OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
BOHUMIL HRABAL
OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Ostře sledované vlaky
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Novela je vyprávěna v ich-formě z pohledu Miloše Hrmy. Podobně jako u Hrabalovy novely Obsluhoval jsem anglického krále je
patrná zvláštní výstavba textu (dlouhá souvětí, krátké izolované příběhy, které jsou propojené volnými asociacemi myšlenek –
prvek surrealismu). V přímé řeči i vyprávění se objevují vulgarismy a vulgární zdrobněliny (…a když jsme otevřeli oči, ona měla na
ústech takovou červenou kundičku a já taky, rozesmáli jsme se a od té doby jsme byli šťastni.); většina textu je však spisovná.
Typická jsou nečekaná přirovnání, absurdní až naturalistické scény (smrt dědečka Viléma).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy): Svůj příběh z doby okupace umístil Bohumil Hrabal na železniční stanici malého městečka. Autor velice dobře vystihl mentalitu
českého člověka, na jedné straně příliš opatrného, na druhé straně schopného, žádá-li to situace, odvážných činů. Hrdinství je zde
ale pojato zcela lidsky, nepateticky, vyrůstá spíše z osobní potřeby hlavního hrdiny prezentovat se svému okolí, být uznáván.
V novele se objevují typické hrabalovské motivy, které známe z jiných jeho děl (Obsluhoval jsem anglického krále): motiv
sebevraždy, erotické podtexty, outsider jako hlavní postava. Zajímavá je i symbolika jmen – výpravčí Hubička jako proutník.
V roce 1968 získal film Ostře sledované vlaky (1966, r. Jiří Menzel) Cenu Americké akademie filmových umění a věd Oscar za
nejlepší cizojazyčný film roku 1967. Americký týdeník Time zařadil tento film do stovky nejlepších filmů všech dob.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Ústředním příběhem prolínají i jiné drobné epizody s dalšími zajímavými figurkami: přednosta stanice, jenž neustále trpí rozporem,
zda jsou pro něho důležitější železniční povinnosti, loajálnost (tedy i povýšení), či pěstování holubů. Na první pohled vypadá
povrchně výpravčí Hubička, člověk známý sexuálními aférami, velký Milošův vzor, který (na rozdíl od přednosty) vůbec netouží po
jakémkoliv povýšení. Později se o něm dozvídáme, že již dlouho spolupracoval s odbojem, byl prostředníkem k sabotážím
německých vlaků.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století