ROBINSON CRUSOE - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Robinson Crusoe
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Robinson pak viděl, jak nad hlavami divochů se mihla dřevěná palice, a jeden ze tří ubožáků se zhroutil mrtev k zemi. Divoši se na
něho vrhli s dlouhými noži. Dva zajatci stáli dosud za zády divochů. Tu jeden z oněch ubožáků využil toho, že si jich právě nikdo
nevšímá, a v prudkém běhu pádil k lesu.
(...)
Robinson přemýšlel, jaké by dal novému člověku jméno. Když šel kolem kalendářových stromů, aby zaznamenal dnešní den, počítal
dny a zjistil, že je právě pátek. V pátek zachránil tomuto člověku život. Ať se tedy jmenuje Pátek.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo dobrodružným
románem. Původní dílo Daniela Defoa převyprávěl a zásadně upravil český spisovatel Josef Věromír Pleva. Toto převyprávění je
předmětem naší interpretace.
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Příběh o mladém Robinsonu (pův. příjmení Kreutznauer) z Yorku, který touží po dobrodružství na moři. Navzdory otcova přání, aby
syn studoval, navštěvuje R. přístavní krčmy, kde poslouchá napínavá vyprávění námořníků. Potká starého přítele Martina, který mu
nabídne, aby odjeli na lodi do Londýna. Neodolá a bez požehnání rodičů odplouvá. Potkává kapitána Dubbleyho, s nímž odplouvá
do africké Guineje. Loď je přepadena piráty a Robinson je zajat a prodán do otroctví. Otrokář Abd el Mámí ze Salehu si R. oblíbil a
udělal z něho osobního sluhu. R. se zde spřátelí s černochem Xurym, obelstí správce otroků Muleje, a společně uprchnou. Dostali
se na španělskou obchodní loď plující do Brazílie. Po ztroskotání lodi se však jako jediný přeživší ocitá na opuštěném ostrově, kde je
nucen naučit se přežít. Díky jeho houževnatosti a pracovitosti se mu to podaří. (Základní události v době R. pobytu na ostrově:
poznávání ostrova, místní fauny a flóry; stromový kalendář, sluneční hodiny, zařizování jeskyně, ochočení kozy, požár ostrova,
oheň a jeho ztráta, výroba slunečníku, Rajské údolí, výroba hrnců, papoušek Andu, zemětřesení, stavba krbu a komína, nemoc,
pečení chleba, stavba člunu a výzkumná cesta podél ostrova, zkáza korábu a zisk potřebných věcí, psí přítel Rek, vysvobození a
vzdělávání divocha Pátka, přemožení lidožroutů a osvobození zajatců: Pátkova otce a Španěla Fernanda Lopeze, shledání s ostatní
posádkou kapitána Browna, dobytí pirátského korábu.) R. s kapitánem Brownem zanechají piráty za trest na ostrově a odplouvají
s Pátkem do Anglie. R. strávil na ostrově 10 let 5 měsíců a 21 dní. Doma se setkal s matkou, on i Pátek se oženili, založili yorský
obchodní dům Crusoe & Pátek…
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Román je psán jednoduchou er-formou (objektivní vypravěč, stojí nad příběhem) a spisovnou češtinou. Děj je komponován do
ucelených kapitol nazývaných podle toho, co právě bude R. prožívat (např.: VI Robinson si zřídí kalendář a sluneční hodiny.
Zařizování jeskyně. Je ostrov obydlen?). Text je prodchnut popisnými pasážemi, zvl. podrobně je popsáno prostředí ostrova a
pracovní postupy, které R. činí.