Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




R.U.R. - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (553.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KAREL ČAPEK   

R. U. R.     

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / R. U. R.    

Robotům se zatím podařilo vniknout do domu, všechny lidi pobili, jediného Alquista uchovali. Na něm žádají, aby objevil tajemství 
jejich výroby. Jeho úsilí přijít  na postup výroby je marné. Zato ale na dvou robotech, Heleně a Primovi, shledává cosi zvláštního, 
totiž, že se u nich začala projevovat láska, jeden o druhého má strach, vzájemně jim na sobě záleží. Alquist v nich spatřuje nové lidi 
(Adama a Evu), kteří budou schopni založit nové pokolení, a nechává je jít.  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Hra je uvedena delší předehrou – příjezd Heleny Gloryové na ostrov – a dále pokračuje ve třech dějstvích. Z hlediska slovní zásoby 
je hra význačná: novotvar robot pro hru vymyslel Čapkův bratr Josef. (Když označení pro umělé bytosti bratři vymýšleli, uvažovali 
ještě o novotvaru labor.) Všechny postavy, s výjimkou prosté a bohabojné Heleniny chůvy Nány, hovoří spisovně. Jejich mluva je 
srozumitelná (postrádá např. knižní obraty) a je přehledně členěna do spíše kratších větných celků. Kromě závěrečného Alquistova 
monologu je drama vybudováno na principu rychlých dialogů, které posunují děj dopředu.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Autor dramatem vyjádřil kritický postoj k přeceňování techniky, protest proti zmechanizování života  a odlidštění člověka. Námět 
hry byl v době svého vzniku (1920) aktuální: první světová válka vtiskla technice dvojznačnou roli – lidem pomáhá i zabíjí.  I když se 
děj hry odehrává v dokonalé budoucnosti, řeší problémy soudobosti. V souladu s pragmatismem staví Karel Čapek na první místo 
člověka a jeho osobní zodpovědnost za každý čin, tato osobní odpovědnost je zárukou morálního jednání. Autor dává lidstvu aspoň 
trochu naděje (láska Heleny a Prima a nový počátek).  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Ve  hře  není  propracována  individuální  psychologie  postav.  Hrdinové  zastupují  lidstvo  obecně,  mají  alegorickou  (jinotajnou)  a 
symbolickou  hodnotu,  vyjádřenou  už  svými  jmény:  Rossum  (rozum,  který  přivede  zkázu),  Domin  (z  lat.  dominus  –  pán,  bůh), 
Helena (Homérova Helena z trojské války – krásná a láskyplná), Alquist (asi z lat. aliquis – obyčejný člověk). Právě Alquist se stává 
nositelem pojetí lidství, mluvčím humanity proti technice. Za největší hodnotu považuje lidský život a práci.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří