ČD - Proměna - Franz Kafka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PROMĚNA
Autor: Franz Kafka
Lit. druh: epika
Forma: próza
Lit. žánr: povídka
Lit. směr: expresionismus/realismus/surrealismus/existencialismus
Překladatel: Zbyněk Sekal
Rok vydání: 1915
Autor, tvorba:
nejznámější pražský Němec, patří dodnes ke světově nejoceňovanějším autorům 20. století
komplikovaný vztah s otcem a se ženami, vystudovaný právník, úředník u pojišťovny
jeho díla byla ovlivněna expresionismem; náměty fantastické, katastrofické, pesimistické; zachycuje lidskou psychiku a citové vztahy
další díla: romány Proces, Nezvěstný, Zámek
Další autoři z této doby: Ludvík Vaculík, Bohumil Hrabal, Karel Pecka, Max Brod
Téma: boj v bezvýchodné situaci; chladnost, nevšímavost a lhostejnost mezi lidmi
Motiv: vůle, beznaděj, odcizení, samota, psychické vyčerpání, smrt
Kde: dům rodiny Samsových
Kdy: počátek 20. století
Kompoziční výstavba: chronologická, 3 kapitoly (v každé je zájem rodiny menší a menší)
Vypravěč: objektivní
Hl. postavy:
Řehoř Samsa - obchodní cestující; pracovitý, poctivý, svědomitý, živí rodinu; po proměně nešťastný, že svému okolí způsobuje potíže
Markéta - Řehořova sestra; zpočátku se snaží překonat odpor a pomoci mu, nicméně časem se jí začne hnusit a začíná jej nenávidět jakožto přítěž; hraje na housle (Řehoř ji plánoval podporovat)
matka - snaží se s novou situací vyrovnat a překonat odpor, nicméně nakonec svého syna začne vidět jako nenáviděnou přítěž
otec - přísný, líný (zvyklý, že Řehoř pracuje); k synovi cítí od začátku proměny odpor, který se nesnaží překonat
Vyprávěcí způsob: er-forma
Jazykové prostředky:
autor se vyjadřje chladně, stroze, bez emocí
spisovný jazyk, neutrální slova, občas přechodníky, paradxní slovní spojení
Tropy a figury: vulgarismus (ono to chcíplo!), eufemismus, hyperbola
Obsah:
Jednoho rána, když se Řehoř Samsa probudí, zjistí, že se proměnil v obří hmyz. Zajímavé je, že se nad proměnou nijak zvlášť nepozastaví ani nepanikaří, naopak myslí na to, že zaspal a přijde pozdě do práce. S novou situací se snaží vyrovnat racionálně bez cizí pomoci. Postupně poznává své nové tělo a zjišťuje, že není schopen mluvit (přestože lidské řeči stále rozumí). Jediný, kdo je ochoten se o něj zprvu (ač s odporem) starat, je jeho sestra - nosí mu jídlo, přemisťuje nábytek v pokoji. Nicméně, stejně jako zbytek rodiny, časem jej začne nenávidět. Řehořovo okolí se mylně domnívá, že nerozumí jejich řeči, že si nezachoval lidské city a chování, což je důvodem, proč si chybně vykládají jeho pokusy o jakési sblížení (po dlouhé době, neboť zprvu nechce nikým být viděn a schovává se). Řehoř svou rodinu stále velmi miluje a o to více trpí (uvědomuje si, jaká je přítěž, nemůže svou lásku nijak vyjádřit...). Po nějaké době je rodina nucena z důvodu finanční krize pronajmout pokoj, ale když ho nájemníci spatří (zatímco poslouchají Markétinu hru na housle, brouk povyleze ze svého pokoje), podávají okamžitou výpověď. Rodina uvažuje, jak se hmyzu zbavit, ale již příštího dne je vysvobozena Řehořovou smrtí.