Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PÁN PRSTENŮ - SPOLEČENSTVO PRSTENU - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (475.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

JOHN RONALD REUEL TOLKIEN     

PÁN PRSTENŮ: SPOLEČENSTVO PRSTENU     

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Pán prstenů: Společenstvo Prstenu              

Puklinách  osudu,  průrvě  ohnivé  hory  Orodruiny  (Hory  osudu).  Protože  se  nikdo  nechce  dobrovolně  do  tak  nebezpečného  místa 
vydat, nabídne se nakonec Frodo. Jeho nabídka je přijata a jsou mu ustanoveni společníci mající mu pomáhat na cestě: všichni jeho 
hobití  přátelé,  Aragorn,  Gandalf,  elf  Legolas,  trpaslík  Gimli  a  Boromir,  syn  vládnoucího  správce  Gondoru.  Družinu  (Společenstvo 
Prstenu) zavede cesta do  starobylé, nyní opuštěné podzemní trpasličí říše Morie, kde probudí démona  z  dávných časů, balroga. 
Gandalf,  dosavadní  vůdce  výpravy,  se  v  souboji  s  balrogem  zřítí  do  propasti,  zbylí  členové  družiny  uniknou  do  elfské  lesní  říše 
Lothlórien. Jeho vládce Celeborn s chotí Galadriel poskytnou výpravě pomoc, družina dále putuje po Velké řece Anduině divočinou 
na jih směrem ke gondorské říši. 
Před Rauroským vodopádem jsou poutníci nuceni opustit řeku, při tom se Boromir pokouší Frodovi sebrat prsten, po němž během 
cesty zatoužil. Vzápětí  je družina  napadena  skřety, plemenem ohavných služebníků Saurona, tito jsou však ve službách čaroděje 
Sarumana.  Děj  končí,  když  se  Frodo  rozhodne  po  zkušenosti  s  Boromirem  jít  do  Mordoru  sám  (se  Samem),  aby  Jeden  prsten 
nepokoušel i ostatní. 
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Tolkienův  dramatický  a  spletitý  příběh  o  kouzelném  prstenu,  který  hraje  klíčovou  roli  v urputném  boji  mezi  silami  dobra  a  zla 
v dávnověké  Středozemi,  volně  navazuje  na  populárního  Hobita  aneb  Cestu  tam  a  zase  zpátky.  Proti  svému  předchůdci  se  však 
rozbíhá do širšího dějového proudu, nabízejícího strhující příběh i pozoruhodné myšlenkové a jazykové bohatství. Autor pro svůj 
příběh vytvořil několik umělých jazyků (nejznámější z nich jsou dva elfí jazyky: quenijština a sindarština).  
Kniha  je  rozdělena  na  Tolkienovu  předmluvu,  prolog,  ve  kterém  vysvětluje  např.,  kdo  jsou  hobiti,  jak  je  uspořádán  Kraj,  a  dvě 
knihy.  V první  knize  se  příběh  rozčleňuje  do  12  kapitol  (např.  VIII  –  Mlha  padá  na  Mohylové  vrchy),  ve  druhé  je  kapitol  deset. 
Vyprávění je vedeno v er-formě. Kniha je doplněna mapami krajin.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Příběh  popisuje  světový  konflikt  dobra  se  zlem.  Úkolem  dobra  v  tomto  příběhu  je  zničit  Jeden  prsten,  který  ve  spojení  se  svým 
pánem Sauronem představuje děsivou ničivou sílu ohrožující celou Středozem. V knize sledujeme sjednocení mnoha národů a ras 
Středozemě v rozhodujícím zápase s Temným pánem Sauronem. V několika dějových liniích je představeno jak kolektivní hrdinství 
vojsk Západu, tak putování a individuální hrdinství jednotlivých členů Společenstva Prstenu. 
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Společenstvo  Prstenu  je  skupina  devíti  postav  reprezentujících  svobodné  národy  Středozemě.  Společenstvo  mělo  za  úkol  vést  a 
chránit hobita Froda Pytlíka na cestě k Hoře osudu v Mordoru, kde jedině se dá zničit Jeden prsten. Členy Společenstva byli hobiti 
Frodo Pytlík, Samvěd Křepelka (Sam), Peregrin Bral (Pipin), Smělmír Brandorád (Smíšek), lidé Aragorn, Boromir, elf Legolas, trpaslík 
Gimli a čaroděj Gandalf.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Evropská literatura 2. poloviny 20. století / Evropské literatury a literární směry 2. poloviny 
20. století (Velká Británie)    
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří