R.U.R. - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KAREL ČAPEK
R. U. R.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / R. U. R.
Robotům se zatím podařilo vniknout do domu, všechny lidi pobili, jediného Alquista uchovali. Na něm žádají, aby objevil tajemství
jejich výroby. Jeho úsilí přijít na postup výroby je marné. Zato ale na dvou robotech, Heleně a Primovi, shledává cosi zvláštního,
totiž, že se u nich začala projevovat láska, jeden o druhého má strach, vzájemně jim na sobě záleží. Alquist v nich spatřuje nové lidi
(Adama a Evu), kteří budou schopni založit nové pokolení, a nechává je jít.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Hra je uvedena delší předehrou – příjezd Heleny Gloryové na ostrov – a dále pokračuje ve třech dějstvích. Z hlediska slovní zásoby
je hra význačná: novotvar robot pro hru vymyslel Čapkův bratr Josef. (Když označení pro umělé bytosti bratři vymýšleli, uvažovali
ještě o novotvaru labor.) Všechny postavy, s výjimkou prosté a bohabojné Heleniny chůvy Nány, hovoří spisovně. Jejich mluva je
srozumitelná (postrádá např. knižní obraty) a je přehledně členěna do spíše kratších větných celků. Kromě závěrečného Alquistova
monologu je drama vybudováno na principu rychlých dialogů, které posunují děj dopředu.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Autor dramatem vyjádřil kritický postoj k přeceňování techniky, protest proti zmechanizování života a odlidštění člověka. Námět
hry byl v době svého vzniku (1920) aktuální: první světová válka vtiskla technice dvojznačnou roli – lidem pomáhá i zabíjí. I když se
děj hry odehrává v dokonalé budoucnosti, řeší problémy soudobosti. V souladu s pragmatismem staví Karel Čapek na první místo
člověka a jeho osobní zodpovědnost za každý čin, tato osobní odpovědnost je zárukou morálního jednání. Autor dává lidstvu aspoň
trochu naděje (láska Heleny a Prima a nový počátek).
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Ve hře není propracována individuální psychologie postav. Hrdinové zastupují lidstvo obecně, mají alegorickou (jinotajnou) a
symbolickou hodnotu, vyjádřenou už svými jmény: Rossum (rozum, který přivede zkázu), Domin (z lat. dominus – pán, bůh),
Helena (Homérova Helena z trojské války – krásná a láskyplná), Alquist (asi z lat. aliquis – obyčejný člověk). Právě Alquist se stává
nositelem pojetí lidství, mluvčím humanity proti technice. Za největší hodnotu považuje lidský život a práci.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu