SBOHEM, ARMÁDO - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ERNEST HEMINGWAY
SBOHEM, ARMÁDO
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Sbohem, armádo
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Časové řazení knihy je chronologické, občas retrospektivní. Krátké a jednoduché věty. Časté dialogy a rozsáhlé popisy vojenské
fronty. Vojenský slang. Italská slova. Ich-forma, autobiografické vyprávění (?)
Spisovný jazyk, v dialozích a vnitřních monolozích místy nespisovný.
Vysvětlení názvu díla: hlavní hrdina je dobrovolníkem na italské frontě, postupně ho opouští iluze, zamiluje se a je nucen z armády
utéct. Uzavírá s armádou svůj „separátní mír“ (?).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Román poukazuje na to, jak tragicky může válka ovlivnit životy obyčejných lidí. Vedle vztahu Frederica a Cat i vedle obyčejného
lidství je válka zbytečností a nesmyslností. Kniha je určena zejména dospívajícím a mladým dospělým. Ti se nejspíš dokážou nejvíce
ztotožnit s hlavními hrdiny.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Frederic Henry – americký dobrovolník na italské frontě, je zámožný, přemýšlivý a lehce zhýralý, nejdříve bere Cat jako zpříjemnění
pobytu na frontě, postupně se do ní zamiluje, opovrhuje válkou, považuje ji za životy beroucí zbytečnost. Catherine Berkleyová –
anglická ošetřovatelka, které zemřel ve válce snoubenec, proto si zpočátku udržuje od Frederica odstup, je oddaná, stydlivá a
naivní, zamilovaný pohled Frederica ji čtenáři lehce idealizuje. Helena Fergusonová – ošetřovatelka, přítelkyně Cat, Frederica nemá
ráda, protože přivádí její přítelkyni do problémů a přijde jí jako lehkovážný floutek.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století