  sbírka  je  uvedena  dvěma  programovými  básněmi  a  je  rozdělena  do  dvou  částí:  Svatební  cesta,  Zmrzlé  ananasy  a  jiné 
lyrické anekdoty. Inspiraci  jazykovou i kompoziční našel Seifert  v díle  Guillauma  Apollinaira. Po jeho  vzoru užívá  volný verš (?) a 
vytváří  překvapivé  asociace.  Zároveň  osobitým  způsobem  užívá  forem  obrazové  básně  (kaligramů)  a  lyrických  básní  s vtipně 
vyhrocenými  pointami.  Spojuje  i  nesourodé  významy,  rozvíjí  hru  se  slovy,  využívá  cizích  jazyků,  uvolňuje  ustálená  spojení  a 
hromadí  paradoxy.  Základním  principem  Seifertových  asociací  (představ)  jsou  metafory  (např.  dívčí  prsa  –  jablka;  stoleček 
v kavárně – spící plameňák na jedné noze), metonymie (např. déšť – parfém oblohy), hry s polysémií a homonymií slov (vlny moře 
– vlny vlasů). Působivě využívá i oxymóron (život bez lásky jako telegrafie bez drátů, létadla bez motoru).  
Velmi důležitou úlohu hraje také vizuální stránka knihy, v níž je kladen důraz na různou velikost, umístění a typ písma (typografii 
vytvořil Karel Teige).  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří