NA VLNÁCH TSF - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JAROSLAV SEIFERT
NA VLNÁCH TSF
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Na vlnách TSF
Pestrost a mnohotvárnost moderního světa dokládají i další motivy – cirkus, jazzbandy, klauni, tanečnice, tenis, moderní věda
zosobněná Edisonovou žárovkou či telefonem, ale i revoluce. Lásku vnímá básník jako hru plnou něhy a erotiky, smyslového zaujetí
ženským tělem (báseň Počitadlo).
Báseň Básník: Seifert ironicky hovoří o mladých básnících, kteří život ještě ani nezačali, a už mluví o životních strastech, smrti a
ztraceném mládí.
Báseň Vějíř: Žertovná báseň jinotajně mluvící o proměně ženské krásy a procesu stárnutí, kterého se všechny ženy tak bojí. Jako
alegorický prvek zvolil básník vějíř, který nejdříve ukrývá ruměnec na dívčích tvářích, posléze koketní oči a hluboké vzdechy, potom
trpký úsměv a úplně nakonec vrásky.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Básnická sbírka je uvedena dvěma programovými básněmi a je rozdělena do dvou částí: Svatební cesta, Zmrzlé ananasy a jiné
lyrické anekdoty. Inspiraci jazykovou i kompoziční našel Seifert v díle Guillauma Apollinaira. Po jeho vzoru užívá volný verš (?) a
vytváří překvapivé asociace. Zároveň osobitým způsobem užívá forem obrazové básně (kaligramů) a lyrických básní s vtipně
vyhrocenými pointami. Spojuje i nesourodé významy, rozvíjí hru se slovy, využívá cizích jazyků, uvolňuje ustálená spojení a
hromadí paradoxy. Základním principem Seifertových asociací (představ) jsou metafory (např. dívčí prsa – jablka; stoleček
v kavárně – spící plameňák na jedné noze), metonymie (např. déšť – parfém oblohy), hry s polysémií a homonymií slov (vlny moře
– vlny vlasů). Působivě využívá i oxymóron (život bez lásky jako telegrafie bez drátů, létadla bez motoru).
Velmi důležitou úlohu hraje také vizuální stránka knihy, v níž je kladen důraz na různou velikost, umístění a typ písma (typografii
vytvořil Karel Teige).
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století