GUI (grafické prvky, layouty, událostmi řízené programování)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
PAD Programování a databáze
Téma 17
Školní rok 2017/2018
1/1
Jan Švábík, V4D
GUI (grafické prvky, layouty,
událostmi řízené programování)
GUI (Graphical User Interface)
GUI slouží pro maximální usnadnění práce s programem koncovému uživateli. Zároveň mu má
umožnit se v aplikaci snadno vyznat a pochopit její funkce.
V programovacích jazycích pro newebové aplikace obvykle existují třídy nebo knihovny, které
vytvoření GUI umožňují, někdy dokonce právě pomocí GUI (Swing v Javě). V Javě například
nejnovější JavaFX, Swing nebo AWT.
Ve webových aplikacích se používá jazyků HTML a CSS.
Grafické prvky
Grafické prvky jsou prvky v aplikaci, s nimiž uživatel výsledné aplikace reálně interaguje –
tlačítka, textová pole, radio buttony a checkboxy či třeba select boxy (někdy nazývané jako combo
boxy).
Pokud programátor grafické prvky nenastyluje, mají obvykle velice podobný vzhled napříč všemi
platformami nebo operačními systémy, v případě, že jsou programátorem nastylovány nebo je
jejich funkce zdokonalena či rozšířena, mohou se od základní podoby naopak velice lišit.
Layouty
Layouty jsou návrhy celkového designu aplikace – rozvržení jejích prvků (menu, formuláře apod.).
Je možné je navrhovat absolutně či relativně.
Absolutní layout je takový, kde každý grafický prvek má v pixelech přesně definovanou svoji
pozici a velikost. Takový layout není responzivní (nepřizpůsobuje se velikosti displeje na zařízení).
U relativních layoutů je pak pozice udávána např. v procentech z šířky stránky nebo v procentech
z šířky prostoru pro daný prvek v rodičovském elementu. Relativní layout responzivní je.