Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SBOHEM, ARMÁDO - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (398.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ERNEST HEMINGWAY  

SBOHEM, ARMÁDO       

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Sbohem, armádo        

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Časové  řazení  knihy  je  chronologické,  občas  retrospektivní.  Krátké  a  jednoduché  věty.  Časté  dialogy  a  rozsáhlé  popisy  vojenské 
fronty. Vojenský slang. Italská slova. Ich-forma, autobiografické vyprávění (?) 
Spisovný jazyk, v dialozích a vnitřních monolozích místy nespisovný. 
Vysvětlení názvu díla: hlavní hrdina je dobrovolníkem na italské frontě, postupně ho opouští iluze, zamiluje se a je nucen z armády 
utéct. Uzavírá s armádou svůj „separátní mír“ (?).  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Román poukazuje na to, jak  tragicky může válka  ovlivnit  životy obyčejných lidí.  Vedle vztahu Frederica a  Cat  i vedle obyčejného 
lidství je válka zbytečností a nesmyslností. Kniha je určena zejména dospívajícím a mladým dospělým. Ti se nejspíš dokážou nejvíce 
ztotožnit s hlavními hrdiny. 
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Frederic Henry – americký dobrovolník na italské frontě, je zámožný, přemýšlivý a lehce zhýralý, nejdříve bere Cat jako zpříjemnění 
pobytu na frontě, postupně se do ní zamiluje, opovrhuje válkou, považuje ji za životy beroucí zbytečnost. Catherine Berkleyová – 
anglická  ošetřovatelka,  které  zemřel  ve  válce  snoubenec,  proto  si  zpočátku  udržuje  od  Frederica  odstup,  je  oddaná,  stydlivá  a 
naivní, zamilovaný pohled Frederica ji čtenáři lehce idealizuje. Helena Fergusonová – ošetřovatelka, přítelkyně Cat, Frederica nemá 
ráda, protože přivádí její přítelkyni do problémů a přijde jí jako lehkovážný floutek.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří