SBOHEM, ARMÁDO - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ERNEST HEMINGWAY
SBOHEM, ARMÁDO
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Sbohem, armádo
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Časové  řazení  knihy  je  chronologické,  občas  retrospektivní.  Krátké  a  jednoduché  věty.  Časté  dialogy  a  rozsáhlé  popisy  vojenské 
fronty. Vojenský slang. Italská slova. Ich-forma, autobiografické vyprávění (?) 
Spisovný jazyk, v dialozích a vnitřních monolozích místy nespisovný. 
Vysvětlení názvu díla: hlavní hrdina je dobrovolníkem na italské frontě, postupně ho opouští iluze, zamiluje se a je nucen z armády 
utéct. Uzavírá s armádou svůj „separátní mír“ (?).  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Román poukazuje na to, jak  tragicky může válka  ovlivnit  životy obyčejných lidí.  Vedle vztahu Frederica a  Cat  i vedle obyčejného 
lidství je válka zbytečností a nesmyslností. Kniha je určena zejména dospívajícím a mladým dospělým. Ti se nejspíš dokážou nejvíce 
ztotožnit s hlavními hrdiny. 
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Frederic Henry – americký dobrovolník na italské frontě, je zámožný, přemýšlivý a lehce zhýralý, nejdříve bere Cat jako zpříjemnění 
pobytu na frontě, postupně se do ní zamiluje, opovrhuje válkou, považuje ji za životy beroucí zbytečnost. Catherine Berkleyová – 
anglická  ošetřovatelka,  které  zemřel  ve  válce  snoubenec,  proto  si  zpočátku  udržuje  od  Frederica  odstup,  je  oddaná,  stydlivá  a 
naivní, zamilovaný pohled Frederica ji čtenáři lehce idealizuje. Helena Fergusonová – ošetřovatelka, přítelkyně Cat, Frederica nemá 
ráda, protože přivádí její přítelkyni do problémů a přijde jí jako lehkovážný floutek.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…):  
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
